Citat:
Ursprungligen postat av kalsongmodell
Har länge funderat på frågan "Vem är jag?" men aldrig kommit fram till något riktigt bra svar som jag känner att jag kan acceptera fullt ut. det vanligaste svaret är ju "jag heter si och så, jag ser ut såhär och jag är född där". men det svarar inte på vem man är... så om någon har ett svar eller bara ett tankesätt, snälla dela med dig.
Du har din kropp och ditt själsliv och en del skulle tillägga en andlig gnista inom dig. Kroppen kan du påverka ganska lätt. Din personlighet däremot är, om man ska ta till Freud - jaget, detet och överjaget. Detet, där ligger drifter som aggressivitet och sexualitet och det är här drömmarna finns. En defekt av detet kan leda till psykos. Överjaget är den dömande instansen, alltså normer värderingar och ett för starkt överjag kan leda till tvångssyndrom. Jaget styr mellan dessa båda så de hålls i balans.
Sätt dig med ett papper och skriv ned dina delar i din personlighet: Är jag social, inotvänd ibland, dina brister resp tillgångar. Tänk efter vad ditt sociala arv har haft för betydelse - hur är dina föräldrar. Fundera på din barndom, hur var du då, har du ändrats mm