2004-06-18, 09:48
Medlem
Om hennes lögner inte påverkar arbetet i någon större grad tycker jag att du ska låta henne vara. Men sätt dit henne för olovlig körning så att hennes omgivning får reda på att hon har stora problem. Du gör henne en stor tjänst, tro mig!
Citera
2004-06-18, 11:04
Medlem
runars avatar
Lite frågor..

Kvinnan du har och göra med har troligtvis ngn form av personlighetsstörning.
Troligtvis inom kluster B. Ändå fungerar hon ganska bra, hon har fast jobb(men bra lön, förmodar jag) har pojkvänn(din chefskolega). Alltså finns det sidor hos henne som är funktionella.

Problemen med personlighetsstörda individer är många, men det som är signifikant är att omgivningen väldigt ofta blir drabbade, och det är just det som händer med dig. Troligtvis upplever hon inte alls några problem utan tycker allt är exakt som det skall vara.

En personlighetsstörning kan kortfattat förklaras som extrem varianter av normala personlighetsdrag. Tex ljuger alla människor, men alla är inte mytomaner.Dessutom går en P-störning så gott som aldrig att bota(kanske tona ned lite)

Det finns SÄTT att hantera och platta till rejält sådana individer. Men för att jag skall kunna ge dig några konkreta råd måste jag ha lite mera fakta. Beroende på hur hon fungerar har hon olika känslig tår som man kan klämma på..

1 Hur är hon som person Extrovert/Introvert
2 Har hon många vänner, vad tycker dem om henne.
3 Dricker/missbrukar hon
4 Hur beter hon sig mot folk hon inte kan få någon vinning av?
5 Är hon självcentrerad?
6 Hur är hon mot Djur, barn?
7 Grinar hon mycket?
5 Är hon en teater apa?
6 Hur vill hon bli uppfattad.
Citera
2004-06-20, 08:25
Medlem
Det svåra i denna situation är att hon förmodligen inte själv vet att hon ljuger. Hon är helt enkelt en flyktig person som egentligen inte vet vad hon hör eller säger.

Hon tror att det blir en ny giv varje gång hon vunnit.

Vad har hon egentligen för uppgifter på ditt företag?
Jag hoppas att det inte är kundrelaterat.

Du kan alltid ställa som krav att alla sjukanmälningar måste gå via er företagshälsovård, med intyg!!!

Då har du det problemet ur världen, och du har även öppnat ögonen på företagshälsovården om hon fortsätter att missbruka den delen av anställningen. Det är en fin kil in för att sedan kunna med olika medel kunna tränga in henne i en konfrontationssituation där hon måste bekänna färg. Du kan göra detta genom att be henne lämna in sina ledighetsansökningar med skriftlig orsak.

Då blir hon tvungen att "Ljuga på papper". Det är inte lika lättvindligt som att bara haspla ur sig en "vit" lögn.

Jag tycker du skall ta tag i detta. Nu vet inte jag vad hon eller du jobbar med, men det kan vara skadligt för företaget och dig som chef.

Hon handlar ju under ditt namn. Du får ju stå för produkten hon levererar, om det så är lögn.

Kommentarer?? Har jag fel i resonemanget?
Citera
2004-06-21, 07:59
Medlem
runars avatar
Du har fullkomligt rätt...
Citera
2004-06-21, 11:16
Medlem
Buddy Christs avatar
Innan du konfronterar henne kanske du bör se till att det finns vittnen till era "underliga" konversationer eller ta reda på om det finns fler på arbetsplatsen som också uppfattar henne som lögnaktig. Annars kanske hon backar och hävdar att hon aldrig ens har yttrat lögnerna vilket ger en ord mot ord situation.
Citera
2004-06-23, 19:31
Medlem
Ett vittne som man kan ha med i ett samtal är arbetsplatsens fackliga förtroendeman.

Den människan har dock inget direkt ansvar gentemot dig som chef, men har ett ansvar mot den kvinnan som uppenbarligen kommer att ljuga in sig i en ohållbar situation. Efter att i privat samtal med denna fackrepresentant förklarat lägen och vad ett sådant samtal kan innebära (lägga upp strategi eller kalla in någon med bättre insyn i problemet), borde det ligga i allas intresse att denne kvinna får den hjälp och stöd hon behöver.

Du kommer då att ses som en STOR och INSIKTSFULL person som bara vill hjälpa en anställd med ett problem.

De kan ju inte gärna negligera din fråga efter expertisråd.

Jag tycker dock att du bör tala om dilemmat med en högre chef först, så du inte kastar dig huvudstupa in i en facklig strypsnara.

Det ligger ju i allas intresse att denna kvinna får hjälp.

Hade det bara varit att svartmåla henne för att snabbt få henne ur företaget finns det mycket enklare och snabbar sätt.

Detta är ett mycket delikat problem. Försiktighet och knivskarp diplomati bör verkligen iakttas.

Berätta hur det fortlöper.
Citera
2004-06-23, 21:57
Medlem
Ruskigbusss avatar
Mycket intressant och delikat problem. Önskar all lycka till med att lösa detta.

Tror faktiskt att det inte är mycket du som chef kan göra för att hjälpa henne om hon själv inte vill.

Men, låt oss se om någon på arbetsliv kan knäcka gåtan - eftersom jag tror att den psykologiska biten är väl genomgången.

*Flyttar från Psykologi & psykiatri till arbetsliv*
Citera
2004-06-25, 12:01
Medlem
Maluchs avatar
Jobbig tös...verkar ju utan tvekan vara en del fel.

För det första, ignorera det faktum att hon är privat engagerad med en av dina kollegor, work is work.

Vad vill du uppnå, hjälpa dig själv eller henne?
Om du vill hjälpa henne så skulle jag ta upp saken med HR, påpeka arbetsgivarens ansvar och skicka över henne till en glad personalkvinna och företagshälsovård.
Har själv erfarenhet av en liknande situation (dock utan mytomani, droger och depression) och till min förvåning så upplevde jag företagshälsan och facket (min medarbetare drog in facket) som mycket hjälpsamma. vederbörande blev efter mycket om och men långtidssjukskriven.

Vill du hjälpa dig själv, fortsätt skriva bok på betendet, informera din chef, ta ett enskilt samtal med henne (behövs inte vara särdeles avancerat "Jag är missnöjd med följande...vad tycker du?" räcker långt)
Gå inte loss med avsked utan att ta ett informellt samtal först! En enkel varning _kan_ göra underverk.
Skulle det gå för långt, ta ett samtal med henne tillsammans med din chef eller HR och gå igenom dina punkter, vill du snärja en mytoman, ge henne listan först, mytomaner brukar bara låta vansinnigare ju mer förberedda de är.

Lycka till!
Citera
2004-06-25, 13:01
Medlem
Stor-Orvars avatar
Oj, vilken mytoman. Jag har stött på ett par av den sorten under mitt yrkesverksamma liv, men troligen ingen av din medarbetares kaliber.

Det finns ju ett par kontrollfrågor som jag inte riktigt får koll på i tråden:

- Har personen kundansvar? Kan personen i fråga ställa till det för företaget genom att utlova saker och så? I sådana fall kommer du att få mycket smisk om du inte tar itu med henne. Det är bara en tidsfråga.

- Kan personen ifråga skada företaget på annat sätt? Sprida rykten? Vara allmänt lösmynt med kvalificerad information? Har ni tystnadspliktsavtal med medarbetarna? I sådana fall måste du ta itu med personen ifråga. Du kan inte vänta.

Om å andra sidan personen ifråga är "ofarlig" för företaget trots sin uppenbara opålitlighet, så vete fasen om inte jag skulle betrakta problemet som socialt snarare än nåt annat. Och då måste det ju vara envars beslut hur mycket man vill ljuga för folk.

Om jag hade ditt problem - vilket gud förbjude! - och om personen ifråga är en fara för företaget, så skulle jag också göra som det har föreslagits på tråden:

1: Samla in data. Bokför varje lögn.

2: Ta ett Svårt Samtal med personen och berätta vad du tycker.
Citera
2004-06-26, 03:55
Medlem
guldkorns avatar
Det viktiga är att fokusera på de lögner som är viktiga dvs som påverkar arbetet. Där gäller det att dokumentera och ha sitt fall väl genomarbetat, det gäller att bortse småsaker som är lätt att störa sig på. Det är lätt att snöa in på sådant som är jävligt irriterande som ex det där med MSN.

Rätt sätt är helt klart att gå direkt till "en nivå över" och lägga fram det hela som ett problem för företaget. Att hon kör utan körkort är jävligt tungt, tryck på det. Det gäller att inte sitta och beklaga sig över att hon sagt att hon har gröna byxor på när de egentligen är blå alt sitta och gnugga detaljer där du framstår som en besserwiser typ "det är 11h tidskillnad och inte 14".

Lycka till.
Citera
2004-06-27, 00:38
Medlem
Kill bills avatar
Fy, jag hoppas du löser problemet till slut.

Vi hade en mytoman på jobbet som ljög om allt.
Hade jag fiskat och fått upp 2 gäddor hade denne person fångat tio dagen efter.
Pinsamt.....

Hade jag käkat en brakmiddag med flickvännen hade denna bjudit sitt fotbollslag på en helkväll och det hade sedan gått på 50 kkr.

Personen har slutat nu tack och lov. Vet ej hur vår chef löste det men jag kan ju höra
Citera
2004-06-27, 11:48
Medlem
Stor-Orvars avatar
Hihi, jo, i min ungdom hade vi en sån person på en arbetsplats. Jobbet som sådant var trist, så tiden mellan fika och lunch gick åt till att fundera hur man skulle trissa Nilsson nästa gång.

Men den personen var å andra sidan inte speciellt intellektuellt bevandrad, så han hade väl ett behov av att hävda sej, tror jag. Personen som den här tråden handlar om verkar vara mer manisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in