Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-24, 21:04
Medlem
kamel1s avatar
Har någonstans hört att man i en vanlig affär ska kunna betala med frimärke och att kassörskan inte ska kunna neka dig. Stämmer detta?
Citera
2010-09-24, 21:15
Medlem
micaeles avatar
Ja och nej. Frimärken är giltiga betalningsmedel, men har inte den 'rang' som pengar innefattar - således är det upp varje affärs ansvarige att godkänna frimärken som betalning eller ej.
Citera
2010-09-24, 21:17
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Ekonomi - övrigt
/Mod
Citera
2010-09-24, 21:22
Medlem
micaeles avatar
Tillägg:
Det är även upp till affärs ansvarige att t.ex. godkänna utländska betalningsmedel. Enbart reda svenska kontanter är något som inte får nekas (på den grunden).
Citera
2010-09-24, 22:10
Medlem
Om jag äger en affär och någon vill betala med kläder, frimärken, godis eller något annat kan ju låta det gå. jag beslutar vad de får betala med, dock funkar ju alltid pengar ju.
Citera
2010-09-24, 22:16
Medlem
NKBs avatar
Precis som föregående nämnde. Det kan vara så att det är som riskkuponger.
Citera
2010-09-25, 00:17
Medlem
Som det antyds så handlar det enbart om att frimärken, i alla fall traditionellt har ett väldigt tydligt nominellt värde. Näringsidkare är naturligtvis fria att ingå avtal med vem de vill (med enstaka undantag) och andra sidan av myntet blir då att de är fria att INTE ingå avtal med vem som helst.

Om du med näringsidkaren kommer överens om att du som betalningsmedel för en hyrfilm i en vecka ska prestera en dräktig ko så är det helt ok. Det är också helt ok att videobutiken inte accepterar dit anbud om kossa för film.
Citera
2010-09-25, 03:21
Medlem
sleipners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niko08
Om jag äger en affär och någon vill betala med kläder, frimärken, godis eller något annat kan ju låta det gå. jag beslutar vad de får betala med, dock funkar ju alltid pengar ju.

hört talas om moms
Citera
2010-09-25, 19:39
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner
hört talas om moms

Om varorna är märka med ett pris är det ju ganska klart vad näringsidkaren ska betala i moms. även om köparen betalar med en ko.
Citera
2010-09-25, 20:05
Bannlyst
Kan ju skriva: Tre höns + En påse potatis
Citera
2012-07-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ja och nej. Frimärken är giltiga betalningsmedel...............

Nej, nej. Frimärken är inte betalningsmedel utan kvitto på att porto betalats i förskott. Att det sedan fins de som tar emot frimärken som betalning är en annan sak. Själv tog jag emot ett spett som betalning för en spade. Det gör inte spett till betalningsmedel.
Citera
2012-07-18, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Om varorna är märka med ett pris är det ju ganska klart vad näringsidkaren ska betala i moms. även om köparen betalar med en ko.

Det är aldrig näringsidkaren som står för momsen utan slutkunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in