Vi svenskar tycker ju många gånger att det är oerhört pinsamt med svensk brytning på engelska. Det låter ju så fult och löjligt. För de som har engelska som modersmål så är det ju helt annorlunda då de inte är vana vid just den här accenten. Ofta i amerikanska filmer så anses en sydeuropeisk accent mycket sexig. Är det samma sak med våran accent bara det att vi svenskar är mycket färre än sydeuropéerna och därför inte används lika flitigt i film?
Jag minns att jag för ett tag sen kollade på någon intervju på youtube med Alexander Skarsgård där han pratade på svenska. I kommentarerna så var det mängder av amerikanska tjejer som hade skrivit att de inte förstod ett ord av vad han sa men att det lät så sexigt att de inte kunde sluta kolla på video efter video där Alexander bara pratade på svenska. Är det bara för att just Alexander har blivit någon form av sexsymbol eller låter svenska faktiskt så sexigt?
Apropå Skarsgård så används ju faktiskt Svenska i Lady Gagas musikvideo "Paparazzi" just för att det i amerikanarnas ögon ska verka sexigt. För oss låter det ju mest lite larvigt.
http://www.youtube.com/watch?v=d2smz_1L2_0&ob=av2e
Om det är så att svenska faktiskt är sexigt, är det inte då dags att vi slutar med att skämmas för våran accent och istället utnyttja den? Rida på vågen precis som fransmännen har gjort. Franskan har ju lyckats med den bedriften att vara sexig och samtidigt sofistikerad. Det är dags för oss svenskar att utnyttja våran accent på samma sätt!
Jag kan även tänka mig att det här skiljer sig lite ifrån USA och England. I USA är Europa exotiskt och därför blir språken här sexiga. Även en brittisk accent kan ju anses sexig i amerikanarnas öron.
Så är Svenskan och den svenska brytningen sexig? Man hör ju också att det låter som att vi sjunger och då finns det ju lite risk för att svenskan istället uppfattas som lite löjlig, så som norskan är i våra öron. Ses våran accent som sexig helt enkelt?