Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-30, 15:48
Medlem
Showzs avatar
Fick idag hem ett brev från en advokatfirma i Monaco. Brevet ser skumt ut, men adressaten finns, dvs advokatfirman existerar och verkar någorlunda prestigefylld om man dömer efter design och innehåll. Advokaten skriver till mig för att jag har "samma efternamn som den nyligen avlidne X, och att jag är hans närmsta släkting". Poststämpel stämmer, datumet då brevet skickades likaså (om man räknar att det tar 5 arbetsdagar för ett brev från Monaco att nå Sverige).

Advokaten vill att jag kontaktar honom för att motta ett smärre arv.

Är det lönt? Skadar det att bara fastställa att det här är en scam, t ex genom ett mail där jag frågar rakt på sak: hur kan du bevisa att X och jag är besläktade?
Senast redigerad av Showz 2010-09-30 kl. 15:55.
Citera
2010-09-30, 15:56
Medlem
micaeles avatar
Kontakta honom du, det skadar aldrig. Så länge du inte behöver betala något för att få ut arvet, då är det dags att börja dra öronen åt sig.
Citera
2010-09-30, 15:58
Medlem
Showzs avatar
bör kanske flyttas till juridik.

tack för svar
Citera
2010-09-30, 16:02
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showz
Fick idag hem ett brev från en advokatfirma i Monaco. Brevet ser skumt ut, men adressaten finns, dvs advokatfirman existerar och verkar någorlunda prestigefylld om man dömer efter design och innehåll. Advokaten skriver till mig för att jag har "samma efternamn som den nyligen avlidne X, och att jag är hans närmsta släkting". Poststämpel stämmer, datumet då brevet skickades likaså (om man räknar att det tar 5 arbetsdagar för ett brev från Monaco att nå Sverige).

Advokaten vill att jag kontaktar honom för att motta ett smärre arv.

Är det lönt? Skadar det att bara fastställa att det här är en scam, t ex genom ett mail där jag frågar rakt på sak: hur kan du bevisa att X och jag är besläktade?

heter du eriksson kan du ju börja fundera.

I övrigt tror jag på scam.
Citera
2010-09-30, 16:02
Medlem
-Jokern-s avatar
om det nu verkar någorlunda riktigt så skadar det aldrig att kontakta dem, självklart betalar man sedan inget om det är det som de är ute efter
Citera
2010-09-30, 16:06
Bannlyst
Kontakta honom, helt klart.. Håll oss uppdaterade!!
Citera
2010-09-30, 16:06
Medlem
Showzs avatar
Mja, jag har ett efternamn som kan finnas lite överallt i Europa De jag kollat upp har sträckt sig så långt som USA, Venezuela. Ingen i Asien. Det låter inte bekant, inte i klass som Svensson Ericsson eller ens Strömberg eller Mohamed.
Citera
2010-09-30, 16:09
Bannlyst
Scanna ta en bild på brevet

För övrigt så låter det lite konstigt om det va scam, med tanke på att det skickas via post? Det var nämligen något nytt i mina öron. Man har ju hört om nigeraemails o.s.v. Men inte detta. Kanske så har nigeriaungarna tagit det hela till en ny nivå

Keep updating!
Citera
2010-09-30, 16:31
Medlem
johanness avatar
om du berättar vad advokatfirman heter är det lättare för fb-detektiverna att undersöka om det är nåt fuffens bakom det hela.
Citera
2010-09-30, 19:47
Medlem
Showzs avatar
struntar i det. Brevet är utskrivet på ett dåligt papper, med dålig färg och dåligt typsnitt. Vem som helst kan utge sig för en advokat och droppa en siffra. Min adress finns på internet. Känner mig naiv som i en sekund trodde att det här var någonting
Citera
2010-10-01, 02:00
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encap
Scanna ta en bild på brevet

För övrigt så låter det lite konstigt om det va scam, med tanke på att det skickas via post? Det var nämligen något nytt i mina öron. Man har ju hört om nigeraemails o.s.v. Men inte detta. Kanske så har nigeriaungarna tagit det hela till en ny nivå

Keep updating!

? Det var ju via brev o fax det började en gång i tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev
Citera
2010-10-01, 06:24
Medlem
Såg ett brev skickat i år med snigelpost från "advokat" i London ang arv från okänd släkting.

Advokaten hade en hotmail/live-adress @live.co.uk. Troligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in