2010-09-25, 21:01
Medlem
SweTechs avatar
Jag ändrar rubriker på samma sätt som Hamilkar beskriver.
Kan även lägga till att det är två orsaker till varför jag gör så och det första är för att man ska kunna veta vad tråden handlar om och för det andra för att det ska vara lätt att söka efter ämnet.

Däremot skulle jag aldrig redigera en trådstart utan att TS har begärt det och väldigt sällan ens då.
Det beror lite på vad ändringen består utav. Ett bra exempel på trådar där jag går med på att editera en trådstart är https://www.flashback.org/t1249419 där TS och jag i PM kom överens om ändringen och att det inte ändrade trådens betydelse eller förutsättningar. I detta fallet var det en ren information som bara hjälper diskussionen i tråden.
Citera
2010-09-25, 21:04
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Jävlar vad jag är otydligt.

Vad jag menar är när två medlemmar läser en artikel och gör två olika trådstarter...ena är pro, andra är anti...båda vill dock att man diskuterar artikeln...
Jaha?
Beroende på trådarnas frågeställning och infallsvinkel kan ju båda få vara kvar, om det bara allmänt uppmanas till diskussion spelar ju TS åsikt i frågan ingen roll.
Om två likadana trådar för allmän diskussion krockar får ju den första vara kvar naturligtvis.

Svarade jag ens på frågan? Vad hade det där med redigerade rubriker att göra?
Citera
2010-09-25, 21:23
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Jaha?
Beroende på trådarnas frågeställning och infallsvinkel kan ju båda få vara kvar, om det bara allmänt uppmanas till diskussion spelar ju TS åsikt i frågan ingen roll.
Om två likadana trådar för allmän diskussion krockar får ju den första vara kvar naturligtvis.

Svarade jag ens på frågan? Vad hade det där med redigerade rubriker att göra?

Jag menade mera ...rubriker som... BLABLAB BLABLABLA FY FAN VA HEMSKT.... BBLALABLABLA BLABLABALA JÄVLAR VAD BRA
sen innehåller tråden en lite halvtafflig "ursäkt till diskussionsunderlag" såhär tycker jag vad tycker du...

liknande rubriker finns det ett antal av.... hur hanterar en mod det ... typ...
Citera
2010-09-25, 23:57
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Jag menade mera ...rubriker som... BLABLAB BLABLABLA FY FAN VA HEMSKT.... BBLALABLABLA BLABLABALA JÄVLAR VAD BRA
sen innehåller tråden en lite halvtafflig "ursäkt till diskussionsunderlag" såhär tycker jag vad tycker du...

liknande rubriker finns det ett antal av.... hur hanterar en mod det ... typ...
Slår ihop dem och döper tråden till "diskussioner om blablaba".
Citera
2010-09-26, 00:07
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vidareutveckling på ämnet; är det inte rät störande att moderatorer måste skriva [sammanfogad /Mod] eller något liknande i alla rubriker dom ändrar på?
Vem bryr sig ifall en rubrik är ändrad eller inte? Huvudsaken är att den beskriver ämnet och innehåller givande information.

Kort sagt - sluta skriva /Mod i ändrade rubriker, det fyller ingen sexuell funktion.

anooonym: Grattis!
Njae, jag tycker allt att man som moderator ska markera att man ändrat på rubriken om det inte handlar om stavning eller särskrivning. Vidare ändrade jag emellanåt rubriker till att visa vad tråden egentligen handlade om och då skrev jag inte alltid [rubrik ändrad // mod] eftersom den ursprungliga rubriken oftast var under all kritik.

När jag sammanfogade två trådar om samma ämne valde jag alltid den äldsta rubriken om den var någorlunda bra eftersom jag tycker att det är den enda vägen att gå. Sammanfogar man en ny tråd med en gammal "regerar" den gamla tråden.
Citera
2010-09-26, 20:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag sammanfogar en hel del trådar och då låter jag i regel tråden få den äldsta trådens rubrik.

Till skillnad från andra moderatorer brukar jag inte regelmässigt ändra stavfel och meningsbyggnadsfel, även om det har hänt.

Jag har funderat en hel del den senaste tiden på rubrikerna i Aktuella brott och kriminalfall och i Försvunna personer, där jag som några kanske lagt märke till försöker lägga till namn i rubrikerna, när så är lämpligt. Jag tar gärna emot synpunkter på det.

Även datum och årtal kan ibland vara vettigt att förtydliga med. När jag lägger till sådant i rubrikerna har jag följt en tidigare praxis att [sätta detta inom]. Kanske är det inte nödvändigt, utan rubrikerna skulle kunna ändras av moderatorn ändå, till allas fromma och i tydlighetens namn?
Citera
2010-09-26, 20:47
Moderator
blomvattnares avatar
Stavfel och meningsbyggnadsfel - bör det ändras eller ej?

Fördelen kan ju vara att det underlättar sökandet, plus att det faktiskt ser lite bättre ut när det är rättstavat.

Nackdelen är att man då som moderator lägger sig i hur TS har skrivit, och i möjligaste mån ska ju det undvikas.

Min personliga uppfattning är att stavfel ska rättas till när det gäller väsentliga ord eller namn i rubriken. Om det t.ex står Götenorg istället för Göteborg så tror jag nog att alla inklusive TS helst ser att det ändras.
Har TS däremot stavat fel till t.ex ordet "kom" och skrivit "komm" så kanske man låta det vara tills TS själv ber om en ändring?

Eller?

Rubriker där det inte framgår vad det handlar om bör absolut ändras enligt min mening. Då ska inte ens TS behöva tillfrågas.
Citera
2010-09-26, 23:07
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Har TS däremot stavat fel till t.ex ordet "kom" och skrivit "komm" så kanske man låta det vara tills TS själv ber om en ändring?
Ingen gynnas av en felstavad rubrik. Dels kan det i vissa fall ställa till det med sökningar, och dels kommenteras det undantagslöst i tråden, vilket bara bidrar till OT.
Citera
2010-09-26, 23:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ingen gynnas av en felstavad rubrik. Dels kan det i vissa fall ställa till det med sökningar, och dels kommenteras det undantagslöst i tråden, vilket bara bidrar till OT.
Ja, jag är ju nästan lite allergisk mot stavfel, så personligen vill jag rätta ALLA stavfel.
Drar mig dock lite för det eftersom det är TS rubrik, inte min.

Men som någon eller några har skrivit - inlägget tillhör TS och rubriken tillhör Flashback; med den motiveringen kunde man ju ändra alla stavfel.

Vad tycker medlemmarna? Fram med era åsikter!
Citera
2010-09-26, 23:26
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vad tycker medlemmarna? Fram med era åsikter!
Om ni orkar, korrigera alla rubriker så att stavning och syftning är korrekt!
Citera
2010-09-26, 23:53
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om ni orkar, korrigera alla rubriker så att stavning och syftning är korrekt!

+1

Så gör jag när jag ser dem. Det är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen?
Citera
2010-09-27, 00:00
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
+1

Så gör jag när jag ser dem. Det är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen?

Det har väl ingen tjafsat om, det man skulle reagera på är att det står att ts post blivit redigerad och man vet inte vad som ändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in