Skall snart fixa mig min första lägenhet. Tjänar bra med pengar och talat med banken min om lån.
Nu med den nya lagen så får man inte belåna mer än 85% av priset. Då kan banken hjälpa en med ett blancolån. Vi vet att blancolånet har hög ränta och måste amorteras av fort, därför blir min månadskostnad skyhög enligt mig.
Lägenheterna jag kollat på ligger på ca. 1,2 -1,4 milj och ponera en månadsavgift på 2800. Det är mycket pengar.
Jag har sparat pengar, men köpte nyligen en bil och mitt sparkapital är inte högt för tillfället (ca. 10-15k) men jag ligger i.
Min undran är om det finns något sätt att undvika blancolånet och på så vis dra ner månadskostnaden rejält? Finns där några genvägar att ta eller är det bara att börja spara igen? Mina föräldrar kan inte hjälpa mig med detta dilemma, annars hade vi belånat deras hus redan.
Alla tips, info och synpunkter angående detta är välkommet.
Tyvärr finns det alldeles för många ekonomiskt oansvariga människor som dig. Spara först och köp sen! Det finns en anledning till att man inte ska låna på hela beloppet eftersom det ger en enorm hävstångseffekt som riskerar att leda detta land till en lånefinansierad bostadsbubbla (vilket det iofs. redan gjort).
Nu försöker de begränsa skadan genom att "enbart" ge lån till 85%. Olyckligtvis lever politiker såsom företag efter kvartalskapitalism, och vågar inte fatta nödvändiga beslut och avslöja att prisutvecklingen på bostäder enbart gynnar banker och gör det omöjligt för riksbanken att föra en vettig räntepolitik, för att underlätta för företag. Skulle dom (politikerna) däremot tvinga folk betala på sina skulder (genom att reglera finansmarknaden) skulle de förlora makten då bostadspriserna skulle rasa och folk skulle helt plötsligt inte längre vara miljonärer genom bostadsspekulation. Detta vill ju förstås inte en politiker, så det är bara att gå "all in" och hoppas att det inte går käpprätt åt helvete.
Det viktiga är ju trots att behålla makten och inte att styra landet ansvarsfullt såsom de fått mandat för.
Självklart kommer du inte undan blancolån om du inte har en kontantinsats som täcker 15% av köpeskillingen. Om månadskostnaden då blir för hög så får du hitta en billigare lägenhet eller sätta igång att spara. Det är ju det som är hela poängen med de nya reglerna.
Glöm vad moralisterna ovan har predikat.
Regler är regler och det spelet går bara ut på att hitta kryphål.
85%-regleringen kan mycket väl bli det politiska beslut som spräcker den bostadsprisbubbla som det politiska beslutet om nära 0% ränta orsakat. Förr eller senare ska bodstadspriserna jättekrascha också i Sverige, liksom de redan har gjort i många andra länder. Men Gud vet när! Runt 1990 försämrade politikerna plötsligt bostadsrättsföreningarnas ränteavdragsrätt, och det utlöste den s.k. nittiotalskrisen. Allt ligger i deras slumpmässigt fummliga händer.
Jag vet inte hur du kan kringgå 85%-lagen. Och jag avråder dig från att köpa bostad nu.
Lite kontanter ska du absolut se till att ha sparade, dels till kontantinsats, men även akuta underhållskostnader. Det finns trots allt inget som garanterar att spisen, kylskåpet eller något annat i den nyinköpta lägenheten inte lägger av och att börja sitt ägande med att ta krediter för att köpa vitvaror är ingen hit. Speciellt inte nu när räntorna är på väg upp.
Vad det gäller blancolån är jag lite nyfiken på vilka räntor ett sådant kommer hamna på? Jag är inte helt säker på att de i sig skulle göra månadskostnaden skyhög jämfört med om möjligheten att ta ett topplån fanns kvar. När allt kommer omkring är det trots allt bankernas villkor för att låna pengar hos riksbanken som förändrats mest även om det kan låta som att det i första hand är vi "konsumenter" som drabbas.
Men, men... För att slippa undan blancolån trots avsaknad av kontantinsats gäller det väl att hitta en bostadsrätt som säljs under marknadsvärdet, alternativt skriva upp försäljningspriset på pappret och på så sätt teoretiskt öka värdet på bostaden. Det senare förslaget kräver dock en hel del överenskommelser och pappersexercis mellan köpare och säljare.
Men som sagt lyssna först och främst med banken om vad ett blancolån i ditt fall skulle kosta.
Ja, men klanka ner på våra svar när du själv inte har en aning om hur TS skulle kunna lyckas med detta
Det går ju inte att kringgå för guds skull
Jo, din kritik är rättvis. Men det fanns "moralism" om att det är fel att låna för att det finns regler för sånt. Jag bajsar hårt på alla "regler"! Jag är istället realistisk och moralisk. Att lyda order blint är inte min grej.
Som topic-svar skulle jag föreslå att man skapar en "relation" med sin bank med fondsparande och en massa betalavgifter som gör att de åtminstone sänker räntan på en del av blancolånet. 5% topplån med hög ränta, och 10% med mellanhög ränta utan säkerhet. Fast givetvis med den 85%-iga säkerheten i bostaden som baktanke. Eller lånar delar av beloppet privat.
Men betänk att din bostad lätt kan tappa många tiotals procent i värde underkommande par år! Om du kan, så HYR bostad nu! Åtminstone under några år tills detta bubbelfinansiella limbo har överstökats. Just nu är det väldigt spänt. Sätt inte flera årslöner på spel lättvindligt. Detta är mitt personliga spekulationsråd och jag har haft fel förr!
Det finns ingen moralism i mitt svar till TS. Det är ju fakta att man ej kommer undan blancolånet om man inte har en kontantinsats. Att lyda regler kanske inte är din, min eller TS grej heller för den delen, men man kommer likt förbannat inte ifrån att ta ett blancolån.
Om TS köper en lägenhet för 1,2 miljoner så blir blancolånet 180k om han ej har någon kontantinsats. Vad menar du med att han skall förhandla till sig 5% topplån? Topplån på blancolånet eller hur resonerar du? Tror för övrigt ej banken är villig att förhandla med TS om räntan på detta blancolån med hans ekonomiska situation.
Och vad är det för råd att TS skall börja fondspara? Han vill ju ha NER sin månadskostnad.
Han kunde förhandla ned räntan på blanco-lånet.
85-regeln är en formalitet som en ivrig bank kan se genom fingrarna med på olika sätt.
Fondsparande är en lika usel idé som att "bostadsspara". Lägg pengarna i guld istället!
flashbackuser, du moraliserade inte, men Tallkotte gjorde det. Jag svarade på er båda i ett. Därav det missförståndet.
Glöm vad moralisterna ovan har predikat.
Regler är regler och det spelet går bara ut på att hitta kryphål.
85%-regleringen kan mycket väl bli det politiska beslut som spräcker den bostadsprisbubbla som det politiska beslutet om nära 0% ränta orsakat. Förr eller senare ska bodstadspriserna jättekrascha också i Sverige, liksom de redan har gjort i många andra länder. Men Gud vet när! Runt 1990 försämrade politikerna plötsligt bostadsrättsföreningarnas ränteavdragsrätt, och det utlöste den s.k. nittiotalskrisen. Allt ligger i deras slumpmässigt fummliga händer.
Jag vet inte hur du kan kringgå 85%-lagen. Och jag avråder dig från att köpa bostad nu.
Kloka ord. Se till att spara ihop en ordentlig buffert, Borde gå ganska snabbt om ni är två. Vi lever i en osäker tid.
Senast redigerad av straycat 2010-09-25 kl. 20:30.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!