• 1
  • 2
2010-09-30, 09:04
Medlem
saftad_burks avatar
Oj, oj, kamrater! Jag minns när jag var ung och alltid hoppades att Usagi skulle vara med när jag fick chans att lägga rabarber på en Turtles-tidning. Det var någonting speciellt med samurajkaninen. Det var så melankoliskt, hela konceptet med en kringdrivande kanin, ensam vandrandes i det krigshärjade Japan. Han mötte Kappa, skurkaktiga samurajer och allt möjligt löst folk. Ofta tog han livet av dem, men aldrig blev det särskilt mycket bättre. Det slutade alltid med att han gick iväg igen och att han i nästa avsnitt mötte något lika vidrigt. Ifall serien vore musik hade den varit de dystra bakgrundstrumpeterna från gamla skräckstumfilmer.

Jag minns första gången jag fick tag i ett tjocknummer. Det fanns på biblioteket. Oj, oj, oj! Livet är allt fint ibland.

Ingenting kan dock gå upp mot när man satt hemma hos kusinen och läste Turtles hela dagarna. Turtles-dockor hade han med. Med uppfällbara skal. Oj, oj! Vad har ungarna nu? Pfft! Hannah Montana och Paris Hilton i all ära, men Usagi Yojimbo tar de inte!

Dela nu med er av era minnen, som sanna kommunister!

Vart kan man få tag på serierna? Det vore roligt att leta tag i allt som gavs ut av honom och ha hemma i hyllan.

Vad tror ni om spelen som gjordes om honom i slutet av nittiotalet? Håller de någon kvalitet?

Mvh

Edit:

Hohoho!

Tydligen har de en hel del av honom på sfbok.se!

http://www.sfbok.se/asp/sokresultat.asp
Senast redigerad av saftad_burk 2010-09-30 kl. 09:09.
Citera
2010-09-30, 09:32
Medlem
Helt klart en cool jävla kanin!

Har själv en tidning signad av Sakai, fick den signad i LA i The Hundreds butiken.

Köpte även på mig en tisha.

http://hypebeast.com/2009/11/usagi-y...release-recap/
Citera
2010-10-04, 17:14
Medlem
saftad_burks avatar
Det är alltså bara jag och djurre som känner till gamle Usagi Yojimbo? Stackars människor!
Citera
2020-10-23, 23:19
Moderator
Popesizes avatar
Jag bumpar upp den här tråden.

Har börjat läsa IDW's utgivning av Usagi Yojimbo sen början av året.
Och det är en riktigt bra utgivning.
Utan att avslöja för mycket, så får vi följa Usagis resa till sin hemby. Men eftersom han fortfarande är trogen sin förra herre, lord Mifune, och bär hans mon, så ses han inte alltid med blida ögon från andra.
Förutom den, så har de vid sidan Color Classic, vilket är gamla äventyr från Sakais utgivning, men nu i färg. Så de som läste Epix gamla utgivning under 90-talet, kan nog känna igen en del äventyr. En av mina favoriter är om den blinde Ino, som ser världen genom sitt luktsinne. Riktigt bra story, samt även lite tragisk.
Jag vet att det ska finnas en backlog på över 30 år att ta utav. Samlingar från både Dark Horse och Fantagraphics. Men en del av dem är både sällsynta och därmed dyra.

Så, är det någon mer som läser Usagi Yojimbo? Det var inte många för tio år sen. Men låt oss hoppas att det är flera nu som upptäckt denna ronin.

Om inte, så är det en stark rekommendation från min sida.
Citera
2020-10-24, 01:26
Medlem
Jodå, jag hoppade på att köpa lösnummer i o m flytten till IDW, tidigare har jag bara köpt de tjocka Sagasamlingarna. Och det är lika bra nu som det var trettio år sedan. Jag har faktiskt svårt att komma på någon annan serieskapare som lyckats hålla så hög nivå på sin serie lika länge som Sakai.
Citera
2020-10-24, 13:13
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Jodå, jag hoppade på att köpa lösnummer i o m flytten till IDW, tidigare har jag bara köpt de tjocka Sagasamlingarna. Och det är lika bra nu som det var trettio år sedan. Jag har faktiskt svårt att komma på någon annan serieskapare som lyckats hålla så hög nivå på sin serie lika länge som Sakai.
Har du koll på bikaraktärerna? jag har sett noshörningen Genosuke några gånger, och i senaste numret av Color Classic så dök Lord Noriyuke och Tomoe Ame upp. Dyker de upp igen? Har sett dem i TMNT (2003), men inte i serien förut vad jag vet.

Det är intressanta figurer, och jag vill veta mer om dem.
Citera
2020-10-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Har du koll på bikaraktärerna? jag har sett noshörningen Genosuke några gånger, och i senaste numret av Color Classic så dök Lord Noriyuke och Tomoe Ame upp. Dyker de upp igen? Har sett dem i TMNT (2003), men inte i serien förut vad jag vet.

Det är intressanta figurer, och jag vill veta mer om dem.

Jo, det är flera karaktärer som är återkommande; ninjan och det möjliga kärleksintresset Chizu, inspektör Ishida som är hemligt kristen och agerar huvudperson i några deckarhistorier, demonen Jei, tjuven Kitsune och många andra. Genosuke och Tomoe hör till de viktigaste bikaraktärerna, så de kommer du se mer av.
Citera
2020-10-24, 16:53
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Jo, det är flera karaktärer som är återkommande; ninjan och det möjliga kärleksintresset Chizu, inspektör Ishida som är hemligt kristen och agerar huvudperson i några deckarhistorier, demonen Jei, tjuven Kitsune och många andra. Genosuke och Tomoe hör till de viktigaste bikaraktärerna, så de kommer du se mer av.
Låter som om jag har en hel del intressanta historier att försöka ta del av.
Citera
2021-07-28, 19:30
Moderator
Popesizes avatar
Upptäckte den här videon idag.
Omar från kanalen Near Mint Condition (I övrigt en trevlig kanal om serier) går igenom vad som finns samlat Med Usagi Yojimbo från Fantagraphics, Dark Horse (En liten del Mirage comics) och IDW. Perfekt för den som vill veta mer och försöka komplettera. (typ som jag)

https://youtu.be/rd4KQdxrwYg
Citera
2021-07-28, 23:10
Medlem
Rebali179s avatar
längesedan jag läste Usagi Yojimbo
Riktigt bra serie måste jag säga.

Undrar hur det hade varit ifall han och Mariko hade gift sig istället.
Usagi Yojimbo är dock en väldigt bra far
Citera
2022-03-19, 20:44
Moderator
Popesizes avatar
Ska väl passa på att tipsa om att retrobokklubben kommer att ge ut Dragon Bellow Conspiracy, eller Drakvrålskonspirationen, som den kommer att heta, på svenska.

Jag ska inte svära på det, men jag tror att det kan vara första nya äventyren med Usagi på svenska, på ca 30 år. Beställningsformulären verkar inte ha kommit ut ännu, så är någon intresserad, så gör ni nog bäst i att följa dem på sociala medier.

Retrobokklubben på Facebook
Retrobokklubben på Instagram

Och har ni inte läst Dragon Bellow Conspiracy, så gör det! Det är en riktigt bra historia.
Citera
2024-07-01, 19:14
Medlem
Rebali179s avatar
Vad finns det för nytt material utgivet med Usagi?
Minns att jag har läst en del nedladdade serier
både från början tills han får reda på att han har en son Jotaro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här