2010-09-29, 11:16
Medlem
Hej!

Just nu befinner jag mig i Norge. Jag behöver ringa ett norsk mobilnummer men det vill sig inte.

Jag har ett TRE-kontantkort och operatören just nu är NetCom?

Numret jag ska ringa ser ut såhär: +47 23 XX XX XX. Har provat att skriva hela landsnumret (0047) istället för +47 men det går f*n inte.
Antingen säger dom i luren att abonnemanget är spärrat eller att numret är fel.

Har provat flera olika och det blir samma sak. Och att folk ringer till mig funkar hur bra som helst.

Hoppas ni förstår! Sitter fast.
Citera
2010-09-29, 14:15
Medlem
Tibryss avatar
Säker på att det är rätt nummer?
Citera
2010-09-29, 14:20
Medlem
Trippsamhets avatar
Kan du ringa andra norska nummer?
Citera
2010-09-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippsamhet
Kan du ringa andra norska nummer?

Nej. Det blir precis samma sak. När jag var i Sverige kunde jag ringa numret.
Citera
2010-09-29, 14:35
Medlem
Trippsamhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monnyboy
Nej. Det blir precis samma sak. När jag var i Sverige kunde jag ringa numret.

Har du startat om telefonen så att du är säker på att den går efter norska nätet? Annars skulle jag nog råda dig att kontakta din operatör som fort som möjligt.
Citera
2010-09-29, 18:49
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Hej!

Just nu befinner jag mig i Norge. Jag behöver ringa ett norsk mobilnummer men det vill sig inte.

Numret jag ska ringa ser ut såhär: +47 23 XX XX XX. Har provat att skriva hela landsnumret (0047) istället för +47 men det går f*n inte.

Har provat flera olika och det blir samma sak. Och att folk ringer till mig funkar hur bra som helst.

Så här fungerar det:
1: Ring först *100*nummer#. Viktigt att det skrivs i internationellt format t.ex. +46735XXXXXX
2: På mobilskärmen visas ett meddelande "Connection to destination"
3: Telefonen ringer och du svarar.
4: När du svarar kopplas samtalet fram till det uppringda numret och debiteras från ditt 3Kontant.
Citera
2010-09-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Så här fungerar det:
1: Ring först *100*nummer#. Viktigt att det skrivs i internationellt format t.ex. +46735XXXXXX
2: På mobilskärmen visas ett meddelande "Connection to destination"
3: Telefonen ringer och du svarar.
4: När du svarar kopplas samtalet fram till det uppringda numret och debiteras från ditt 3Kontant.

Tack så mycket! Men hur ska jag skriva numret? *100*004723XXXXXX#?
Citera
2010-09-29, 20:21
Medlem
CYBERTECs avatar
Citat:
Hej!

Net com har haft svajj på sitt nät hela denna vecka, kommer och går spelar för övrigt ingen rpll om du slår +47 eller 0047 23 xx xx xx
JAg kör med tre med i Norge samt då givetvis min norska mobil på just netcom och jag har problem att ringa Sverige med 3 men
Det är strul med 3 eller netcom inte din telefon eller så
Citera
2010-09-29, 21:58
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Tack så mycket! Men hur ska jag skriva numret? *100*004723XXXXXX#?

Ja, så eller som jag skrev i mitt förra inlägg.
Citera
2010-09-30, 10:37
Medlem
Sist jag var i norge i jobb så hade jag ett telenor abbonemang.
När jag skulle ringa norska nummer från ett norskt nät så struntade jag i prefixet.
Om jag skulle ringa 0047xxxxxxx/+47xxxxxxx så skippade jag prefixet och slog xxxxxxx direkt.
Fungerade klockrent.
Citera
2010-09-30, 10:44
Medlem
Vet inte om du har fått det att fungera, men om inte kan detta vara anledningen. Ringde till 3s kundtjänst, eftersom en kompis har samma problem.

Det fungerar tyvärr inte att ringa utomlands med deras kontantkort (enligt en bitter nisse på Tre's kundtjänst) . Förklaringen från dem var följande:
Abonnemang debiteras kostnaden i efterhand (alltså faktura) och därigenom kan SIMkorten hantera utlandssamtal.
Kontantkort debiteras i realtid och tyvärr har inte deras SIMkort möjlighet att göra det när man befinner sig i utlandet, därav är den tjänsten blockerad.

Om du däremot har lyckats få det att fungera med utlandssamtal med ett 3 kontantkort, skriv gärna hur du gjorde så jag kan tipsa vidare
Citera
2010-09-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calund
Vet inte om du har fått det att fungera, men om inte kan detta vara anledningen. Ringde till 3s kundtjänst, eftersom en kompis har samma problem.

Det fungerar tyvärr inte att ringa utomlands med deras kontantkort (enligt en bitter nisse på Tre's kundtjänst) . Förklaringen från dem var följande:
Abonnemang debiteras kostnaden i efterhand (alltså faktura) och därigenom kan SIMkorten hantera utlandssamtal.
Kontantkort debiteras i realtid och tyvärr har inte deras SIMkort möjlighet att göra det när man befinner sig i utlandet, därav är den tjänsten blockerad.

Om du däremot har lyckats få det att fungera med utlandssamtal med ett 3 kontantkort, skriv gärna hur du gjorde så jag kan tipsa vidare

Nej, tyvärr har jag inte fått det att fungera. Aldrig mer 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in