Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-06-10, 02:45
  #1
Medlem
Har ett tag gått och velat på om jag ska bli vegetarian eller inte, men jag vet inte om min ekonomi tillåter det. Har hört att det kan bli dyrare med all sojaersättning och diverse annat. Grönsaker är ju inget vidare dyrt, men det kan man ju inte enbart äta. :P Läste nyss tråden "LAga mat till en vegetarian" och fann en hel del goda recept. Vegetarisk lasagne är bland det godaste som finns. Dessutom så äter jag oftast lite mer enklare rätter eftersom jag nyss skaffat eget boende och vill oftast ha lätt/snabbare mat.
Citera
2004-06-10, 03:17
  #2
Medlem
greger45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlig
Har ett tag gått och velat på om jag ska bli vegetarian eller inte, men jag vet inte om min ekonomi tillåter det. Har hört att det kan bli dyrare med all sojaersättning och diverse annat. Grönsaker är ju inget vidare dyrt, men det kan man ju inte enbart äta. :P Läste nyss tråden "LAga mat till en vegetarian" och fann en hel del goda recept. Vegetarisk lasagne är bland det godaste som finns. Dessutom så äter jag oftast lite mer enklare rätter eftersom jag nyss skaffat eget boende och vill oftast ha lätt/snabbare mat.

Skall du avstå helt från djur. Typ inte dricka mjölk, ägg mm. Kan det nog bli lite dyrare. Men ska du bara avstå från att äta kött. Så blir det väl inte så mycket dyrare.

Hade själv en period för några år sedan när jag åt vegetariskt typ 3 dagar i veckan. Allatså inte kött. I och för sig så åt jag olika sallader två dagar i vecka och Quorn maträtter en dag i veckan. . Och Jag tyckte inte det blev så mycket dyrare.
Citera
2004-06-10, 10:03
  #3
Medlem
cbwhores avatar
Ser du på det strikt ekonomiskt så; Kostnaden beror på hur mycket jobb du är villig att lägga ner. Gör du egen falafel och lagar mycket mat med kidneybönor o. dyl. blir det billigare än kött. Är du lat, som jag, och äter quorn titt som tätt blir det gissningsvis lika dyrt som, eller dyrare än, att äta kött.

EDIT: Gillar din avatar, förresten
Citera
2004-06-10, 11:21
  #4
Medlem
SnoopDoGGs avatar
ja för fan det låter som en god idé! du kommer må mkt bättre! dyrare? nää behöver inte bli det..
Citera
2004-06-10, 17:16
  #5
Medlem
Nadss avatar
Det är dyrare. En kompis till mig är vegan och han och jag skulle campa.
Eftersom han hade problem med att äta det jag åt så fick han fixa maten.
150 kronor per dag och person kostade det till slut. Det kan jag leva på i en vecka om jag får äta vad jag vill.

Sedan mår man väl inte så mycket bättre av vegan mat.
kanske vegetarian om man äter lite kött då och då men inte helt avstå ifrån.
Citera
2004-06-10, 18:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
ja för fan det låter som en god idé! du kommer må mkt bättre! dyrare? nää behöver inte bli det..


varför skulle han må bättre av att inte äta kött
Citera
2004-06-10, 20:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlig
Har ett tag gått och velat på om jag ska bli vegetarian eller inte, men jag vet inte om min ekonomi tillåter det. Har hört att det kan bli dyrare med all sojaersättning och diverse annat. Grönsaker är ju inget vidare dyrt, men det kan man ju inte enbart äta. :P Läste nyss tråden "LAga mat till en vegetarian" och fann en hel del goda recept. Vegetarisk lasagne är bland det godaste som finns. Dessutom så äter jag oftast lite mer enklare rätter eftersom jag nyss skaffat eget boende och vill oftast ha lätt/snabbare mat.

Det första du ska tänka på när du går över till vegetarisk kost är att inte göra en så stor sak av det. Ät som vanligt men ta bort köttet. Istället för kött kan du lägga på lite mer av pasta/ris/potatis och grönsaker. Ett tips är att röra ihop goda såser/grytor med grönsaker och exempelvis tomatkross. Många som blir vegetarianer står i början flera timmar i köket och gör rätter som kräver kunnande och tålamod. Jag tror att just allt meck i köket gör att folk tröttnar på vegetarisk kost. Som sagt; ta det lugnt och gör det inte för svårt för dig. Köp några extra grönsaker och konserver när du handlar, det räcker. På frågan om vegetarisk kost är dyrt svarar jag nej. Men om man väljer att laga "svåra" recept med dyra ingredienser blir det dyrt.
Citera
2004-06-10, 21:07
  #8
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlig
Har ett tag gått och velat på om jag ska bli vegetarian eller inte, men jag vet inte om min ekonomi tillåter det. Har hört att det kan bli dyrare med all sojaersättning och diverse annat. Grönsaker är ju inget vidare dyrt, men det kan man ju inte enbart äta. :P Läste nyss tråden "LAga mat till en vegetarian" och fann en hel del goda recept. Vegetarisk lasagne är bland det godaste som finns. Dessutom så äter jag oftast lite mer enklare rätter eftersom jag nyss skaffat eget boende och vill oftast ha lätt/snabbare mat.

Har varit vegetarian rätt länge, och min matbudget är ungefär 60% av mina köttätande vänners. Men så gör jag mycket själv också; blötlägger egna bönor, groddar o s v. Gillar inte köttersättning (quorn, sojakorv et cetera); antingen smakar det kött eller har det samma konsistens som kött.
Mitt råd är att käka vegetariskt någon/ några dagar i veckan; bara skära ned på kött och fisk. På så vis ser du ju om du gillar det... det är ingen som har sagt att man måste bli veggare på heltid Risken är dessutom större att man släpper vegetariangrejen helt om man tror att det är allt eller inget som gäller.
Lycka till!
Citera
2004-06-10, 21:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Har varit vegetarian rätt länge, och min matbudget är ungefär 60% av mina köttätande vänners. Men så gör jag mycket själv också; blötlägger egna bönor, groddar o s v.

Det är bland annat det (groddar, bönor och liknande) som gör vegetarisk kost onödigt tidskrävande och jobbig. Man behöver inte äta "konstig hippie-mat" för att bli vegetarian. Beställ istället rätter med bönor och liknande vid resturangbesök. Då slipper du allt tjafs.
Citera
2004-06-10, 22:36
  #10
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
Det är bland annat det (groddar, bönor och liknande) som gör vegetarisk kost onödigt tidskrävande och jobbig. Man behöver inte äta "konstig hippie-mat" för att bli vegetarian. .

Ur näringssynpunkt är den konstiga hippiematen fördelaktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
Beställ istället rätter med bönor och liknande vid resturangbesök. Då slipper du allt tjafs.

Ja, det är billigt och bra...
Citera
2004-06-10, 22:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Ur näringssynpunkt är den konstiga hippiematen fördelaktig.


Ja, det är billigt och bra...

Har varit vegetarian i 9 år och har aldrig behövt äta bönor, groddar eller för den delen protein-tillskott och vitaminer. Jag har gjort hälsoundersökning med jämna mellanrum och mina värden kan inte bli bättre. Om man äter varierat och mycket grönsaker och fiber behövs inga bönor.

Resturangbesök är, som du skriver, bra. I dag erbjuder nästa alla resturanger en eller flera vegetariska rätter. En lunch bestående av vegetariska läckerheter i månaden kan man väl unna sig?
Citera
2004-06-11, 19:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Det är dyrare. En kompis till mig är vegan och han och jag skulle campa.
Eftersom han hade problem med att äta det jag åt så fick han fixa maten.
150 kronor per dag och person kostade det till slut. Det kan jag leva på i en vecka om jag får äta vad jag vill.

Sedan mår man väl inte så mycket bättre av vegan mat.
kanske vegetarian om man äter lite kött då och då men inte helt avstå ifrån.

Nu är det skillnad på vegetarian och vegan. Veganer äter ingenting från djuriket varefter det självklart blir dyrare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback