Fick idag hem ett brev frn en advokatfirma i Monaco. Brevet ser skumt ut, men adressaten finns, dvs advokatfirman existerar och verkar ngorlunda prestigefylld om man dmer efter design och innehll. Advokaten skriver till mig fr att jag har "samma efternamn som den nyligen avlidne X, och att jag r hans nrmsta slkting". Poststmpel stmmer, datumet d brevet skickades likas (om man rknar att det tar 5 arbetsdagar fr ett brev frn Monaco att n Sverige).
Advokaten vill att jag kontaktar honom fr att motta ett smrre arv.
r det lnt? Skadar det att bara faststlla att det hr r en scam, t ex genom ett mail dr jag frgar rakt p sak: hur kan du bevisa att X och jag r beslktade?
Senast redigerad av Showz 2010-09-30 kl. 15:55.
Fick idag hem ett brev frn en advokatfirma i Monaco. Brevet ser skumt ut, men adressaten finns, dvs advokatfirman existerar och verkar ngorlunda prestigefylld om man dmer efter design och innehll. Advokaten skriver till mig fr att jag har "samma efternamn som den nyligen avlidne X, och att jag r hans nrmsta slkting". Poststmpel stmmer, datumet d brevet skickades likas (om man rknar att det tar 5 arbetsdagar fr ett brev frn Monaco att n Sverige).
Advokaten vill att jag kontaktar honom fr att motta ett smrre arv.
r det lnt? Skadar det att bara faststlla att det hr r en scam, t ex genom ett mail dr jag frgar rakt p sak: hur kan du bevisa att X och jag r beslktade?
Mja, jag har ett efternamn som kan finnas lite verallt i Europa De jag kollat upp har strckt sig s lngt som USA, Venezuela. Ingen i Asien. Det lter inte bekant, inte i klass som Svensson Ericsson eller ens Strmberg eller Mohamed.
Fr vrigt s lter det lite konstigt om det va scam, med tanke p att det skickas via post? Det var nmligen ngot nytt i mina ron. Man har ju hrt om nigeraemails o.s.v. Men inte detta. Kanske s har nigeriaungarna tagit det hela till en ny niv
struntar i det. Brevet r utskrivet p ett dligt papper, med dlig frg och dligt typsnitt. Vem som helst kan utge sig fr en advokat och droppa en siffra. Min adress finns p internet. Knner mig naiv som i en sekund trodde att det hr var ngonting
Fr vrigt s lter det lite konstigt om det va scam, med tanke p att det skickas via post? Det var nmligen ngot nytt i mina ron. Man har ju hrt om nigeraemails o.s.v. Men inte detta. Kanske s har nigeriaungarna tagit det hela till en ny niv
Keep updating!
? Det var ju via brev o fax det brjade en gng i tiden.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!