Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-23, 15:35
  #13
Medlem
Kövulfix är juste - köpte ett på Würth som är riktigt bra

hörde en firma som kör med 2 k kontaktlim - vet ej fabrikat men
påstås vara bra
Citera
2015-04-23, 16:34
  #14
Medlem
Epoxi-lim vinner nog detta race. Tänk på ett det finns stora passagerarplan som i betydande grad är hopsatta med epoxilim. Men - det finns massor av varianter av epoxilim.
Citera
2015-04-24, 13:55
  #15
Medlem
Psychopatics avatar
Man ska ju tänka på att det knappast är limmet som brister när det går sönder, utan ytorna på materialen som är det svaga. T.ex. att de är dåligt rengjorda eller liknande. Jämför med en svetsfog, sällan själva metallen som kommer från svetsen som brister, utan ytorna.
Citera
2017-12-07, 08:45
  #16
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
tvåkomponent epoxilim skulle jag säga alla dar i veckan. Ett annat alternativ kanske kan vara något polyuretanlim.
Jag tar till mig ditt och andras tips om att epoxilim är det som rekommenderas för en riktigt stark limning. Det verkar bättre än kontaktlim som jag tidigare har jag trott skall vara det bästa.
Citera
2017-12-07, 17:16
  #17
Medlem
Mulla Krekars avatar
Lagade mina glasögon igår med Loctite Super Glue, etylcyanoakrylat. Det funkade bra, lite dyrt, runt 60 kr för en liten flaska på ICA.
Citera
2017-12-07, 17:27
  #18
Medlem
mmais avatar
Har använt ett lim som heter sticky bond mycket, limmat taklister på betongväggar och allt möjligt. tror det heter sticky för att det är just kladdigt och fäster otroligt bra, säljs på tub till typ fogspruta.
Citera
2017-12-08, 21:55
  #19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Jag tar till mig ditt och andras tips om att epoxilim är det som rekommenderas för en riktigt stark limning. Det verkar bättre än kontaktlim som jag tidigare har jag trott skall vara det bästa.
Epoxi är starkt och har även god utfyllande förmåga (vilket s.k. superlim inte har) men det är ganska sprött och tål inte att böjas. Du kan t ex inte limma fast en skosula med epoxi för då knäcks limmet när man går. Vill man ha något som är både in i helvete starkt och flexibelt så köp Liquisole, det är grejer det. Torkar dock rätt långsamt, flera timmar.
Citera
2017-12-09, 00:11
  #20
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Epoxi är starkt och har även god utfyllande förmåga (vilket s.k. superlim inte har) men det är ganska sprött och tål inte att böjas. Du kan t ex inte limma fast en skosula med epoxi för då knäcks limmet när man går. Vill man ha något som är både in i helvete starkt och flexibelt så köp Liquisole, det är grejer det. Torkar dock rätt långsamt, flera timmar.
Tack för tipset om Liquisole, jag har hört om det förut och även sett det nån gång i någon friluftsbutik.

Det är bra att veta att epoxilim inte tål att böjas men är starkt när man limmar något som är fast och inte utsätts för rörelser. Såvitt jag vet är däremot kontaktlim bra för sådant som böjs och är i rörelse, liknande Liquisole.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback