2004-06-10, 18:13
Medlem
r det ngon som vet hur O'boy fungerar? Om man blandar kakao och socker s lser det sig inte i kall mjlk men O'boy gr ju det. P paketet str det (tminstone stod det s frr) att kakaon i O'boy gjorts lslig i kall mjlk genom en speciell tillverkningmetod. Ngon som vet vad det r fr tillverkningsmetod?
Citera
2004-06-11, 19:11
Medlem
Onaturliga kemikalier....simsalabim...
Citera
2004-06-11, 19:26
Medlem
Bellossoms avatar
Blandat med lecitin som r ofarligt-fungerar som emulgeringsmedel. Lecitin r ngot proteinliknande.
Citera
2004-06-11, 21:34
Medlem
M2ks avatar
O'boy

O'boy... +o(

Tacka vet jag Ovomaltine, ojojoj, grejer det.

Tror inte det salufrs lngre i Sverige, men r en stor produkt bl a i Schweiz, Tyskland, m fl. Har man en gng smakt p Ovomaltine, s tar man aldrig mer ett glas vattnig O'boy i sin mun, tro mig...

http://www.ovomaltine.ch/cgi/welcome...come/index.asp

=====================================
Egen framgng r guld vrd, andras motgng heller icke att frakta
=====================================
*Hll dig till mnet*Mandom mod och morske mn*
-->>http://stormakt.cjb.net/<<--
Citera
2004-06-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Blandat med lecitin som r ofarligt-fungerar som emulgeringsmedel. Lecitin r ngot proteinliknande.

Tack fr svaret! Lecitin, det brukar det ju st i en massa innehllsfrteckningar, visste inte att det hade den funktionen. Jag antar att kakaopulvret inte lser sig fr att det r fett, s lecitinet har vl samma effekt som en droppe diskmedel (bortsett frn smaken, frsts). Har fr mig att det utvinns ur sojabnor.

Vet du om man kan man kpa det nnstans?
Citera
2004-06-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Tacka vet jag Ovomaltine, ojojoj, grejer det.
Drack ngot som hette Maltchoklad nr jag var liten, kan det vara samma sak? Det var i alla fall vldigt gott.
Citera
2025-04-29, 17:29
Medlem
JerryCottons avatar
Nu har kakoahalten snkts frn 18 till 16%. Dock inget de har gtt ut med.
Citera
2025-04-29, 18:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Ohhh boy (slr sig fr pannan) ohh noo

Kunde inte lt bli sga det :-) Ja det r trkigt med alla resurser som verkar sina och med vderfrndringar "helt pltsligt" som frstr skrd efter skrd "sgs det". Jag vet inte vad man ska tro om allt men allt r nog inte sant kring dliga skrdar

En sak om priset hjs pga andra orsaker men skylls alltid p vdret och marken dr det planteras
s andelar innehllet reduceras istllet

Ja gonkakao duger iaf som vanligt och gra chokladdryck med

Fazer vann 2023 iaf Rd Rn

https://www.radron.se/tester/mat-dryck/kakao/

Citat:
Enligt Rd och Rn r Fazer gon Cacao bst i test och tycker att det r en kakao som kan passa i mnga sammanhang. Rd och Rns slutsats: Skillnaden i smak p olika kakaopulver r stor, ven om mnga sorter i vrt test fr hgt betyg just fr sin smak.
Citera
2025-04-29, 20:12
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ohhh boy (slr sig fr pannan) ohh noo

Kunde inte lt bli sga det :-) Ja det r trkigt med alla resurser som verkar sina och med vderfrndringar "helt pltsligt" som frstr skrd efter skrd "sgs det". Jag vet inte vad man ska tro om allt men allt r nog inte sant kring dliga skrdar

En sak om priset hjs pga andra orsaker men skylls alltid p vdret och marken dr det planteras
s andelar innehllet reduceras istllet

Ja gonkakao duger iaf som vanligt och gra chokladdryck med

Fazer vann 2023 iaf Rd Rn

https://www.radron.se/tester/mat-dryck/kakao/

Morsan gjorde alltid varm choklad p gon Cacao och lite vanlijsocker. nr jag var liten. Godare n alla frdiga pulver.
Citera
2025-04-30, 16:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Morsan gjorde alltid varm choklad p gon Cacao och lite vanlijsocker. nr jag var liten. Godare n alla frdiga pulver.

Precis eller s gr man liksom eget chockladdrycks pulver

Typ blanda kakao med socker (valfri mngd egentligen) och lite salt frstrker smaken och tex
vaniljpulver sklart och kanske annat som mjlkpulver, florsocker, kanske ev lite citronsyra pulver och mixa sen med en assistent s lnge att ett fin fint pulver bildas eller som man vill

Kan tnka mig att lite lite lakrits pulver kan ge en skuts ochs i smaken p eget chokladpulver

Vet inte om Nesquick r authentisk nedan, men finns nog mnga som gr frsk p Oboy hemma- kopior ochs (svenska stuket) : https://www.eatingonadime.com/homemade-nesquik/

Rent ekonomiskt mste det va bttre och gra sitt eget chokladmixade pulver iaf
Citera
2025-04-30, 18:12
Bannlyst
Citat:
Vad gr det? Oh boy r ckligt och man fr huvudvrk av skiten. nnu ckligare r Ohoj chokladss. Smakar verkligen sur och vidrig
Citera
2025-04-30, 20:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Vad gr det? Oh boy r ckligt och man fr huvudvrk av skiten. nnu ckligare r Ohoj chokladss. Smakar verkligen sur och vidrig

Lite konsumentinformation skadar vl inte? Jag har aldrig ftt huvudvrk av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in