2004-06-10, 18:13
Medlem
Är det någon som vet hur O'boy fungerar? Om man blandar kakao och socker så löser det sig inte i kall mjölk men O'boy gör ju det. På paketet står det (åtminstone stod det så förr) att kakaon i O'boy gjorts löslig i kall mjölk genom en speciell tillverkningmetod. Någon som vet vad det är för tillverkningsmetod?
Citera
2004-06-11, 19:11
Medlem
Onaturliga kemikalier....simsalabim...
Citera
2004-06-11, 19:26
Medlem
Bellossoms avatar
Blandat med lecitin som är ofarligt-fungerar som emulgeringsmedel. Lecitin är något proteinliknande.
Citera
2004-06-11, 21:34
Medlem
M2ks avatar
O'boy

O'boy... +o(

Tacka vet jag Ovomaltine, ojojoj, grejer det.

Tror inte det saluförs längre i Sverige, men är en stor produkt bl a i Schweiz, Tyskland, m fl. Har man en gång smakt på Ovomaltine, så tar man aldrig mer ett glas vattnig O'boy i sin mun, tro mig...

http://www.ovomaltine.ch/cgi/welcome...come/index.asp

=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Mandom mod och morske män*
-->>http://stormakt.cjb.net/<<--
Citera
2004-06-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Blandat med lecitin som är ofarligt-fungerar som emulgeringsmedel. Lecitin är något proteinliknande.

Tack för svaret! Lecitin, det brukar det ju stå i en massa innehållsförteckningar, visste inte att det hade den funktionen. Jag antar att kakaopulvret inte löser sig för att det är fett, så lecitinet har väl samma effekt som en droppe diskmedel (bortsett från smaken, förstås). Har för mig att det utvinns ur sojabönor.

Vet du om man kan man köpa det nånstans?
Citera
2004-06-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Tacka vet jag Ovomaltine, ojojoj, grejer det.
Drack något som hette Maltchoklad när jag var liten, kan det vara samma sak? Det var i alla fall väldigt gott.
Citera
2025-04-29, 17:29
Medlem
JerryCottons avatar
Nu har kakoahalten sänkts från 18 till 16%. Dock inget de har gått ut med.
Citera
2025-04-29, 18:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Ohhh boy (slår sig för pannan) ohh noo

Kunde inte låt bli å säga det :-) Ja det är tråkigt med alla resurser som verkar sina och med väderförändringar "helt plötsligt" som förstör skörd efter skörd "sägs det". Jag vet inte vad man ska tro om allt men allt är nog inte sant kring dåliga skördar

En sak om priset höjs pga andra orsaker men skylls alltid på vädret och marken där det planteras
så andelar innehållet reduceras istället

Ja ögonkakao duger iaf som vanligt och göra chokladdryck med

Fazer vann 2023 iaf Råd å Rön

https://www.radron.se/tester/mat-dryck/kakao/

Citat:
Enligt Råd och Rön är Fazer Ögon Cacao bäst i test – och tycker att det är en kakao som kan passa i många sammanhang. Råd och Röns slutsats: ”Skillnaden i smak på olika kakaopulver är stor, även om många sorter i vårt test får högt betyg just för sin smak.
Citera
2025-04-29, 20:12
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ohhh boy (slår sig för pannan) ohh noo

Kunde inte låt bli å säga det :-) Ja det är tråkigt med alla resurser som verkar sina och med väderförändringar "helt plötsligt" som förstör skörd efter skörd "sägs det". Jag vet inte vad man ska tro om allt men allt är nog inte sant kring dåliga skördar

En sak om priset höjs pga andra orsaker men skylls alltid på vädret och marken där det planteras
så andelar innehållet reduceras istället

Ja ögonkakao duger iaf som vanligt och göra chokladdryck med

Fazer vann 2023 iaf Råd å Rön

https://www.radron.se/tester/mat-dryck/kakao/

Morsan gjorde alltid varm choklad på Ögon Cacao och lite vanlijsocker. när jag var liten. Godare än alla färdiga pulver.
Citera
2025-04-30, 16:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Morsan gjorde alltid varm choklad på Ögon Cacao och lite vanlijsocker. när jag var liten. Godare än alla färdiga pulver.

Precis eller så gör man liksom eget chockladdrycks pulver

Typ blanda kakao med socker (valfri mängd egentligen) och lite salt förstärker smaken och tex
vaniljpulver såklart och kanske annat som mjölkpulver, florsocker, kanske ev lite citronsyra pulver och mixa sen med en assistent så länge att ett fin fint pulver bildas eller som man vill

Kan tänka mig att lite lite lakrits pulver kan ge en skuts ochså i smaken på eget chokladpulver

Vet inte om Nesquick är authentisk nedan, men finns nog många som gör försök på Oboy hemma- kopior ochså (svenska stuket) : https://www.eatingonadime.com/homemade-nesquik/

Rent ekonomiskt måste det va bättre och göra sitt eget chokladmixade pulver iaf
Citera
2025-04-30, 18:12
Bannlyst
Citat:
Vad gör det? Oh boy är äckligt och man får huvudvärk av skiten. Ännu äckligare är Ohoj chokladsås. Smakar verkligen sur och vidrig
Citera
2025-04-30, 20:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Vad gör det? Oh boy är äckligt och man får huvudvärk av skiten. Ännu äckligare är Ohoj chokladsås. Smakar verkligen sur och vidrig

Lite konsumentinformation skadar väl inte? Jag har aldrig fått huvudvärk av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in