• 1
  • 2
2004-06-10, 02:45
Har ett tag gtt och velat p om jag ska bli vegetarian eller inte, men jag vet inte om min ekonomi tillter det. Har hrt att det kan bli dyrare med all sojaersttning och diverse annat. Grnsaker r ju inget vidare dyrt, men det kan man ju inte enbart ta. :P Lste nyss trden "LAga mat till en vegetarian" och fann en hel del goda recept. Vegetarisk lasagne r bland det godaste som finns. Dessutom s ter jag oftast lite mer enklare rtter eftersom jag nyss skaffat eget boende och vill oftast ha ltt/snabbare mat.
Citera
2004-06-10, 03:17
Medlem
greger45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlig
Har ett tag gtt och velat p om jag ska bli vegetarian eller inte, men jag vet inte om min ekonomi tillter det. Har hrt att det kan bli dyrare med all sojaersttning och diverse annat. Grnsaker r ju inget vidare dyrt, men det kan man ju inte enbart ta. :P Lste nyss trden "LAga mat till en vegetarian" och fann en hel del goda recept. Vegetarisk lasagne r bland det godaste som finns. Dessutom s ter jag oftast lite mer enklare rtter eftersom jag nyss skaffat eget boende och vill oftast ha ltt/snabbare mat.

Skall du avst helt frn djur. Typ inte dricka mjlk, gg mm. Kan det nog bli lite dyrare. Men ska du bara avst frn att ta ktt. S blir det vl inte s mycket dyrare.

Hade sjlv en period fr ngra r sedan nr jag t vegetariskt typ 3 dagar i veckan. Allats inte ktt. I och fr sig s t jag olika sallader tv dagar i vecka och Quorn matrtter en dag i veckan. . Och Jag tyckte inte det blev s mycket dyrare.
Citera
2004-06-10, 10:03
Medlem
cbwhores avatar
Ser du p det strikt ekonomiskt s; Kostnaden beror p hur mycket jobb du r villig att lgga ner. Gr du egen falafel och lagar mycket mat med kidneybnor o. dyl. blir det billigare n ktt. r du lat, som jag, och ter quorn titt som ttt blir det gissningsvis lika dyrt som, eller dyrare n, att ta ktt.

EDIT: Gillar din avatar, frresten
Citera
2004-06-10, 11:21
Medlem
SnoopDoGGs avatar
ja fr fan det lter som en god id! du kommer m mkt bttre! dyrare? n behver inte bli det..
Citera
2004-06-10, 17:16
Medlem
Nadss avatar
Det r dyrare. En kompis till mig r vegan och han och jag skulle campa.
Eftersom han hade problem med att ta det jag t s fick han fixa maten.
150 kronor per dag och person kostade det till slut. Det kan jag leva p i en vecka om jag fr ta vad jag vill.

Sedan mr man vl inte s mycket bttre av vegan mat.
kanske vegetarian om man ter lite ktt d och d men inte helt avst ifrn.
Citera
2004-06-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
ja fr fan det lter som en god id! du kommer m mkt bttre! dyrare? n behver inte bli det..

varfr skulle han m bttre av att inte ta ktt
Citera
2004-06-10, 20:28
Medlem
Citat:

Det frsta du ska tnka p nr du gr ver till vegetarisk kost r att inte gra en s stor sak av det. t som vanligt men ta bort kttet. Istllet fr ktt kan du lgga p lite mer av pasta/ris/potatis och grnsaker. Ett tips r att rra ihop goda sser/grytor med grnsaker och exempelvis tomatkross. Mnga som blir vegetarianer str i brjan flera timmar i kket och gr rtter som krver kunnande och tlamod. Jag tror att just allt meck i kket gr att folk trttnar p vegetarisk kost. Som sagt; ta det lugnt och gr det inte fr svrt fr dig. Kp ngra extra grnsaker och konserver nr du handlar, det rcker. P frgan om vegetarisk kost r dyrt svarar jag nej. Men om man vljer att laga "svra" recept med dyra ingredienser blir det dyrt.
Citera
2004-06-10, 21:07
Medlem
Ursas avatar
Citat:

Har varit vegetarian rtt lnge, och min matbudget r ungefr 60% av mina ktttande vnners. Men s gr jag mycket sjlv ocks; bltlgger egna bnor, groddar o s v. Gillar inte kttersttning (quorn, sojakorv et cetera); antingen smakar det ktt eller har det samma konsistens som ktt.
Mitt rd r att kka vegetariskt ngon/ ngra dagar i veckan; bara skra ned p ktt och fisk. P s vis ser du ju om du gillar det... det r ingen som har sagt att man mste bli veggare p heltid Risken r dessutom strre att man slpper vegetariangrejen helt om man tror att det r allt eller inget som gller.
Lycka till!
Citera
2004-06-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Har varit vegetarian rtt lnge, och min matbudget r ungefr 60% av mina ktttande vnners. Men s gr jag mycket sjlv ocks; bltlgger egna bnor, groddar o s v.

Det r bland annat det (groddar, bnor och liknande) som gr vegetarisk kost ondigt tidskrvande och jobbig. Man behver inte ta "konstig hippie-mat" fr att bli vegetarian. Bestll istllet rtter med bnor och liknande vid resturangbesk. D slipper du allt tjafs.
Citera
2004-06-10, 22:36
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
Det r bland annat det (groddar, bnor och liknande) som gr vegetarisk kost ondigt tidskrvande och jobbig. Man behver inte ta "konstig hippie-mat" fr att bli vegetarian. .

Ur nringssynpunkt r den konstiga hippiematen frdelaktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
Bestll istllet rtter med bnor och liknande vid resturangbesk. D slipper du allt tjafs.

Ja, det r billigt och bra...
Citera
2004-06-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Ur nringssynpunkt r den konstiga hippiematen frdelaktig.

Ja, det r billigt och bra...

Har varit vegetarian i 9 r och har aldrig behvt ta bnor, groddar eller fr den delen protein-tillskott och vitaminer. Jag har gjort hlsounderskning med jmna mellanrum och mina vrden kan inte bli bttre. Om man ter varierat och mycket grnsaker och fiber behvs inga bnor.

Resturangbesk r, som du skriver, bra. I dag erbjuder nsta alla resturanger en eller flera vegetariska rtter. En lunch bestende av vegetariska lckerheter i mnaden kan man vl unna sig?
Citera
2004-06-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Det r dyrare. En kompis till mig r vegan och han och jag skulle campa.
Eftersom han hade problem med att ta det jag t s fick han fixa maten.
150 kronor per dag och person kostade det till slut. Det kan jag leva p i en vecka om jag fr ta vad jag vill.

Sedan mr man vl inte s mycket bttre av vegan mat.
kanske vegetarian om man ter lite ktt d och d men inte helt avst ifrn.

Nu r det skillnad p vegetarian och vegan. Veganer ter ingenting frn djuriket varefter det sjlvklart blir dyrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in