2004-06-09, 22:57
Medlem
Jag jobbar som chef på ett medelstort företag. Jag är chef på en avdelning och jag har en anställd som ljuger om allt möjligt. Hennes lögner genomskådar jag varje gång (tror jag). Hon kan tex säga att hon ska operera knät nästa vecka och måste ha ledigt. Sen kommer hon ändå till jobbet och säger att operationen blivit inställd. I går körde hon bil till jobbet fasst hon inte har körkort. Jag frågade då hur hon vågar göra det. Hennes svar var att hon fått ett special tillstånd av polisen som tillåter henne att köra inom våran kommun. Förra veckan berättade hon om en kollega som hade gjort si och så, fasst hon så jävla väl vet att jag visste om att det inte var sant. Hon kom med ett läkarintyg när hon var sjuk där det stod att hon hade opererat blindtarmen. Till mig sa hon att hon opererat bort en äggstock. Idag frågade hon om hon kunde få lite av sin semesterersättning utbetald innan hon tar någon semester. Detta för att hon vill ha en större löneutbetelning 25 juni. jag sa att det inte går att göra så och då säger hon att vi gjorde det i februari. Jag berättar för henne att vi inte har gjort det och ber henne ta med sig den löneutbetalningen för att visa mig. Hon kanske har blandat ihop det med nån sjukutbetalning från försäkringskassan. Då säger hon att det inte stod med på lappen. Då säger jag att vi måste ha tillbaka dom pengar som vi iså all har betalt ut felaktigt eller se till att det dras av hennes semester saldo. i morgon ska vi se om hon har med sig nån lapp men det är jag söker på att hon inte har. Hon sa tex en annan gång att våran IT tekniker talat om för henne at hon får en varning om hon tar med sig sin bärbara hempc till jobbet. när man fått 3 varningar så får man sparken. Hon vet mycket väl att det är jag som utarbetat reglerna för våra hempc. Vi har ingen sådan regel. IT killen svarade att han aldrig pratat med henne.

Varför ljuger denna människa så? Jag ser problemet å allvarligt så att det känns som att 90% av vad hon säger är fantasier. Jag har pratat med HR avd om detta och dom har inte nån bra lösning åt mig.

När man i vissa fall konfronterar henne om olika lögner så hittar hon på nya saker som förklarar bort allting.

Min fråga är då ska jag säga rakt ut till henne: XXX du är en lögnare och du är sjuk som hittar på alla dessa saker. Jag vet att du ljuger om nästan allt du säger. Sök hjälp.

Ett poblem till är att hennes kille jobbar som chef på en annan avdelning och vi pratar med varandra i bland. Jag har aldrig nämt detta för honom för jag tror han skäms över henne. Finns det hjälp att få för denna tjej?
Citera
2004-06-09, 23:24
Medlem
Spaders avatar
hon lider tydligen av mytomani... impulsiva lögner om precis allting... Jag har sett och mött sånna förr, och allt du säger tyder på att hon är en sådan.

Symptom:

1) ljuger om det mesta
2) enkel att se igenom
3) kommer med nya lögner när nån "listat" ut mytomanens lögn/lögner

I min signatur finns en länk till en tråd här på flashback där en mytoman ljuger om sin utbildning... alla förstog att han ljög men han gav endå aldrig upp

/Spader
Citera
2004-06-09, 23:29
Medlem
Ok, men ska jag tala om för henne att jag vet om att hon ljuger? Ska jag be henne söka hjälp?
Citera
2004-06-09, 23:37
Medlem
Spaders avatar
ja alltså, jag är inte så inne på behandlingar och annat... men en sak som är värt och veta (såg på internet nånstans) är att mytomani "Compulsive Lying" ibland går ihop med bland annat Borderline Personality Disorder, ADHD och Anti-social Personality Disorder... fast det är ju dumt att spekulera.
Men om det är så att hennes lögner är skadliga för henne och hennes omgivning (om nu lögnerna förekommer i stor omfattning) då är nog bäst att hon får behandling ja.

Och på den punkten vet jag inte hur man ska gå tillväga, men du kan ju kanske kontakta hennes familj och berätta om läget.

/Spader
Citera
2004-06-10, 08:20
Medlem
runars avatar
Inressant!!!

Det du beskriver är en kvinna som fabricerar verkligheten för att det skall passa hennes egna syften. Hon ljuger så att det skall passa henne för stunden(ge vinnining) och skiter i de långsiktiga konsekvenserna(tappar trovärdighet).

Dessutom är hon villig att ta risker(åka utan körkort). Det tycks även vara så att hon kan ljuga obehindrat och ledigt utan några tecken på nervositet mm.

Det säger mycket om hennes personlighet att hon är villig att köra utan körkort till jobbet och sedan ljuga på det sättet hon gör.

Jag tycker det är viktigt att du vet om ngt som jag brukar kalla "upprepningens lag". Med detta menar jag(kortfattat) att beteenden upprepar sig genom tiden och till olika situationer.

Alltså är det mer än sannolikt att hon ljuger även i jobbet och till kunder.
Och det är något som du kan kontrolera!!!Och något som du kan reagera på som chef...

Okej så här skall du göra..

-Det är ingen idé att att konfrontera lögnen, ord står mot ord, och det skulle inte förvåna mig om en person som denna skulle komma upp med lögner om din person för att svärta ned ditt rykte(sextrakaserier mm).

Det du skall göra är att noga dokumentera det hon gör och säger. Kolla med hennes kunder vad hon säger(som intresserad chef). Skriv ned allt!

På så sätt har du mycket på bena när du går till chefen.

Ett påstånde från dig kan hon bortförklara, men om du kommer med ca 20 stycken och chefen ber henne att förklara sig, kommer hon att få problem.

Det kommer att vara mycket svårt för henne att komma upp med 20 trovärdiga lögner på studs utan att det syns att hon fabricerar.

Ett annat tips är att ringa polisen anonymt och säga att du sett ett mistänkt rattfyllo(finns en speciell telefon för det) hon kommer då åka dit för olovligkörning(om hon nu inte har special-intyg då har du punkterat hennes trovärdighet rejält.

EDIT: Jag tror säkert att hon känner sig onåbar bara för att hon deitar en av cheferna.. Akta dig så hon inte sätter igång och ljuga om dig för honom. Då kan du få stora problem!
Citera
2004-06-10, 20:19
Medlem
Dr Manhattans avatar
http://www.susning.nu/Mytoman

Klockren mytoman, verkar det som. Det lär gå att bota om patienten själv är motiverad.
Citera
2004-06-12, 18:09
Medlem
Svår sits må man säga. Men om du är hennes chef så har du väl någon fom av utvecklingssamtal eller enskilda samtal med henne någongång? Jag tror inte den bästa vägen är att peka på enskilda utsagor och utmåla henne som lögnare. Det är nog bättre att försöka förstå varför det blir som det blir?

Ett alternativ är att du försätter henne i en situation som du har total kotroll på och sedan utifrån det spelar dina kort väl. För eller senare förstår hon att lögnen inte fungerar längre.. Ställ då frågan Varför?
Citera
2004-06-14, 18:32
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Ok, men ska jag tala om för henne att jag vet om att hon ljuger? Ska jag be henne söka hjälp?

Som chef tycker jag att du ska se till att söka hjälp själv i första hand. Om inte HR avdelningen kan hjälpa dig borde de kunna hänvisa dig till en psykolog ev. organisationskonsult som är väl insatt i sån här problematik. Dessutom tycker jag du ska se till att följa Runars råd och se till att ha en ordentlig dagbok med datum och händelser som du kan visa upp som bevis om hon vänder sig mot dig, tänk på att hon har mycket mer erfarenhet av att vara som hon är än vad du har av att hantera människor som hon.

Sannolikheten att hon skulle söka hjälp eller ändra sig för att du konfronterar henne är nog rätt liten om hennes lögner är ett personlighetsmönster för henne, vilket det låter som. Det är ju vad som funkat större delen av hennes liv.
Citera
2004-06-17, 22:54
Medlem
Har nu börjat föra dagbok över alla "misstänkta" saker som hon säger. Problemet är att jag nog blir knäpp i huvudet av detta. Antingen kan hon inte säga 2 ord i rad utan att lägga till eller förvränga. Eller så har jag blivit totalt sjuk och misstänker att allt som hon säger är lögn. I morse kom hon och berättade om våran kollega som just nu är i Manilla. Hon sa att han hade loggat in på MSN i morse kl 7, vilket hon tyckte var tidigt. Jag sa då att dom ligger ca 6-7 timmar före oss.
Nä, sa hon dom ligger ju 12 timmar före oss för det hade han (kollegan) skrivit. Jag chattade själv med honom senare under dagen och han skrev då att dom inte ens diskuterat tiden.

Jag blir tokig snart på henne. En jävla tur att hon går på semester på Onsdag.
Citera
2004-06-18, 01:53
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1

Ge suggan sparken om du har befogenhet till det i egenskap av chef.
Citera
2004-06-18, 01:59
Medlem
jag hadde en mytoman i min klass förut som sa ganska roliga saker ibland
Citera
2004-06-18, 09:23
Moderator
Evil Eds avatar
En bra chef skulle knappast vända sig till ett Frölundaforum och Flashback om råd...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in