2010-09-25, 11:12
Medlem
behemots avatar
Bara av ren nyfikenhet ... jag satt och skummade Feedbackrubrikerna och tyckte att det var större andel än vad jag hade gissat som hade brutit mot regel 1.06 och jag kan liksom inte riktigt förstå varför?
Förklara gärna ni som fått varning eller blivit avstängda för att av misstag ha brutit mot den vad det var ni gjorde.
Senast redigerad av behemot 2010-09-25 kl. 11:12. Anledning: stavfel
Citera
2010-09-25, 11:14
Medlem
epost72s avatar
Vardagsbekymmer-►Om Flashback
/Mod
Citera
2010-09-25, 11:56
Medlem
epost72s avatar
En del av svaret kan nog vara att många öht inte ens läser reglerna innan de postar.
Och i en del fall så skiter de i reglarna.
Många har uppenbarligen som hobby att försöka identifiera andra medlemmar på FB
Citera
2010-09-25, 12:03
Medlem
lendrygghs avatar
Många är de som har skämtat lite för långt angående användares riktiga namn och identiteter. Kommer ihåg en som drev med trådstartaren och skrev något i stil med "Hej Mattias Gustavsson", och efter det spoilrade "Nej, TS heter inte det, lugna ner er! ". Han blev sedermera avstängd för 1.06.

Grejen är att man inte någonsin ska spekulera, såvida den andra parten inte är med på det från början och det är bortom rimligt tvivel för andra läsare att det är helt på trams, i någon annans identitet. Admin har skrivit att han är helt humorlös angående 1.06 och att det nästan uteslutande är nolltolerans som gäller.
Citera
2010-09-25, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Många är de som har skämtat lite för långt angående användares riktiga namn och identiteter. Kommer ihåg en som drev med trådstartaren och skrev något i stil med "Hej Mattias Gustavsson", och efter det spoilrade "Nej, TS heter inte det, lugna ner er! ". Han blev sedermera avstängd för 1.06.

Grejen är att man inte någonsin ska spekulera, såvida den andra parten inte är med på det från början och det är bortom rimligt tvivel för andra läsare att det är helt på trams, i någon annans identitet. Admin har skrivit att han är helt humorlös angående 1.06 och att det nästan uteslutande är nolltolerans som gäller.

Jag tror inte det är okej ens om den andra parten är med på det. Att skriva du får skriva vad jag heter gör inte att reglerna på något sätt förändras.
Citera
2010-09-25, 12:45
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jag tror inte det är okej ens om den andra parten är med på det. Att skriva du får skriva vad jag heter gör inte att reglerna på något sätt förändras.
Man ska ju inte dryfta i vad den andre heter (alltså skriva om hans namn som sådant), men att skriva att man vet vad han heter är en annan sak, även om det allvarligt är i riskzonen för 1.06.

Om jag skriver att jag vet vad någon heter (men inte vad han heter), och om det är relevant för tråden och inte är av hotkaraktär, så är det nog okej. Men man ska vara ytterst varsam när man rör sig i dom områdena, och helst inte spekulera alls i sånt för att vara på den säkra sidan. Det hör till FB-hyfs att inte röra i andras identiteter.
Senast redigerad av lendryggh 2010-09-25 kl. 12:51.
Citera
2010-09-25, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Man ska ju inte dryfta i vad den andre heter (alltså skriva om hans namn som sådant), men att skriva att man vet vad han heter är en annan sak, även om det allvarligt är i riskzonen för 1.06.

Om jag skriver att jag vet vad någon heter (men inte vad han heter), och om det är relevant för tråden och inte är av hotkaraktär, så är det nog okej. Men man ska vara ytterst varsam när man rör sig i dom områdena, och helst inte spekulera alls i sånt för att vara på den säkra sidan. Det hör till FB-hyfs att inte röra i andras identiteter.

Man kan alltså skriva att man vet vad någon heter bara så där rakt upp och ner menar du? Det tror inte jag.
Citera
2010-09-25, 12:59
Medlem
behemots avatar
Kände mig bara tvungen att läsa igenom.

Citat:
Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Ett annat undantag kan vara ifall uppgifterna redan är allmänt kända, eller finns publicerade på andra webbplatser. Då kan en sammankoppling vara tillåten, men först efter att detta har meddelats på forumet av någon av forumets administratörer.

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.

Kan det ses som ett hot att publicera om man säger att man vet vad någon heter?
Citera
2010-09-25, 13:13
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behemot
Ja det kan det nog ses som, det är ju en gränsdragning från fall till fall, men om jag t.ex. hamnar i en hetsk diskussion med dig i den här tråden och sedan skriver "jag vet vad behemot heter på riktigt!!" Så kan detta nog ses som ett hot eftersom syftet nog kan anses vara att jag försöker få dig att bli tyst...

OBS!!! Jag vet INTE vad behemot heter utan använde det bara som exempel!!!
Citera
2010-09-25, 13:26
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behemot

Ja definitivt!

Jag vet vad du heter, jag vet vem du är, jag vet var du bor, och liknande är hyfsat tydliga markörer för att tysta meningsmotståndare (skrämma till tystnad). Särskilt om det diskuteras känsliga eller olagliga saker.

Många har blivit varnade för detta.
Citera
2010-09-25, 14:10
Bannlyst
Jag åkte på en avstängning en gång.

I mitt fall så var det någon som hade startat en tråd om den mest obetydliga bloggen jag någonsin har sett. Det fanns verkligen inget märkvärdigt alls om bloggen. Tyckte det var en onödig trådstart och slängde bara iväg en snabb kommentar i tråden innan jag fortsatte kolla runt på andra delar av forumet. Alltså la jag ingen större vikt vid kommentaren och tänkte mig inte för. Det jag skrev var något i stil med "Här försöker man få läsare till sin blogg". Efter några dagar blev jag avstängd och då hade jag glömt att jag ens skrivit kommentaren. Fick en avstängning på 1 vecka.

Tror att många gör som jag att de bara skriver ett snabbt inlägg utan att tänka sig för eller bry sig så mycket om det. Jag sitter inte och funderar över reglerna hela tiden. Om jag känner för att skriva något så skriver jag det.

Edit: I mitt fall så hade jag läst igenom reglerna tidigare vid ett flertal olika tillfällen men det är inte alltid man är vaken och tänker på dem. Det jag skrev var mer menat som en pik till TS och inte att outa.
Senast redigerad av MrJingles 2010-09-25 kl. 14:12.
Citera
2010-09-25, 14:48
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Man kan alltså skriva att man vet vad någon heter bara så där rakt upp och ner menar du? Det tror inte jag.
Alltså; omständigheterna ska vara jäkligt speciella för att man ska gå omärkt förbi något sådant. Ifall man läser i gamla trådar (2006 och innan dess) så förekommer skämtsamma spekulationer ganska ofta; men allt beror på vem det var som "spekulerade", vem som modererade, och vad tråden handlar om. Man gör bäst i att inte rota alls.

MrJingles är ett utmärkt exempel på vad jag menade i mitt första inlägg här. Man får hålla fingrarna i styr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in