Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
det jag tror de syftar på är att de knappast är värdiga "vanliga ingripanden"(alltså de på Nivå), dessutom så stör ordningsvakter ständigt stämningen varpå folk blir ännu mer sura. Folk vill festa och vara glada, att en vakt kommer och börjar jobba ner sig pga en alkohollag från 1800 talet som vi inte tar bort är bara just så svenskt.
Protektionismen börjar bli irriterande för Svensken...vi vill inte bli matade med regler...krogvakter är nödvändiga men att bli "kollad" ständigt så fort man ska gå in är rätt irriterande...
Jag tror nog att du uppskattar oss den dag den där anabola pumpade maffia gorillan med ett "unibrow" bestämmer sig för att trycka till dig för att hans dejt har tittat en gång för mycket åt ditt håll. Då skulle det vara tvärtom, gråt och tandagnisslan för att "vi inte gör vårat jobb" och ni "ska minsann...bla,bla,bla.."
Jag kan säga att jag ser på mitt jobb som ett serviceyrke, inte som ett maktyrke där jag ges tillfälle att missbruka min ställning. Jag brukar fråga om jag får "besvära" med att se en legitimation eller lite smidigt men vänligt attt få "kika" på någon leg.. att bara enstavigt grymta "LEG" är inte min devis.
Jag brukar även le och hälsa folk välkomna, skojja med folk i kön och prata med gäster inne på krogen..
Vi har sällan problem med gäster eller ens stämningen där jag jobbar, och folk brukar oftast förvånat utbrista hur "schyssta" vakterna är här..
Men ni skall se om man uppför sig likadant i huvudstaden, för det första så får man bara förolämpningar och hånskratt från gäster om man försöker vara trevlig, dryga as som stroppar omkring och fäller hånfulla nedsättande kommentarer.. folk är fan inte kloka.. och om man gör ett ingripande eller säger till någon är man"gestapo" eller ännu hellre "rasist", och ni sitter med håpna nunor över att vakterna i storstäderna beter sig illa? Det är väl fan som ett brev på posten, ..