Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-29, 12:46
Medlem
Bud-Foxs avatar
Jag har länge funderat över en sak och har aldrig kommit fram till något svar... Därför vänder jag mig nu till Er.

Hur gör miljonärer som har sina tillgångar på banker?
500.000 har man som sagt i insättningsgaranti av staten.
Men om man t.ex har tillgångar på 20miljoner, hur går dom tillväga då? antar att dom inte har 40st olika banker

Detta är en teoretisk fråga, antar att man i praktiken sitter med fastigheter med försäkringar och eller aktier.

Kan man göra som så att man startar 40st olika sparkonton på en bank? och har samma rättigheter till sina 20miljoner om banken går i KK?

Finns det kanske någon extra försäkring för folk med över 500k på ett konto?

Oerhört nyfiken på hur det fungerar för dessa människor.
Citera
2010-09-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud-Fox
Jag har länge funderat över en sak och har aldrig kommit fram till något svar... Därför vänder jag mig nu till Er.

Hur gör miljonärer som har sina tillgångar på banker?
500.000 har man som sagt i insättningsgaranti av staten.
Men om man t.ex har tillgångar på 20miljoner, hur går dom tillväga då? antar att dom inte har 40st olika banker

Detta är en teoretisk fråga, antar att man i praktiken sitter med fastigheter med försäkringar och eller aktier.

Kan man göra som så att man startar 40st olika sparkonton på en bank? och har samma rättigheter till sina 20miljoner om banken går i KK?

Finns det kanske någon extra försäkring för folk med över 500k på ett konto?

Oerhört nyfiken på hur det fungerar för dessa människor.

Sannolikheten att en bank går i konkurs är väldigt liten, och om man nu är nojig så får dom väll köpa ett kassaskåp/valv och fylla det med pengar.
Citera
2010-09-29, 20:57
Medlem
Fris avatar
Man blir inte miljonär genom att hålla sina pengar på bankkonton som ger mindre än inflationen i sparränta. Det är dyrt att spara under fiatvaluteregim!

De flesta svenska banker konkurar vart tionde år. Det är bara planekonomiska diktat som drakoniskt som kan tvinga skapande skattebetalare att bekosta bankernas fortsatta ödeläggelse av vår ekonomi med sitt pyramidspel. De har normalt täckning för 5-10% av det de är skyldiga andra, så en bank under fiatregim är latent bankrutt. Ditt lönekonto är en högriskspekulation i att vissa politiska belsut kommer att fattas som forstätter att rädda det från att ögonblickligen bli totalt värdelöst. En spelulation i planekonomiskt pyramidspel.
Citera
2010-09-29, 21:23
Medlem
Man är helt dum i huvudet om man sitter med så där stora summor på räntekonton.
De som har tillgångar på 20miljoner kr har antagligen fastigheter, aktier och obligationer och enbart en mindre del på räntekonton.
Citera
2010-09-30, 01:56
Medlem
Bombadils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Man är helt dum i huvudet om man sitter med så där stora summor på räntekonton.
De som har tillgångar på 20miljoner kr har antagligen fastigheter, aktier och obligationer och enbart en mindre del på räntekonton.
Precis. Har man kapital ligger endast mycket lite på konto. Det som skall vara likvida medel ligger i korta statspapper eller företagscert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in