Jag jobbar som chef på ett medelstort företag. Jag är chef på en avdelning och jag har en anställd som ljuger om allt möjligt. Hennes lögner genomskådar jag varje gång (tror jag). Hon kan tex säga att hon ska operera knät nästa vecka och måste ha ledigt. Sen kommer hon ändå till jobbet och säger att operationen blivit inställd. I går körde hon bil till jobbet fasst hon inte har körkort. Jag frågade då hur hon vågar göra det. Hennes svar var att hon fått ett special tillstånd av polisen som tillåter henne att köra inom våran kommun. Förra veckan berättade hon om en kollega som hade gjort si och så, fasst hon så jävla väl vet att jag visste om att det inte var sant. Hon kom med ett läkarintyg när hon var sjuk där det stod att hon hade opererat blindtarmen. Till mig sa hon att hon opererat bort en äggstock. Idag frågade hon om hon kunde få lite av sin semesterersättning utbetald innan hon tar någon semester. Detta för att hon vill ha en större löneutbetelning 25 juni. jag sa att det inte går att göra så och då säger hon att vi gjorde det i februari. Jag berättar för henne att vi inte har gjort det och ber henne ta med sig den löneutbetalningen för att visa mig. Hon kanske har blandat ihop det med nån sjukutbetalning från försäkringskassan. Då säger hon att det inte stod med på lappen. Då säger jag att vi måste ha tillbaka dom pengar som vi iså all har betalt ut felaktigt eller se till att det dras av hennes semester saldo. i morgon ska vi se om hon har med sig nån lapp men det är jag söker på att hon inte har. Hon sa tex en annan gång att våran IT tekniker talat om för henne at hon får en varning om hon tar med sig sin bärbara hempc till jobbet. när man fått 3 varningar så får man sparken. Hon vet mycket väl att det är jag som utarbetat reglerna för våra hempc. Vi har ingen sådan regel. IT killen svarade att han aldrig pratat med henne.
Varför ljuger denna människa så? Jag ser problemet å allvarligt så att det känns som att 90% av vad hon säger är fantasier. Jag har pratat med HR avd om detta och dom har inte nån bra lösning åt mig.
När man i vissa fall konfronterar henne om olika lögner så hittar hon på nya saker som förklarar bort allting.
Min fråga är då ska jag säga rakt ut till henne: XXX du är en lögnare och du är sjuk som hittar på alla dessa saker. Jag vet att du ljuger om nästan allt du säger. Sök hjälp.
Ett poblem till är att hennes kille jobbar som chef på en annan avdelning och vi pratar med varandra i bland. Jag har aldrig nämt detta för honom för jag tror han skäms över henne. Finns det hjälp att få för denna tjej?
Varför ljuger denna människa så? Jag ser problemet å allvarligt så att det känns som att 90% av vad hon säger är fantasier. Jag har pratat med HR avd om detta och dom har inte nån bra lösning åt mig.
När man i vissa fall konfronterar henne om olika lögner så hittar hon på nya saker som förklarar bort allting.
Min fråga är då ska jag säga rakt ut till henne: XXX du är en lögnare och du är sjuk som hittar på alla dessa saker. Jag vet att du ljuger om nästan allt du säger. Sök hjälp.
Ett poblem till är att hennes kille jobbar som chef på en annan avdelning och vi pratar med varandra i bland. Jag har aldrig nämt detta för honom för jag tror han skäms över henne. Finns det hjälp att få för denna tjej?
då har du punkterat hennes trovärdighet rejält.