2010-09-28, 16:38
Bannlyst
Min laptop är helt förstörd på grund av äckliga malware/rogue/spyware (Pest detector samt Antimalware Doctor). Det jag gjorde var att läsa om olika sätt att ta bort virusen, och kom då fram till att jag var tvungen att starta datorn i felsäkert läge för att få tillgång till Internet och ladda ner nödvändiga program för att kunna ta bort skiten. Så jag gjorde det. Jag höll in F8 och så valde jag att starta i felsäkert läge, det kom fram massa text att datorn läser in system32 filer och dylikt. Sen frös skärmen medan detta höll på. Höll in knappen till datorn för att stänga av den och satte sedan på den igen. Asus loggan kom upp som vanligt i början, sen blev det svart. Själva datorn är alltså på men skärmen är helt svart och kan inte trycka någonstans.

Så min fråga är alltså om jag måste installera om datorn? Verkar inte ha något annat alternativ. Och om så är fallet, hur jag kan installera om datorn om skärmen är svart?

Bör tilläggas att jag inte har några skivor till datorn då det är min polares dator... Och det gör hela saken ännu värre.
Senast redigerad av waicen 2010-09-28 kl. 16:41.
Citera
2010-09-28, 16:47
Medlem
Om inte ens windows hinner starta eller börja ladda utan den slocknar innan det ens kommer igång, då känns det inte som ditt problem har med windows eller virus som finns på windows att göra.

/A.P
Citera
2010-09-28, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Om inte ens windows hinner starta eller börja ladda utan den slocknar innan det ens kommer igång, då känns det inte som ditt problem har med windows eller virus som finns på windows att göra.

/A.P

Men jag tror att viruset sabbade några filer i system32. Så det måste väl gå att ominstallera?
Citera
2010-09-28, 17:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Du kan installera om utan att formattera dator så bibehålls all musik och video men alla program försvinner.

Surfa INTE innan ALLA uppdateringar är pålagda. Räkna med att det tar ca 1 timme med W7, 1/2 dag med Vista (först sp1 sen sp2) och XP (sp3). Installera även alla valfria drivrutiner mha Internet Explorer i XP mha Anpassad Installation. Låt sen datorn köra en AVAST boot-scan innan du ger dig ut på nätet för att surfa.
Citera
2010-09-28, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Du kan installera om utan att formattera dator så bibehålls all musik och video men alla program försvinner.

Surfa INTE innan ALLA uppdateringar är pålagda. Räkna med att det tar ca 1 timme med W7, 1/2 dag med Vista (först sp1 sen sp2) och XP (sp3). Installera även alla valfria drivrutiner mha Internet Explorer i XP mha Anpassad Installation. Låt sen datorn köra en AVAST boot-scan innan du ger dig ut på nätet för att surfa.

Ja men frågan är ju hur jag går tillväga när skärmen är svart.

Eller kommer skärmen "tillbaka" när jag trycker in windows-skivan?
Citera
2010-09-28, 17:34
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Ja men frågan är ju hur jag går tillväga när skärmen är svart.

Eller kommer skärmen "tillbaka" när jag trycker in windows-skivan?
Men får du upp den vanliga BIOS menyn innan den svartnar? Isf är det väl bara att gå in i BIOS och ändra till boota från CD och göra en ny installation. Använder du vista eller w7 kommer din gamla installation finnas kvar under mappen tidigar windows. Och alla viktiga filer.
Citera
2010-09-28, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men får du upp den vanliga BIOS menyn innan den svartnar? Isf är det väl bara att gå in i BIOS och ändra till boota från CD och göra en ny installation. Använder du vista eller w7 kommer din gamla installation finnas kvar under mappen tidigar windows. Och alla viktiga filer.

Hm, okej. Saken är den att inte ens BIOS menyn kommer upp.
Citera
2010-09-28, 18:07
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Hm, okej. Saken är den att inte ens BIOS menyn kommer upp.
Men det går väl ändå att komma in i BIOS om du trycker på F2 eller Delete vid uppstart ellar vad som gäller för din modell? Annars är det illa och troligen grafikkretsen på moderkortet som lagt av. Provat med en annan fristående skärm?
Senast redigerad av Drapåtrissor 2010-09-28 kl. 18:10.
Citera
2010-09-29, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men det går väl ändå att komma in i BIOS om du trycker på F2 eller Delete vid uppstart ellar vad som gäller för din modell? Annars är det illa och troligen grafikkretsen på moderkortet som lagt av. Provat med en annan fristående skärm?

Ja, tackar. Har nu ominstallerat. Men tyvärr gick man från Proffessional till XP Home Edition... Och denna spellaptop var specialutfortmad till Proffessional samt vissa extra skivor man fick med. Och hur installerar jag ljud och dylikt? Jag kan inte använda skivorna från Home Edition då det inte är samma kort i datorerna.

Modellen är en Intel Core2 Duo CPU T5556 1.83GB

Speed: 1833mHZ

System memory:

Size: 2048 MB

Finns det något sätt jag kan installera alla drivrutiner via nätet? Dock är ju problemet att jag inte vet hur man kopplar upp sig till mitt trådlösa nätverk med XP Home Edition.
Senast redigerad av waicen 2010-09-29 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in