• 1
  • 2
2010-09-30, 15:48
Medlem
Showzs avatar
Fick idag hem ett brev frn en advokatfirma i Monaco. Brevet ser skumt ut, men adressaten finns, dvs advokatfirman existerar och verkar ngorlunda prestigefylld om man dmer efter design och innehll. Advokaten skriver till mig fr att jag har "samma efternamn som den nyligen avlidne X, och att jag r hans nrmsta slkting". Poststmpel stmmer, datumet d brevet skickades likas (om man rknar att det tar 5 arbetsdagar fr ett brev frn Monaco att n Sverige).

Advokaten vill att jag kontaktar honom fr att motta ett smrre arv.

r det lnt? Skadar det att bara faststlla att det hr r en scam, t ex genom ett mail dr jag frgar rakt p sak: hur kan du bevisa att X och jag r beslktade?
Senast redigerad av Showz 2010-09-30 kl. 15:55.
Citera
2010-09-30, 15:56
Medlem
micaeles avatar
Kontakta honom du, det skadar aldrig. S lnge du inte behver betala ngot fr att f ut arvet, d r det dags att brja dra ronen t sig.
Citera
2010-09-30, 15:58
Medlem
Showzs avatar
br kanske flyttas till juridik.

tack fr svar
Citera
2010-09-30, 16:02
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showz
Fick idag hem ett brev frn en advokatfirma i Monaco. Brevet ser skumt ut, men adressaten finns, dvs advokatfirman existerar och verkar ngorlunda prestigefylld om man dmer efter design och innehll. Advokaten skriver till mig fr att jag har "samma efternamn som den nyligen avlidne X, och att jag r hans nrmsta slkting". Poststmpel stmmer, datumet d brevet skickades likas (om man rknar att det tar 5 arbetsdagar fr ett brev frn Monaco att n Sverige).

Advokaten vill att jag kontaktar honom fr att motta ett smrre arv.

r det lnt? Skadar det att bara faststlla att det hr r en scam, t ex genom ett mail dr jag frgar rakt p sak: hur kan du bevisa att X och jag r beslktade?

heter du eriksson kan du ju brja fundera.

I vrigt tror jag p scam.
Citera
2010-09-30, 16:02
Medlem
-Jokern-s avatar
om det nu verkar ngorlunda riktigt s skadar det aldrig att kontakta dem, sjlvklart betalar man sedan inget om det r det som de r ute efter
Citera
2010-09-30, 16:06
Bannlyst
Kontakta honom, helt klart.. Hll oss uppdaterade!!
Citera
2010-09-30, 16:06
Medlem
Showzs avatar
Mja, jag har ett efternamn som kan finnas lite verallt i Europa De jag kollat upp har strckt sig s lngt som USA, Venezuela. Ingen i Asien. Det lter inte bekant, inte i klass som Svensson Ericsson eller ens Strmberg eller Mohamed.
Citera
2010-09-30, 16:09
Bannlyst
Scanna ta en bild p brevet

Fr vrigt s lter det lite konstigt om det va scam, med tanke p att det skickas via post? Det var nmligen ngot nytt i mina ron. Man har ju hrt om nigeraemails o.s.v. Men inte detta. Kanske s har nigeriaungarna tagit det hela till en ny niv

Keep updating!
Citera
2010-09-30, 16:31
Medlem
johanness avatar
om du berttar vad advokatfirman heter r det lttare fr fb-detektiverna att underska om det r nt fuffens bakom det hela.
Citera
2010-09-30, 19:47
Medlem
Showzs avatar
struntar i det. Brevet r utskrivet p ett dligt papper, med dlig frg och dligt typsnitt. Vem som helst kan utge sig fr en advokat och droppa en siffra. Min adress finns p internet. Knner mig naiv som i en sekund trodde att det hr var ngonting
Citera
2010-10-01, 02:00
Medlem
Bstards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encap
Scanna ta en bild p brevet

Fr vrigt s lter det lite konstigt om det va scam, med tanke p att det skickas via post? Det var nmligen ngot nytt i mina ron. Man har ju hrt om nigeraemails o.s.v. Men inte detta. Kanske s har nigeriaungarna tagit det hela till en ny niv

Keep updating!

? Det var ju via brev o fax det brjade en gng i tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev
Citera
2010-10-01, 06:24
Medlem
Sg ett brev skickat i r med snigelpost frn "advokat" i London ang arv frn oknd slkting.

Advokaten hade en hotmail/live-adress @live.co.uk. Troligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in