• 1
  • 2
2004-06-11, 10:04
Medlem
aj1976s avatar
Hej!

Finns det något program eller liknande som kan tömma en hårddisk helt? Det vill säga så att den ej går att återskapa? Det finns ju flera företag som kan återställa data från formaterade diskar. Men det måste väl finnas något sätt att tömma hårddisken så att det inte går att hitta en uns från det gamla som låg där, eller?
Citera
2004-06-11, 10:21
Medlem
auto:erotics avatar
Precis som det finns företag inriktade på att återskapa data finns det företag som raderar allt innehåll på hårddiskar. Ett tusental formateringar är väl det de använder sig av om jag inte minns fel.
Citera
2004-06-11, 10:43
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aj1976
Hej!

Finns det något program eller liknande som kan tömma en hårddisk helt? Det vill säga så att den ej går att återskapa? Det finns ju flera företag som kan återställa data från formaterade diskar. Men det måste väl finnas något sätt att tömma hårddisken så att det inte går att hitta en uns från det gamla som låg där, eller?

Ja det finns program och framför allt metoder. Frågan är dock hur känsligt ditt data är och kommer du framtill att det är så känsligt att du inte kan riskera att den hamnar hos ett företag som med speciella metoder försöker återskapa data, är det enda alternativet totaldestruktion av disken (dead serious).

Hur som helst, är det så att du till exempel vill totalrensa en disk för att kanske sälja den (eller burken den sitter i) gäller det att skriva över vareviga fysiska sektor på disken enligt en betrodd algoritm (metod) för att på effektivast möjliga sätt "ruska om" ytskiktet på disken.
Peter Gutman är en känd profil på den vetenskapliga arenan som utvecklat en raderingsalgoritm som anses säker (betänk fortfarande destruktion dock). En snabbsökning på Google gav snabbt träff och ett program för att göra jobbet kan kanske vara Active Killdisk (direktlänk ) vars kvalité jag absolut INTE kan uttala mig om.

I stora drag handlar det om att skriva data på disken så att det blir otroligt svårt att återskapa den information som utplånats. Rent tekniskt brukar en bra metod vara att för varje sektor (!) på disken göra något i stil med följande:
1. För varje lagrad byte, skriv den bitvisa inversen av datat som ska raderas.
2. Skriv slumpdata över hela disken
3. Skriv den bitvisa inversen ov datat som skrevs i steg 2.
4. Upprepa steg 2 och tre ett par gånger.
5. Skriv bytemönstren 0xaa och 0x55 (hex) respektive over hela disken.
6. Upprepa steg 5 ett par gånger.
7. Skriv bytemönstren 0xcc och 0x33 (hex) respektive over hela disken.
8. Upprepa steg 7 ett par gånger.
9 . Skriv bytemönstren 0xee och 0x77 (hex) respektive over hela disken.
10. Upprepa steg 9 ett par gånger.
11. Skriv slumpdata över hela disken upprepade gånger. Notera att det måste vara äkta slumpdata för att man ska vara säker på att bitmönstren inte ska kunna reproduceras.
12 ...

Äh, för enklare kommersiella rensningar duger det med att skriva pseudoslumpdata över hela disken ett par gånger (tycker jag nog). Det kan man enkelt göra på en PC genom att starta upp en enfloppydisk-linux (eller motsvarande) och låta ett enkelt script sköta saken under natten (ju större disk det är desto längre tid tar operationen. Säkerhet kostar tid)

Så, undertecknads gratislösning blir:
(i exemplet antar vi en PC med en godtyckligt stor IDE-disk på IDE-kanal 0)
1. Boota maskinen med en enfloppydisk-linux, t ex TomsRTBT ( direktlänk )
2. Kör något i stil med följande script (som duttas in vid prompten):

for ERASEPASS in S U D D A N U H E L A M I N D I S K ; do \
echo "Suddar nu ($ERASEPASS)"
dd if=/dev/urandom ibs=1m obs=1m of=/dev/hda \
done

...vilket skriver över hela disken med pseudoslumpdata 18 gånger.

Citera
2004-06-11, 11:03
Medlem
aj1976s avatar
Tusen tack!

Nja, det är inte någon jättekänslig data. Jag vill bara rensa ut allt skit man har fått från fildelningsprogram. Jag har inte varit någon stor användare av detta tidigare. Men som de flesta andra surfare så har jag fått med mig skit ibland som man inte har velat ha där.

På gamla dagar har jag beslutat att sluta använda alla typer av fildelningar och annat som kan skapa problem för en.
Citera
2004-06-11, 13:58
Medlem
aj1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuta
Ja det finns program och framför allt metoder. Frågan är dock hur känsligt ditt data är och kommer du framtill att det är så känsligt att du inte kan riskera att den hamnar hos ett företag som med speciella metoder försöker återskapa data, är det enda alternativet totaldestruktion av disken (dead serious).

Hur som helst, är det så att du till exempel vill totalrensa en disk för att kanske sälja den (eller burken den sitter i) gäller det att skriva över vareviga fysiska sektor på disken enligt en betrodd algoritm (metod) för att på effektivast möjliga sätt "ruska om" ytskiktet på disken.
Peter Gutman är en känd profil på den vetenskapliga arenan som utvecklat en raderingsalgoritm som anses säker (betänk fortfarande destruktion dock). En snabbsökning på Google gav snabbt träff och ett program för att göra jobbet kan kanske vara Active Killdisk (direktlänk ) vars kvalité jag absolut INTE kan uttala mig om.

I stora drag handlar det om att skriva data på disken så att det blir otroligt svårt att återskapa den information som utplånats. Rent tekniskt brukar en bra metod vara att för varje sektor (!) på disken göra något i stil med följande:
1. För varje lagrad byte, skriv den bitvisa inversen av datat som ska raderas.
2. Skriv slumpdata över hela disken
3. Skriv den bitvisa inversen ov datat som skrevs i steg 2.
4. Upprepa steg 2 och tre ett par gånger.
5. Skriv bytemönstren 0xaa och 0x55 (hex) respektive over hela disken.
6. Upprepa steg 5 ett par gånger.
7. Skriv bytemönstren 0xcc och 0x33 (hex) respektive over hela disken.
8. Upprepa steg 7 ett par gånger.
9 . Skriv bytemönstren 0xee och 0x77 (hex) respektive over hela disken.
10. Upprepa steg 9 ett par gånger.
11. Skriv slumpdata över hela disken upprepade gånger. Notera att det måste vara äkta slumpdata för att man ska vara säker på att bitmönstren inte ska kunna reproduceras.
12 ...

Äh, för enklare kommersiella rensningar duger det med att skriva pseudoslumpdata över hela disken ett par gånger (tycker jag nog). Det kan man enkelt göra på en PC genom att starta upp en enfloppydisk-linux (eller motsvarande) och låta ett enkelt script sköta saken under natten (ju större disk det är desto längre tid tar operationen. Säkerhet kostar tid)

Så, undertecknads gratislösning blir:
(i exemplet antar vi en PC med en godtyckligt stor IDE-disk på IDE-kanal 0)
1. Boota maskinen med en enfloppydisk-linux, t ex TomsRTBT ( direktlänk )
2. Kör något i stil med följande script (som duttas in vid prompten):

for ERASEPASS in S U D D A N U H E L A M I N D I S K ; do \
echo "Suddar nu ($ERASEPASS)"
dd if=/dev/urandom ibs=1m obs=1m of=/dev/hda \
done

...vilket skriver över hela disken med pseudoslumpdata 18 gånger.

Hej igen! Måste bara tacka för tipset med killdisk. Jag har provat killdisk och det verkar hålla det de lovar. Gratisversionen raderar allt och ersätter det med nollor. Det tar en djälva tid men det sköter sig själv. För futtiga cirka 200 SEK så får man en fullversion, denna tar slumpvisa tecken och sätter in dem istället för nollorna. Enligt tillverkarna och på alla sidor jag har sett på internet så finns det inget som tyder på att det inte ska fungera. Om man har gott om tid kan man sätta Killdisk på att totaltömma hårddisken tex 99 ggr och lägga in slumpmässiga tecken. (Programmet uppfyller US Department of Defense regler för förstörelse av material). Så om någon vill återskapa en hårddisk som fått en sådan behandling så krävs nog både ENORMT med tid, pengar och kunskap, eller?
Citera
2004-06-11, 16:36
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Hej igen! Måste bara tacka för tipset med killdisk.

You're most welcome.

Citat:
För futtiga cirka 200 SEK så får man en fullversion, denna tar slumpvisa tecken och sätter in dem istället för nollorna.

Jag såg att dom dessutom i fullversionen refererar till (och dessutom följer) Peter Gutmans algoritm samt den amerikanska MIL-standarden vilket känns klart betryggande (under förutsättning då att det inte finns någon lömsk bugg i programvaran som gör att vissa sektorer missas that is

Citat:
Så om någon vill återskapa en hårddisk som fått en sådan behandling så krävs nog både ENORMT med tid, pengar och kunskap, eller?

Rajt. Kostnaden för att återskapa data är ohyggligt hög och det görs alltid en bedömning om kostnaden motiverar nyttan av att återskapa datat. För ett företag vars ej säkerhetskopierade bokföring raderats kan det klart löna sig att återskapa data till exempel.
Citera
2004-06-11, 17:16
Medlem
phreakdentas avatar
Om man tänker sig att man har en disk med jättekänslig data på. Vad borde man då göra förutom formatering och slumpvisa tal etc, alltså mer fysiska metoder? Mala till järnspån?
Citera
2004-06-11, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Om man tänker sig att man har en disk med jättekänslig data på. Vad borde man då göra förutom formatering och slumpvisa tal etc, alltså mer fysiska metoder? Mala till järnspån?
känslig data förvaras på lämpligt ställe.. tex porr förvaras där det snabbt kan startas osv
Citera
2004-06-11, 17:40
Medlem
aj1976s avatar
Citat:

Jag såg något om en hårddisk som hade blivit förstörd under Irak-kriget som de hade lyckats återställa. Den var bland annat borrad i samt att det var hällt lim i den. Men det hade kostat plenty of money att återställa den. Så jag antar att de var rätt intresserade av innehållet.

Det bästa sättet är nog att göra sig av med hårddisken. Elda upp den eller ta ut själva skivan och sliza den i hundra bitar som du sedan dumpar på en massa ställen.
Citera
2004-06-11, 17:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett sätt att göra det jävligt svårt är:
- fdisk - ta bort partitionerna och skapa nya med annan storlek
- formattera alla dessa
- fdisk igen - upprepa som ovan

Sedan skaffar man gigantiska starka magneter och kör över diskarna några ggr

Sedan öppnar man så man får fram själva skivorna

Tar en vinkelslip eller borr och gör lite åverkan på varje skiva separat

Sedan slänger man varje skiva i olika sopnedkast, papperskorgar etc

Så - nu skall det fan vara en desperat jävel som lyckas återskapa något på dina diskar.

Citera
2004-06-11, 18:23
Medlem
aj1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuta
You're most welcome.

Jag såg att dom dessutom i fullversionen refererar till (och dessutom följer) Peter Gutmans algoritm samt den amerikanska MIL-standarden vilket känns klart betryggande (under förutsättning då att det inte finns någon lömsk bugg i programvaran som gör att vissa sektorer missas that is

Rajt. Kostnaden för att återskapa data är ohyggligt hög och det görs alltid en bedömning om kostnaden motiverar nyttan av att återskapa datat. För ett företag vars ej säkerhetskopierade bokföring raderats kan det klart löna sig att återskapa data till exempel.

Jag köpte programet online, 220 spänn och sedan bara att ladda ner direkt. Klart bra pris. Jag kör metoden som bygger på Peter Gutmanns algoritm just nu på en 40gb hårddisk. Det tar tid vill jag lova - cirka 55 timmar. Om jag sedan även kör MIL-standarden på den så får man nog anlita Einstein för att återställa disken igen.
Citera
2004-06-11, 18:56
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Mala till järnspån?

Svar ja.
Man behöver inte mala ner hela diskkabinettet (riggen med kretskortet) utan det räcker med att mala skivorna. har man kapacitet att mala sönder diskkabinettet också är det lika bra att hiva hela disken i kvarnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in