Citat:
Ursprungligen postat av Lakarsprit
Nä inte i ett vakuum om det du skrev är det enda vi vet, nej. Nu har vi dock mer information att jobba med i detta fall.
Jag utgår från hans två första förhör dagarna efter. Tror du får läsa på FUPn lite...
"Anders uppger att han hörde två utländska män tala med varandra på ett främmande språk.Dessa två stod i förgrunden som Anders beskrev det. I bakgrunden så hörde han en kvinna skrika och gråta samtidigt som hon säger 3-4 bestämda NEJ. Därefter bryts samtalet."
De verkar stå precis vid mobilen.
Deras samtal hörs mkt. tydligt.
I bakgrunden hör Anders en kvinna som skriker.
Högt.
Munnen verkade inte vara förtäckt och ingen hördes säga till henne att vara tyst.
"Hon liksom tilläts att skrika rakt ut." Anders uppfattning är att det var två män i nära anslutning till mobilen och att det dessutom var i vart fall en man vid Elin en bit bort.
Se förhörsprotokoll ovan. Tenderar att sätta mer tilltro till dem än sånt som sägs 5 månader senare, med allt vad med tiden ett grumligt, ifyllande minne och åklagarstrategi kan innebära.
Samtalet visar att det finns en väldigt stor chans att flera är inblandade.
Jag har alltid utgått från förundersökningen eller det som sagts i tingsrätten när jag kommenterat samtalet, det är ingen ny information för mig eller någon annan som följt tråden sen den startades. Det A. säger i förhören återger han också i tingsrätten.
Jag har läst FUP:en flertalet gånger och vet vad det står, du behöver inte oroa dig. Du utgår från hans förhör men sen fyller du i själv och utvecklar delar som inte finns. Hur kan du, utifrån förhöret eller det A. sagt i tingsrätten, säga att de två männen man hör står "intill våldtäkten"?
A. sa aldrig, och det finns inget bevis på, att de männen han hörde skulle stå "intill en pågående våldtäkt". Detta är något du hittat på själv. Tittar man på förhöret och det som sagts i tingsrätten så visar det snarare på motsatsen;
Männens röster hörs i förgrunden, kvinnan i bakgrunden. Männens röster hörs tydligt medan kvinnans röst hörs en bit bort.
Kvinnan tillåts skrika.
I tingsrätten har A. sagt att han inte tror männen var inblandade och att avtsåndet mellan rösterna var 30 m.
"På frågan om det kan ha vara de båda männen som förgriper sig på Elin svarade han:
– Nej, ljudet var så långt bort från dem."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....karande-skrik-
Utöver detta finns det vittnesuppgifter på att EK använt sig av ordet "du" och inte "ni" när hon bett gärningsmannen att låta hon gå. I kombination med att kvinnan tilläts skrika högt så indikerar det på en gärningsman. Är man två gärningsmän så tystar ju den andra gärningsmannen brottsoffret.
Förhörsprotokollet och det som sades i tingsrätten motsäger inte varandra eller utesluter inte varandra. I mina ögon kvittar det vad du sätter din tilltro till.
Samtalet visar inte på någon chans överhuvudtaget om att fler är inblandade. Männen kanske gick förbi området eller tog mobilen med sig men de var inte inblandade i själva brottet. Samtalet bevisar inget, och om det indikerar något så är det att männen inte har något med brottet att göra.