2010-09-28, 13:38
Medlem
Jackie Jakubowski skriver om råmen:
Citat:
Denna nationalism är dock inte territoriell. Ledarna inom Romani Union försöker i stället formulera romafolkets framtida plats i Europa där romerna är en av ett flertal nomadgrupper och där öppna gränser gör alla Europas medborgare till gränsöverskridare.

På många sätt kan den romska identiteten, som värnar om sin kulturella särart men inte bryr sig om territoriell hemvist, ses som en förebild för andra européer. De är ju, i ordets rätta betydelse, sanna kosmopoliter, ”de som känner sig hemma i hela världen”.

Frankrikes agerande den senaste tiden ifrågasätter inte bara romernas rätt utan även deras känsla av tillhörighet i vårt gemensamma europeiska hem.
http://www.dn.se/kultur-noje/essa/darfor-ar-romerna-de-sanna-kosmopoliterna-1.1178756

Det här är en väldigt uppriktig krönika. Zigenaren är kosmopolitismens slutprodukt. Frågan är om du vill lyda juden och vandra hans väg till det europeiska lyckoriket eller om det är dags att hoppa av?

Frågeställning: Är zigenarna förebilder för den framtida europén?
Senast redigerad av IvanLendl 2010-09-28 kl. 13:43.
Citera
2010-09-28, 13:51
Medlem
Jaha, då var tyskarna i tredje riket också en förebild enligt denne demente "tänkare" De värnade så in i helvete om sin sin särart och de gav blanka fan i andra länders gränser. Dessutom hade de inte heller hakat upp sig på något geografiskt område som sin hemvist. De ville känna sig lika hemma i hela världen. "Heute gehört uns Deutchland, morgen die ganze Welt", sjöng man ju. Internationalistiskt så det förslår.
Citera
2010-09-28, 13:52
Bannlyst
Du tror inte att det ligger något i att det är hälsosamt att känna sig som hemma vart man än befinner sig?

Du tror det är bättre att känna ett överdrivet nationalistiskt påhittad hemkänsla?
Citera
2010-09-28, 13:57
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
J---

Nej. Däremot är de judarnas sanna broderfolk (fast Jakubowski, Bonnier eller Hjörne har förstås inte utrymme för någon zigensk storfamilj i sina lyxbostäder, och "Israel" kan inte förväntas ta emot förbrytarslöddret...)
Citera
2010-09-28, 14:03
Medlem
Det går inte att känna sig lika hemma överallt utan att det sker på bekostnad av andra folkslag. Hemma känner mig sig där folk i stor utsträckning är som en själv. Möjligen skulle man kunna ordna så att alla människor känner sig lika hemlösa överallt om man slår sönder alla kulturer och folkgemenskaper tillräckligt mycket.
Inte ens inom sitt eget land kan man känna sig lika hemma överallt. Hur tror du det skulle gå att ordna globalt?
För övrigt vill jag inte känna mig lika hemma överallt. Så urbota tråkigt och meningslöst det vore. När jag semestrade i Thailand kände jag mig ganska hemma, då mitt hotell låg mitt i värsta svenskghettot. Detta gladde mig inte det minsta, även om det så klart var bekvämt att ha svensktalande människor runt omkring sig nästan hela tiden.
Citera
2010-09-28, 14:50
Medlem
Ezzelinos avatar
Peter Wolodarski, DN:s högst mediokre, själlöse, moraliskt inverterade wonderboy, liksom Jakubowski givetvis en judisk-supremasistisk svenskfiende och förespråkare av "fri rörlighet" över gränserna, grinade ju häromdan i samma blaska om "vårt ansvar för rååååmerna". Jag undrar förresten vad det är för jävla "Förinte£$e" Wolodarski jiddrar om?:

http://www.dn.se/ledare/kolumner/en-skam-for-europa-1.1173263

Citat:
I Förintelsen drabbades romerna lika hårt som den judiska gruppen, eftersom Hitler-Tyskland betraktade de två minoriteterna som avskum. Mer än en halv miljon mördades av nazisterna, men till skillnad från judarna har romer fortsatt att leva i öppen marginalisering och diskriminering efter andra världskriget.

Den romska misären är vår världsdels öppna sår. I den europeiska debatten målas USA ofta ut som ett klassamhälle, präglat av rasism och förakt för de sämst ställda. Men om Europas romer hade det lika bra som USA:s romer skulle Frankrikes president inte behandla dem som en hopplös och kriminell underklass (se tidskriften The Economists senaste nummer för en belysande jämförelse).

Vägen ur fattigdom stavas jobb och utbildning. Vuxna romer måste få en chans till lagligt arbete, vilket många EU-länder förnekar dem, och deras barn ska gå i skola precis som alla andra. Att kompromissa med en kultur som formats av sekellång exkludering är inte enkelt, men alternativet kan omöjligen vara massutvisningar och demolerade campingläger.

”Den enda gränsdragningen som den europeiska identiteten tål är den som markerar skillnaden mellan intolerans och pluralism, mellan rasism och humanism”, sade den polske dissidenten Adam Michnik när kommunismens mur föll i Europa.

De orden förtjänar att upprepas många gånger, särskilt en valsöndag som denna.
Citera
2010-09-28, 16:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Vilken etnicitet Eva Franchell har vet jag inte, men hon "kräver" nu som ledarskribent på Aftonsvulsten att Sverige ska importera 10.000-tals eller 100.000-tals eller miljontals zigenare från Kosovo och övriga Balkan och göra dem till svenska medborgare:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article7858155.ab

Citat:
"---Sverige och EU måste ta sitt ansvar för den mest utsatta minoritetsbefolkningen i Europa. Det är Fredrik Reinfeldt och hans regering som drar upp riktlinjerna för Migrationsverket. Det är nu han kan visa att han vill bedriva en människovärdig flyktingpolitik.

I Sverige gillar vi olika.

Eva Franchell, den satans hycklaren, borde själv inhysa och en yrkeskriminell zigenarstorfamilj från Balkan.
Citera
2010-09-28, 16:48
Medlem
StuGs avatar
Varför klättrar dessa självutnämnda talespersoner på varandra av iver att leva upp till stereotyper och fördomar? Är det en nazist som skrivit debattartikeln och undertecknat med "Jakubowski" för att vanära sitt folk? Kan någon av "judisk börd" ta debatten med dessa intoleranta marxister?
Senast redigerad av StuG 2010-09-28 kl. 16:50.
Citera
2010-09-28, 17:01
Medlem
Cimmerians avatar
Vad ska man säga? Juden förnekar sig aldrig.
Citera
2010-09-28, 17:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Varför klättrar dessa självutnämnda talespersoner på varandra av iver att leva upp till stereotyper och fördomar? Är det en nazist som skrivit debattartikeln och undertecknat med "Jakubowski" för att vanära sitt folk? Kan någon av "judisk börd" ta debatten med dessa intoleranta marxister?

Det kan du drömma om. Noterar att "Israel"-agenten Jakubowski, redaktör för Judisk Krönika, bara fått sex kommentarer till sin Europafientliga predikan, samtliga negativa till hans dravel...

http://www.dn.se/kultur-noje/essa/darfor-ar-romerna-de-sanna-kosmopoliterna-1.1178756
Citera
2010-09-28, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Vilken etnicitet Eva Franchell har vet jag inte, men hon "kräver" nu som ledarskribent på Aftonsvulsten att Sverige ska importera 10.000-tals eller 100.000-tals eller miljontals zigenare från Kosovo och övriga Balkan och göra dem till svenska medborgare:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article7858155.ab

Eva Franchell, den satans hycklaren, borde själv inhysa och en yrkeskriminell zigenarstorfamilj från Balkan.

Det intressantaste måste ändå vara att läsa kommentarerna, här har vi ett geni:

Citat:
Tycker att alla som vill ska kunna bli Svenska medborgare romer somalier muslimer danskar mm vi är ett rikt land och vi är för mångfald.. Anser också att anhöriginvandring berikar Sverige.
Medborgarskap åt alla amnesti till dom illegala flyktingar som gömmer sig. Lägg ner Migrationsverket den fyller ingen funktion. Vi vill ha ett varmt land som tycker olika
Senast redigerad av peter.gillberg 2010-09-28 kl. 17:15.
Citera
2010-09-28, 17:36
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jackie Jakubowski skriver om råmen:

Det här är en väldigt uppriktig krönika. Zigenaren är kosmopolitismens slutprodukt. Frågan är om du vill lyda juden och vandra hans väg till det europeiska lyckoriket eller om det är dags att hoppa av?

Jag tycker mig att ha sett mer artiklar i slaskpressen den senaste tiden likt denna? Har juden gått in i en nya fas i sin propaganda och sitt krig mot den vite Västeuropén? Inte så konstigt då man fått en hel generation av människor att bli goda konsumenter i sin sönderliberaliserade och dekadenta värld.

I vilket fall borde artiklar som denna få upp ögonen på även den mest trångsynte judehyllaren att öppna sina ögon och faktiskt förstå att juden inte vill oss något gott och att han faktiskt har en allt annan än vänlig agenda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in