Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-27, 17:51
Bannlyst
Jag är 18 år och går tredje året på gymnasiet. Jag har ett helgjobb som ger mig ca. 10'000 efter skatt varje månad. Jag har dessutom ca. 100'000 sparat (mina egna intjänade pengar) samt en egen bil som är värd runt 60'000 kronor.

Mitt problem är att jag bränner ALLA mina pengar varje månad. Lönen och studiebidraget. Ibland tar jag t.o.m. av mina sparade pengar som har börjat sjunka den senaste tiden. Jag äter lunch ute nästan varje dag istället för i skolan. Jag tar min bil till skolan nästan varje dag. Jag går ut VARJE helg och bränner massa pengar. Jag köper vilka kläder jag vill, går på bio när jag vill och köper så mycket fika och godis jag vill. Jag har alltid den senaste mobilen och alla de andra senaste prylarna. Jag lever extremt lyxigt.

Jag vill sluta med det. Jag vill sälja bilen. Jag vill leva för en tusenlapp i månaden (studiebidraget) och kanske någon enstaka tusenlapp av lönen. Jag vill börja åka buss till skolan varje dag och börja äta skollunchen.

Tänk om jag sparar 8000 kr av lönen varje månad? Eller mer! Om ett år har jag nästan 100'000 till som kan investeras isåfall!

Snälla, vad ska jag göra?? Jag är EXTREMT beroende av god mat, fika, godis, etc. Jag är också van vid att ALLTID kunna ta bilen och åka vart som helst. Jag är van vid att gå på krogen varje helg. Var ska jag börja? Hjälp mig!
Citera
2010-09-27, 17:54
Medlem
kiwi22s avatar
Omyndigförklara dig!
Citera
2010-09-27, 17:57
Medlem
karrmaans avatar
Pengar är till för att spendera. Men börja med trappa ner på krogen 2 gånger per månad är lagom. Maten så åt jag också alltid ute när jag gick i skolan, fan det smaka ju riktigt illa så det får man göra Du får helt enkelt bara trappa ner på allt och lägga överpengarna på sparkontot o försöka låta bli o ta från det
Citera
2010-09-27, 17:58
Medlem
Siccos avatar
låt dina föräldrar ta hand om dina pengar och låt dom ge dig en tusenlapp eller så i månaden, problemet löst. Knappast nån raketforskning
Citera
2010-09-27, 18:02
Medlem
  • Baka eget bröd varje helg (limpa). Baka på vatten, smakar samma. Sätt russin eller frön i det.
  • Gör din egen sprit, kolla upp spiralbrännaren. Eller köp en renare för vatten.
  • Det är faktiskt skönare att åka buss!
  • Gör storkok varje helg.
Citera
2010-09-27, 18:05
Medlem
dunderdasens avatar
Glöm bara inte bort att pengar faktiskt är till för att spenderas. Men såklart att du kan dra ner på dina kostnader rejält om du bara gör det som du skriver, dvs. äta mat i skolan och ta bussen, kanske inte gå ut på krogen varje helg. Sen ska man ju självklart lyxa till det ibland!
Citera
2010-09-27, 18:08
Medlem
stilltons avatar
ha kul för pengarna istället. om du tjänar över 10k på helgjobb nu så kommer du rimligtvis tjäna mångdubbelt när du slutat skolan. varför spara pengar tills du kommer tjäna ännu mer pengar?
Citera
2010-09-27, 18:09
Medlem
äta lunch ute varje dag borde ju inte vara några problem? 70kr x 20 dagar i skolan varje månad 1400kr? gå på krogen en gång veckan 500kr veckan 2000kr kläder 1000kr månaden.

nu slösar du 4400kr månaden, det ser jag som ett relativt bra lyxliv för en som bor hemma och går i gymnasiet. och nu kan du ändå stoppa undan 7650kr månaden om du räknar med studiebidraget och säljer bilen.
Citera
2010-09-27, 18:24
Bannlyst
Mycket bra råd, tackar för det. Bilen kostar mest. Runt 3000 i månaden räknar jag med. Har 4 mil fram och tillbaka från skolan varje dag plus att jag åker en hel del på helgerna. Äter lunch ute varje dag i veckan, även helger eftersom jag jobbar. Det blir middag ute ca. hälften av månadens dagar, alltid på helgerna. Bio ca. varannan vecka. Fika ute ca. 3 gånger i veckan. Brukar gå till ICA minst en gång per dag och köpa nåt att tugga på för kanske runt 30 kr. Mobilräkningen ligger på runt 500 kr i månaden. Jag har även mobilt bredband och Spotify Premium. Jag betalar dessutom mina syskon för att göra sysslorna i hemmet. Är lite hemskt, men jag hatar sånt. Kanske lägger 500 spänn i månaden på att slippa diska, städa och sån skit. Betalade även min syster 500 spänn för att hon gjorde en komplett invändig och utvändig rengöring av bilen som tog en hel dag för henne.

Dessutom är jag ganska slösaktig när det gäller tjejer. Det händer inte alltför sällan att jag tar med en tjej till någon annan stad över en kväll/natt med restaurang och hotell. Dock så är detta en av de grejer som jag helst inte vill spara in på, hehe
Citera
2010-09-27, 18:25
Medlem
Superfluous.s avatar
Om du verkligen vill hitta roten av problemet skulle jag föreslå att du börjar se över ditt beteende. Kanske främst dina tankar kring dina handlingar. Vad får dig att vilja ha så mycket? Begrunda vad det är du försöker åstadkomma. Är du lycklig/ledsen? Vad ger det du köper dig? Mer än rent materialistiskt välstånd. Kanske en känsla av flyktig lycka? Vad händer om du slutar tillfredsställa dig på det här sättet. Vad är du rädd för? Är den du tror att du är (den som slösar pengar) verkligen den du vill vara?

Försök att sluta försöka.( ) I varje ögonblick gör du val, görs dessa val med tanken om att "sen ska jag", så kommer varje ögonblick se ut just så. Det kommer rulla på. Men om du istället slutar försöka och istället gör det du vill (om det nu verkligen är det du vill), kommer du börja komma närmare målet. Du kommer förmodligen "glömma bort dig" flera gånger, men sen kommer du på igen vad det är du vill åstadkomma.

Rena tekniker för att observera din tankar är många, kalla dem vad du vill, en del säger meditation. Allt handlar om att förankra sig i nuet; det vill säga inte fantisera om framtid eller det som har varit. Observera dig själv. Se tankarna när de uppstår; varför ska jag gå med på den tanken; vad grundar sig den tanken i; är det i samklang med mitt "löfte att sluta slösa".

Kanske kan du börja med små steg i den riktningen. Äta mindre ute, göra en ekonomisk plan som du följer. Men för att det ska vara långvarigt måste du se till vad det är som får dig att handla som du gör. Kanske är en helomvändning det du behöver, vad vet jag. Även om en helomvändning kan ifrågasättas av de runt omkring dig. Gör det som känns bäst.

Bara lite tankar kring det hela.. Lycka till..
Citera
2010-09-27, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous.
Om du verkligen vill hitta roten av problemet skulle jag föreslå att du börjar se över ditt beteende. Kanske främst dina tankar kring dina handlingar. Vad får dig att vilja ha så mycket? Begrunda vad det är du försöker åstadkomma. Är du lycklig/ledsen? Vad ger det du köper dig? Mer än rent materialistiskt välstånd. Kanske en känsla av flyktig lycka? Vad händer om du slutar tillfredsställa dig på det här sättet. Vad är du rädd för? Är den du tror att du är (den som slösar pengar) verkligen den du vill vara?

Försök att sluta försöka.( ) I varje ögonblick gör du val, görs dessa val med tanken om att "sen ska jag", så kommer varje ögonblick se ut just så. Det kommer rulla på. Men om du istället slutar försöka och istället gör det du vill (om det nu verkligen är det du vill), kommer du börja komma närmare målet. Du kommer förmodligen "glömma bort dig" flera gånger, men sen kommer du på igen vad det är du vill åstadkomma.

Rena tekniker för att observera din tankar är många, kalla dem vad du vill, en del säger meditation. Allt handlar om att förankra sig i nuet; det vill säga inte fantisera om framtid eller det som har varit. Observera dig själv. Se tankarna när de uppstår; varför ska jag gå med på den tanken; vad grundar sig den tanken i; är det i samklang med mitt "löfte att sluta slösa".

Kanske kan du börja med små steg i den riktningen. Äta mindre ute, göra en ekonomisk plan som du följer. Men för att det ska vara långvarigt måste du se till vad det är som får dig att handla som du gör. Kanske är en helomvändning det du behöver, vad vet jag. Även om en helomvändning kan ifrågasättas av de runt omkring dig. Gör det som känns bäst.

Bara lite tankar kring det hela.. Lycka till..

Tack för tipsen, det uppskattas! Har funderat på lite steg:

Steg 1: Sälja bilen
Steg 2: Sälja ALLA prylar som ligger hemma och skräpar som jag inte längre behöver
Steg 3: Köpa godis/snacks för MAX 100 kr/veckan
Steg 4: Äta skolmaten minst 4 av 5 dagar
Steg 5: Ta med mat hemifrån till jobbet
Steg 6: Fortsätta gå på krogen, men slösa mindre pengar (typ max 200 kr/helg)

Jag kommer dock fortsätta med samma mobilabbonemang och Spotify och lite annat sånt smått och gott som jag är van vid. Skulle aldrig klara mig utan ordentliga kommunikationsmedel. Dock så kan jag ju sluta ringa så mycket och utnyttja mina gratis-sms istället.
Citera
2010-09-28, 09:14
Medlem
Nåt som funkat för mej när man var ung och dum var aktier, tyckte det var så jäkla kul när nån visa hur man gjorde så börja sätta in pengar där istället för att slösa. Notera att detta var bara pengar som jag egentligen inte visste vad jag hade gjort eller köpt för så då vårt det ju bara lättare eftersom jag egentligen inte behövde spendera dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in