• 3
  • 4
2010-10-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 360
Kommer vi att överleva övergången då till typ 1..??

utan ett 3 världskrig..??
Ser du inte hur löjligt det låter med att säkra överlevnad genom att starta ett världsomfattande krig där större delen av världens människor kan tänkas stryka med?

Vill du se att folk överlever? Starta inte krigandet/dödandet till att börja med.

Med ett tredje världskrig så upprepar sig bara historien, att någon "stor, epokgörande, avgörande " konflikt (detta är oerhört relativt i sig) skulle krävas för människans fortlevnad. Resultatet blir, återigen, att den lilla skaran överlevare bland befolkningen samt alla politiska ledare (de är inte själva ute på slagfältet precis) går tillbaka till ruta 0 och startar om från början igen.

Tanken om "Typ 0/1/2/3-civilisationen" är i sig alldeles för spekulativ. Om vi befinner oss i typ 0 idag, låg vi för 100 år sedan på typ -1? Om inte annat så kan vi inte, med vårt begränsade vetande, förstå oss på mer avancerade civilisationer (typ 2,3 osv).
Senast redigerad av Intergalactic 2010-10-01 kl. 17:28.
Citera
2010-10-04, 00:39
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Tanken om "Typ 0/1/2/3-civilisationen" är i sig alldeles för spekulativ. Om vi befinner oss i typ 0 idag, låg vi för 100 år sedan på typ -1? Om inte annat så kan vi inte, med vårt begränsade vetande, förstå oss på mer avancerade civilisationer (typ 2,3 osv).

Förstår du ens vad han säger? Vi är inte typ 1 förrän vi kontrollerar allt på våran planet. Vind, vatten osv.

Människan är fortfarande ung och ändå är 100 år inte ens en droppe i havet av vår korta historia.
-1 borde följaktligen vara när vår art är förslavade och blir kontrollerade istället för att kontrollera.

Väldigt mycket hippie över den där gubben överlag för att vara ärlig. Han mäter hur avancerade arter är ungefär som jänkarna mäter volym och längd.
Citera
2010-10-04, 22:04
Medlem
rojass avatar
Den där lända asiaten som e forskare som e typ 60 eller ngt sa att man under vår livstid kommer at nå en typ 1 civ.
Citera
2010-10-06, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Förstår du ens vad han säger? Vi är inte typ 1 förrän vi kontrollerar allt på våran planet. Vind, vatten osv.

Människan är fortfarande ung och ändå är 100 år inte ens en droppe i havet av vår korta historia.
-1 borde följaktligen vara när vår art är förslavade och blir kontrollerade istället för att kontrollera.

Väldigt mycket hippie över den där gubben överlag för att vara ärlig. Han mäter hur avancerade arter är ungefär som jänkarna mäter volym och längd.
Sant.

Mitt intryck av typ-civilisations-teorin är att den förutsätter för mycket, vet för lite och drar förhastade slutsatser som bäst. Ungefär.
Citera
2010-10-06, 17:12
Medlem
Georg7s avatar
Vad som gjorde Romarna till en stor civilization var knappast att de blyförgiftade sig själva i en episk omfattning. Vad han pratar om är bara en av flera möjliga teknologiska utvecklingsmöjligheter.

Han kunde ju tex ha tagit hänsyn till att maskiner förr eller senare (i relation till hans tidsskala, definitivt förr) kommer att vara bättre än människan på att te x göra bättre maskiner och utforska materiel teknik/energi teknik/kemisk teknik/div EM fält och en massa annat skoj. Det blir en jävla skillnad i utvecklingen när det inte är 50 000 extremt smarta människor med hjärnimpulser vars hastighet mäts i m/s som lägger 80 timmar i veckan på att föra oss framåt utan maskiner som kan massproduceras.
Citera
2010-10-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oobAwake
Och det jag kommer säga nu kommer garanterat uppröra flera här men det är vad jag tror behövs, skrota all religion.
Amen.
Citera
2010-10-06, 21:17
Medlem
alternativt.s avatar
Mycket lustigt, i stort sett allt av transformationen av jorden(enligt klippet) har jag kladdat ner på ett par blad i ett block. Jag satt på jobbet och en blixt av tankar slog mig, så när jag kom hem skrev jag ner allt.

Jag skrev dock även ner att alla landsgränser succesivt borde avskaffas. Med hjälp av lättare transport, kommunikation och jämt fördelad ekonomi kan man på sikt nå en planetär befolkning.

Men det kanske måste ske i ett senare skede ändå, eller om det är oundvikligt.
Citera
2010-10-17, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
Mycket lustigt, i stort sett allt av transformationen av jorden(enligt klippet) har jag kladdat ner på ett par blad i ett block. Jag satt på jobbet och en blixt av tankar slog mig, så när jag kom hem skrev jag ner allt.

Jag skrev dock även ner att alla landsgränser succesivt borde avskaffas. Med hjälp av lättare transport, kommunikation och jämt fördelad ekonomi kan man på sikt nå en planetär befolkning.

Men det kanske måste ske i ett senare skede ändå, eller om det är oundvikligt.

slutligen hittade en del filmer om det hela här

Mankind Will Become A Type 2 Civilization

http://www.disclose.tv/action/viewvi..._Civilization/

Kardashev scale civilizations, type 0,1,2,3 civilizations and beyond

http://www.youtube.com/watch?v=4Imd_0iCucg
Citera
2010-10-18, 19:51
Medlem
Kardashevskalan, som jag tror du försöker referera till..
Används i första hand till att kategorisera framtida civilisationers teknologiska status.

Första graden (ligger för vår del ca 100år framåt i tiden): Civilisationer med sådan teknologi som kan ta tillvara och bemästra hela planeters energi; vulkanutbrott, stormar, jordskred mm.

Andra graden (ligger för vår del ca 1000år framåt i tiden): Civilisationer som kan uppta energi från hela solsystem; närliggande planeter och stjärnor.

Tredje graden (ligger för vår del ca 100.000-1000.000 framåt i iden): Civilisationer som tar upp hela galaxers energiförråd; supernovor och svartahål bla.
Citera
2010-10-19, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titov
Kardashevskalan, som jag tror du försöker referera till..
Används i första hand till att kategorisera framtida civilisationers teknologiska status.

Första graden (ligger för vår del ca 100år framåt i tiden): Civilisationer med sådan teknologi som kan ta tillvara och bemästra hela planeters energi; vulkanutbrott, stormar, jordskred mm.

Andra graden (ligger för vår del ca 1000år framåt i tiden): Civilisationer som kan uppta energi från hela solsystem; närliggande planeter och stjärnor.

Tredje graden (ligger för vår del ca 100.000-1000.000 framåt i iden): Civilisationer som tar upp hela galaxers energiförråd; supernovor och svartahål bla.

2 graden kommer vår nuvarande art att kunna få uppnå då det bara är ca 1000 år eller några tusen år gör inget man förändras inte direkt något under den korta tiden.

Men 3 graden 100 tusen år ja då snackar vi kroppslig evolution då lär ju homosapiens ha förändrats totalt och blivit en ny slags biologisk ras..
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in