2010-09-30, 07:43
Medlem
Bairuilongs avatar
Om man går in i en affär och bär ut en TV utan att betala så är det en uppenbar stöld och man blir naturligtvis dömd därefter. Inget konstigt med det.

Om man i stället i samma affär köper TV'n på faktura (eller avbetalning) och sedan helt enkelt struntar i att betala räkningen då är det en helt annan situation. Man kan få betalningsanmärkning och utmätning av egendom men man blir mig veterligen inte dömd för att gjort något olagligt enligt brottsbalken? Det tycks vara i lagens mening tillåtet att inte betala fakturor.

I praktiken tycker jag det är lika illa att stjäla en TV som att låta bli att betala räkningen men så som jag uppfattar lagarna så är det en stor skillnad.

Har jag rätt, eller har jag missuppfattat något?
Synpunkter/åsikter på detta?
Citera
2010-09-30, 08:00
Medlem
soptippsbosses avatar
Om du vill betala mot faktura har ju säljaren i alla fall möjligheten att välja om den vill sälja till dig?
Citera
2010-09-30, 08:03
Medlem
Bucephaluss avatar
Om man stjäl så har man redan från början uppenbarligen avsikt att begå brott.

Men om man ingår ett avtal om köp och sedan inte betalar räkningen så har man ju initialt visat att man tänker agera lagligt.

Uppsåtet tycker jag är det viktiga.

Om du vet att du tänker låta bli att betala fakturan, då är det ett bedrägeri (fortfarande lite lindrigare än stöld - eftersom de vet vem du är) och förstås nästan lika illa.

Det är lite ärligare att säga "Jag Conny Larsson lurar dig härmed på en TV" än att nattetid bryta sig in och ta TV:n... eller?
Citera
2010-09-30, 08:15
Medlem
Meskilstunas avatar
själa = försöka få tvn gratis för alltid utan att nånsin betala för den
ta på faktura utan att betala = försöka ha en tv gratis i ett år innan det tillslut kommer massa folk som säljer dina möbler (inklusive tvn).

Jag tycker det är ganska stor skillnad och svårt att jämföra. Kanske i nedanstående teoretiska exempel att det är mer jämförbart, men generellt håller jag inte med dig.

Om jag i för sig bodde i en etta med bara en madrass på golvet skulle jag i för sig kunna köpa olika dyra saker på faktura för att direkt sälja dom i andra hand och köpa knark för pengarna.
När kronofogden kommer har jag bara en madrass.
Citera
2010-09-30, 08:36
Medlem
SmeagolXXXs avatar
Har man för AVSIKT att inte betala tycker jag det är nära på lika illa.

Om man planerat att betala men sedan inte har pengar så tror jag man ofta har varit kriminellt klantig. Jag tycke det ska vara ett lagbrott att inte betala fakturor (som man inte bestrider)
Citera
2010-09-30, 08:39
Medlem
Bairuilongs avatar
Tack för många intressanta aspekter.

Har någon koll på det juridiska?
Är det lagligt att inte betala sina fakturor?
Citera
2010-09-30, 08:56
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Om man går in i en affär och bär ut en TV utan att betala så är det en uppenbar stöld och man blir naturligtvis dömd därefter. Inget konstigt med det.

Om man i stället i samma affär köper TV'n på faktura (eller avbetalning) och sedan helt enkelt struntar i att betala räkningen då är det en helt annan situation. Man kan få betalningsanmärkning och utmätning av egendom men man blir mig veterligen inte dömd för att gjort något olagligt enligt brottsbalken? Det tycks vara i lagens mening tillåtet att inte betala fakturor.

I praktiken tycker jag det är lika illa att stjäla en TV som att låta bli att betala räkningen men så som jag uppfattar lagarna så är det en stor skillnad.

Har jag rätt, eller har jag missuppfattat något?
Synpunkter/åsikter på detta?

Di teori om att inte betala faktura funkar ju bara en kort tid sen är du ju körd. Men vist det är lite sjuka regler/lagar.
Citera
2010-09-30, 13:22
Medlem
ormanoffs avatar
Att köpa en TV på faktura, medveten om att man inte kommer betala den, är lika med bedrägeri. Det är dock svårare att bevisa.
Citera
2010-09-30, 14:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Du har alldeles rätt. Det finns ingen lag mot att ha skulder. Dvs man kan tvingas betala skulderna, men det finns inga straff i övrigt.

Det har ju sina konsekvenser. För det första är det en välsignelse för de som har stora skulder. Sådana kan man råka ut för pga omständigheter man inte har kontroll över, t ex vara tvungen att sälja ett hus med förlust.

För det andra finns det de som lär sig sätta det hela i system och utnyttja sin fattigdom/sina skulder som ett vapen. Dit hör de som systematiskt gör sådana brott som ger böter. De har blivit 'immuna' mot böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in