2010-09-30, 17:03
Bannlyst
Vi svenskar tycker ju många gånger att det är oerhört pinsamt med svensk brytning på engelska. Det låter ju så fult och löjligt. För de som har engelska som modersmål så är det ju helt annorlunda då de inte är vana vid just den här accenten. Ofta i amerikanska filmer så anses en sydeuropeisk accent mycket sexig. Är det samma sak med våran accent bara det att vi svenskar är mycket färre än sydeuropéerna och därför inte används lika flitigt i film?

Jag minns att jag för ett tag sen kollade på någon intervju på youtube med Alexander Skarsgård där han pratade på svenska. I kommentarerna så var det mängder av amerikanska tjejer som hade skrivit att de inte förstod ett ord av vad han sa men att det lät så sexigt att de inte kunde sluta kolla på video efter video där Alexander bara pratade på svenska. Är det bara för att just Alexander har blivit någon form av sexsymbol eller låter svenska faktiskt så sexigt?

Apropå Skarsgård så används ju faktiskt Svenska i Lady Gagas musikvideo "Paparazzi" just för att det i amerikanarnas ögon ska verka sexigt. För oss låter det ju mest lite larvigt. http://www.youtube.com/watch?v=d2smz_1L2_0&ob=av2e

Om det är så att svenska faktiskt är sexigt, är det inte då dags att vi slutar med att skämmas för våran accent och istället utnyttja den? Rida på vågen precis som fransmännen har gjort. Franskan har ju lyckats med den bedriften att vara sexig och samtidigt sofistikerad. Det är dags för oss svenskar att utnyttja våran accent på samma sätt!

Jag kan även tänka mig att det här skiljer sig lite ifrån USA och England. I USA är Europa exotiskt och därför blir språken här sexiga. Även en brittisk accent kan ju anses sexig i amerikanarnas öron.

Så är Svenskan och den svenska brytningen sexig? Man hör ju också att det låter som att vi sjunger och då finns det ju lite risk för att svenskan istället uppfattas som lite löjlig, så som norskan är i våra öron. Ses våran accent som sexig helt enkelt?
Senast redigerad av MrCoffey 2010-09-30 kl. 17:08.
Citera
2010-09-30, 17:26
Medlem
Farbror Fazers avatar
Nej, svensk brytning har alltid låtit jävligt dryg skulle jag tro.

"How did it go?"

"Uh.. Wi did pretti good I think batt eehh.. the odder team wass also pretti good and dey gave us a fajt"
Citera
2010-09-30, 17:47
Medlem
rumalapsis avatar
De finlandssvenskar jag har talat med tycker alla att svensk accent är otroligt skrattretande. Jag vet att finnar inte heller har någon fin accent, men jag tror inte de tycker att svensk accent är någon höjdare. Det konstiga är att fast vi finlandssvenskar också talar svenska, har vi inte alls samma accent som ni svenskar när vi pratar engelska. Antagligen har vi vår egen accent, som inte låter alltför bra i en utomståendes öron.
Citera
2010-09-30, 21:00
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumalapsi
De finlandssvenskar jag har talat med tycker alla att svensk accent är otroligt skrattretande. Jag vet att finnar inte heller har någon fin accent, men jag tror inte de tycker att svensk accent är någon höjdare. Det konstiga är att fast vi finlandssvenskar också talar svenska, har vi inte alls samma accent som ni svenskar när vi pratar engelska. Antagligen har vi vår egen accent, som inte låter alltför bra i en utomståendes öron.
Det är för att rikssvenska dialekter till skillnad från östsvenska har grav accent. Jag hörde av en finlandssvensk dam att den rikssvenska rikssvenska satsmelodin i era öron låter som frågeintonation, vilket innebar något av en aha-upplevelse för mig. Det är så jag som stockholmare tycker att de löjligaste rikssvenska dialekterna - värmländska och östgötska - låter. Folk låter som om de ständigt vore förvånade över allt. Och är man ständigt förvånad över allt är man förmodligen inte särskilt smart.
Citera
2010-09-30, 22:24
Medlem
Jag har träffat en irländare som tyckte att svensk accent på engelska lät "coolt" och en amerikan som tyckte att det lät trevligt.
Citera
2010-10-01, 00:15
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Under min studietid i Australien hörde jag bara positivt om svensk accent. Då detta var ett helt år och i flera delar av landet tar jag det som ett kvitto på att den håller måttet åtminstone i Australien.
Citera
2010-10-01, 04:18
Bannlyst
Ingen som vet hur Svensk accent i USA låter ju. Alla filmer kommer ju med standard Tysk accent för Sverige. Den här tolkningen har jag dock aldrig hört innan:

http://www.youtube.com/watch?v=BqLV6v8HKAs

Det låter för jävligt när medelålders skånska gubbar pratar svengelska med rullande R för övrigt. "Waijl maj änglisch is pr-r-r-r-r-r-retty good aj fink, aj pr-r-r-ractice maj pr-r-r-onounciation ej lått". För en gångs skull kanske skånskan inte är optimal .
Citera
2010-10-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Det låter för jävligt när medelålders skånska gubbar pratar svengelska med rullande R för övrigt.

Du menar väl skorrande r? Rullande r är väl mer skottar och göteborgare...
Citera
2010-10-01, 08:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Ingen som vet hur Svensk accent i USA låter ju. Alla filmer kommer ju med standard Tysk accent för Sverige. Den här tolkningen har jag dock aldrig hört innan:

http://www.youtube.com/watch?v=BqLV6v8HKAs

Det låter för jävligt när medelålders skånska gubbar pratar svengelska med rullande R för övrigt. "Waijl maj änglisch is pr-r-r-r-r-r-retty good aj fink, aj pr-r-r-ractice maj pr-r-r-onounciation ej lått". För en gångs skull kanske skånskan inte är optimal .

Låter dock betydligt bättre än när en med ickeskånsk dialekt pratar engelska.....
Citera
2010-10-01, 09:06
Medlem
Vad gäller sexigheten i svenska är jag rätt övertygad om att det är associationerna och inte själva brytningen i sig som är det viktiga. Visst, jänkare kanske tycker det är exotiskt och sexigt med en svensk brytning men de flesta européer lutar nog mer åt att det signalerar... tja, pålitlighet, ärlighet och en dos dumsnällhet? Alltså egenskaper som svenskar förknippas med.
Citera
2010-10-01, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Du menar väl skorrande r? Rullande r är väl mer skottar och göteborgare...

Ja såklart. Skrev inlägget när jag inte kunde sova (tackar för rättningen ).

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Låter dock betydligt bättre än när en med ickeskånsk dialekt pratar engelska.....

Vet inte det...är man skåning själv stör man sig kanske lite extra. Ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=IurGY3q-mFM

Också vad du antagligen menade:

http://www.youtube.com/watch?v=Rt6cU_igF-4

http://www.youtube.com/watch?v=BWi4UhaSyCo

Skånskan är kanske (precis som vanligt) snäppet tuffare...men inte fan låter det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det verkar som om många här kanske bortset från sammanhanget.

Tjejer som tycker Alexander Skarsgård är sexig tycker säkert det låter sexigt då han talar svenska. Samma tjejer skulle knappast tycka det lät sexigt om en fet, tunnhårig bonde med fult skägg talade svenska på ett Youtube-klipp.

Sedan ska man också ta vad folk säger åt en med en smula salt. De flesta från USA, Australien, Nya Zeeland och andra länder är oftast otroligt artiga, och att de säger uppskattande saker om ens engelska betyder nog ingenting. Jag har fått höra samma sak själv, men... I mina öron låter till exempel en engelsk accent otroligt fult i franskan, och det är något jag hör rätt ofta. Samtidigt uppskattar jag alltid engelskspråkiga som lär sig ett annat språk, så jag berömmer ofta deras accent trots att den egentligen låter förskräcklig.

Slutligen, som Gorm den Gamle sade, påverkas man alltid av det man "vet" om landet. Enda sättet att få veta vad folk verkligen tycker om ett språk, eller accent, är genom undersökningar där de som undersöks inte vem vet som talar, inte vet vilket språk personen talar, och dessutom jämöfr med flera andra språk.

Insiktsfullt. En klassisk +1 på det.
Senast redigerad av wazzobazzo 2010-10-01 kl. 12:59.
Citera
2010-10-01, 12:30
Medlem
Det verkar som om många här kanske bortset från sammanhanget.

Tjejer som tycker Alexander Skarsgård är sexig tycker säkert det låter sexigt då han talar svenska. Samma tjejer skulle knappast tycka det lät sexigt om en fet, tunnhårig bonde med fult skägg talade svenska på ett Youtube-klipp.

Sedan ska man också ta vad folk säger åt en med en smula salt. De flesta från USA, Australien, Nya Zeeland och andra länder är oftast otroligt artiga, och att de säger uppskattande saker om ens engelska betyder nog ingenting. Jag har fått höra samma sak själv, men... I mina öron låter till exempel en engelsk accent otroligt fult i franskan, och det är något jag hör rätt ofta. Samtidigt uppskattar jag alltid engelskspråkiga som lär sig ett annat språk, så jag berömmer ofta deras accent trots att den egentligen låter förskräcklig.

Slutligen, som Gorm den Gamle sade, påverkas man alltid av det man "vet" om landet. Enda sättet att få veta vad folk verkligen tycker om ett språk, eller accent, är genom undersökningar där de som undersöks inte vem vet som talar, inte vet vilket språk personen talar, och dessutom jämöfr med flera andra språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in