• 1
  • 2
2010-09-25, 17:32
Bannlyst
Hej

jag vet att det finns flera trådar om det här, men jag förstår ändå inte....
jag vet inte om tråden är i rätt ämne heller.

Det är så att min kompis skulle skicka pengar till mig. Han har swedbank och jag har nordea.

När jag loggar in står det att jag har ett personkonto-student, och det e mitt personnummer som e kontonumret.

När han skulle skicka sa han att han kunde välja mellan bankkonto och personkonto, han valde bankkonto.

Han skrev in "CCCC-ÅÅMMDD-FFFF"
där CCCC var 3300, clearing numret för MIN bank, nordea. och sedan mitt personnummer med fyra sista (FFFF)

vad händer om pengarna inte kommer fram, för idag (1 dag senare) ser jag inget på mitt konto om att pengar ska komma. det är iofs lördag idag, han skickade igår alltså fredag. pengarna kommer på måndag? men borde jag ändå inte se att pengar är påväg?
logiskt sett borde pengarna skickas tillbaka om det hamnar fel, för ingen kan ju ha samma kontonummer som det han skrev in, right?
Citera
2010-09-25, 17:36
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constipation
Hej

jag vet att det finns flera trådar om det här, men jag förstår ändå inte....
jag vet inte om tråden är i rätt ämne heller.

Det är så att min kompis skulle skicka pengar till mig. Han har swedbank och jag har nordea.

När jag loggar in står det att jag har ett personkonto-student, och det e mitt personnummer som e kontonumret.

När han skulle skicka sa han att han kunde välja mellan bankkonto och personkonto, han valde bankkonto.

Han skrev in "CCCC-ÅÅMMDD-FFFF"
där CCCC var 3300, clearing numret för MIN bank, nordea. och sedan mitt personnummer med fyra sista (FFFF)

vad händer om pengarna inte kommer fram, för idag (1 dag senare) ser jag inget på mitt konto om att pengar ska komma. det är iofs lördag idag, han skickade igår alltså fredag. pengarna kommer på måndag? men borde jag ändå inte se att pengar är påväg?
logiskt sett borde pengarna skickas tillbaka om det hamnar fel, för ingen kan ju ha samma kontonummer som det han skrev in, right?
Ring din bank och kolla bara, skickas pengarna till fel konto kan ägaren vara snäll och skicka tillbaka dem.
Citera
2010-09-25, 17:37
Medlem
Denoms avatar
Om något går fel får han kontakta banken och säga att han satte in pengarna på fel konto.
Citera
2010-09-25, 17:38
Medlem
micaeles avatar
Du kan dessutom få vänta upp till tre bankdagar innan du ser pengarna, tyvärr är det sådan tid mellan olika banker.
Citera
2010-09-25, 17:45
Medlem
UEgobblinss avatar
tror han skulle valt personkonto. valt nordea som bank. skriva i ditt personnummer utan clearing nummer. pengarna brukar komma in på en gång.
Citera
2010-09-25, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Ring din bank och kolla bara, skickas pengarna till fel konto kan ägaren vara snäll och skicka tillbaka dem.

men ingen kan möjligen vara ägaren till ett konto som är mitt personnummer väl?

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om något går fel får han kontakta banken och säga att han satte in pengarna på fel konto.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Du kan dessutom få vänta upp till tre bankdagar innan du ser pengarna, tyvärr är det sådan tid mellan olika banker.

så ska jag vänta 3 bankdagar, som är vardagaR?? innan jag ringer dem?
Citera
2010-09-25, 17:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
men ingen kan möjligen vara ägaren till ett konto som är mitt personnummer väl?

så ska jag vänta 3 bankdagar, som är vardagaR?? innan jag ringer dem?
Om din kompis var den som förde över pengarna är det han som meddelar sin bank om att han fört över pengarna till fel konto. Du kan inte kontakta banken och säga att din kompis gjort en felöverföring, det förstår du väl?
Citera
2010-09-25, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UEgobblins
tror han skulle valt personkonto. valt nordea som bank. skriva i ditt personnummer utan clearing nummer. pengarna brukar komma in på en gång.

jo hehe, va tror ni har hänt nu? han valde nordea som bank, sen bankkonto, och clearing nummer innan personnummer
Citera
2010-09-25, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om din kompis var den som förde över pengarna är det han som meddelar sin bank om att han fört över pengarna till fel konto. Du kan inte kontakta banken och säga att din kompis gjort en felöverföring, det förstår du väl?

aa, jag skrev fel sorry. jag fattade det. annars tror dem att jag luras. men 3 dagar ska jag vänta, ere på torsdag isf? måndag tisdag onsdag = 3 dagar.
Citera
2010-09-25, 18:02
Medlem
Citat:
jo hehe, va tror ni har hänt nu? han valde nordea som bank, sen bankkonto, och clearing nummer innan personnummer
Ett personkonto är ett bankonto, och cleraring för personkonton är 3300. Så har han angett att han vill skicka till ett bankkonto hos Nordea och angett clearing 3300 och personnumret som bankkonto är allting som det ska. Pengarna har du på ditt konto på måndag.
Citera
2010-09-25, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Ett personkonto är ett bankonto, och cleraring för personkonton är 3300. Så har han angett att han vill skicka till ett bankkonto hos Nordea och angett clearing 3300 och personnumret som bankkonto är allting som det ska. Pengarna har du på ditt konto på måndag.

ah ok tack ! det jag ville höra från nån iaf
gud va dem ska röra ihop allt o göra det så opraktiskt som möjligt
Citera
2010-09-28, 13:55
Bannlyst
solved. jag fick mina pengar igår tack för hjälpen "killen me lamm-bilden"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto