Om du verkligen vill hitta roten av problemet skulle jag föreslå att du börjar se över ditt beteende. Kanske främst dina tankar kring dina handlingar. Vad får dig att vilja
ha så mycket? Begrunda vad det är du försöker åstadkomma. Är du lycklig/ledsen? Vad ger det du köper dig? Mer än rent materialistiskt välstånd. Kanske en känsla av flyktig lycka? Vad händer om du slutar tillfredsställa dig på det här sättet. Vad är du rädd för? Är den du tror att du är (den som slösar pengar) verkligen den du vill vara?
Försök att sluta försöka.(

) I varje ögonblick gör du val, görs dessa val med tanken om att "sen ska jag", så kommer varje ögonblick se ut just så. Det kommer rulla på. Men om du istället slutar försöka och istället gör det du vill (om det nu verkligen är det du vill), kommer du börja komma närmare målet. Du kommer förmodligen "glömma bort dig" flera gånger, men sen kommer du på igen vad det är du vill åstadkomma.
Rena tekniker för att observera din tankar är många, kalla dem vad du vill, en del säger meditation. Allt handlar om att förankra sig i nuet; det vill säga inte fantisera om framtid eller det som har varit. Observera dig själv. Se tankarna när de uppstår; varför ska jag gå med på den tanken; vad grundar sig den tanken i; är det i samklang med mitt "löfte att sluta slösa".
Kanske kan du börja med små steg i den riktningen. Äta mindre ute, göra en ekonomisk plan som du följer. Men för att det ska vara långvarigt måste du se till vad det är som får dig att handla som du gör. Kanske är en helomvändning det du behöver, vad vet jag. Även om en helomvändning kan ifrågasättas av de runt omkring dig. Gör det som känns bäst.
Bara lite tankar kring det hela.. Lycka till..