2010-09-26, 11:59
Medlem
Funkar det att lägga ny papp på ett garagetak nu när vi närmar oss oktober, eller är det bara dumt? Förstår om det är mycket lättare när det är varmt o pappen är mer medgörlig, men finns det andra nackdelar? Skall lägga papp med klisterkant, så jag lär få värma kanterna med värmepistol, men finns det en risk att det blir sämre på något sätt?
Jag befinner mig i Göteborgsområdet.
Senast redigerad av hedde 2010-09-26 kl. 12:02.
Citera
2010-09-26, 12:07
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Lägger du papp på taket när det är kallt så är pappen mindre till ytan. När det blir varmt så sväller den och bubblar sig. Det är en nackdel. Plus att det är svårare att få den plan eftersom den är ganska rejält stel när det är kallt. Sen tror jag ärligt talat att sådan klisterpapp är avsedd för sluttande tak. Den blir nog inte tät nog på ett helt platt tak. Platta tak brukar vanligen vara täckta med en gummiduk.

Jag skulle inte göra det, men det är ju fritt val. Du kan ju hälla litervis med tjära/asfalt på skarvarna sen.
Citera
2010-11-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Lägger du papp på taket när det är kallt så är pappen mindre till ytan. När det blir varmt så sväller den och bubblar sig. Det är en nackdel. Plus att det är svårare att få den plan eftersom den är ganska rejält stel när det är kallt. Sen tror jag ärligt talat att sådan klisterpapp är avsedd för sluttande tak. Den blir nog inte tät nog på ett helt platt tak. Platta tak brukar vanligen vara täckta med en gummiduk.

Jag skulle inte göra det, men det är ju fritt val. Du kan ju hälla litervis med tjära/asfalt på skarvarna sen.

gummiduk eller pvc som de också heter läggs som regel inte på garagetak då man använder en asfaltsbaserad papp ist..... ja skulle snarare rekomendera att du anlitar en pappskalle för att göra jobbet de är rätt lätt att få tag i killar som gör de vid sidan av, de är inte speciellt dyrt ja tar 140 kr/m2 (inkl. allt)och bor i en större stad på östkusten skulle inte tro de är mycket dyrare out west....

dagens papp varken krymper eller "sväller" särskilt mycket kylan gör mest att den blir lite stelare inget annat se bara till att de är riktigt torrt om du sks göra de själv känns inte som h*n över inte riktigt vet vad du talar om....
Citera
2010-11-17, 21:50
Medlem
Du kan lägga nytt tjärpapp på garagetaket bara om de ser till att skarvarna blir täta, det krävs att underlaget är torrt och att du värmer ytan innan så det smälter ihop i skarvarna.
En redig gasolbrännare med brett munstycke fungerar väldigt bra.
Citera
2010-11-18, 19:08
Medlem
Milwaukees avatar
Takläggarna på jobbet som la papp förra vintern i ljummade pappen med gasolen för att få den mer medgörlig där det var jävligt att få den rätt. Bara man tar det väldigt försiktigt, det är inte mycket det ska värmas.
Citat:
Ursprungligen postat av Han-som-vet
gummiduk eller pvc som de också heter läggs som regel inte på garagetak då man använder en asfaltsbaserad papp ist..... ja skulle snarare rekomendera att du anlitar en pappskalle för att göra jobbet de är rätt lätt att få tag i killar som gör de vid sidan av, de är inte speciellt dyrt ja tar 140 kr/m2 (inkl. allt)och bor i en större stad på östkusten skulle inte tro de är mycket dyrare out west....

dagens papp varken krymper eller "sväller" särskilt mycket kylan gör mest att den blir lite stelare inget annat se bara till att de är riktigt torrt om du sks göra de själv känns inte som h*n över inte riktigt vet vad du talar om....
Troligtvis menar han att man har singel på taket också, bara gummiduken utan "solskydd" hade inte blivit så gammal...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in