Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Tillägg:
Det är även upp till affärs ansvarige att t.ex. godkänna utländska betalningsmedel. Enbart reda svenska kontanter är något som inte får nekas (på den grunden).

Källa på det? Vet ett flertal butik som enbart tar kortbetalning.
Citera
2012-07-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det är aldrig näringsidkaren som står för momsen utan slutkunden.

Nej. Det är näringsidkaren som är skattskyldig och det är vid omsättningen av varan skattskyldigheten uppstår. Se mervärdesskattelagen 1kap §2, det finns ingen tvetydighet.
Citera
2012-07-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Källa på det? Vet ett flertal butik som enbart tar kortbetalning.

Det finns ingen källa på det, då det är fel.

Eller, det är delvis fel i alla fall.

De flesta sedlar och mynt utgivna av sveriges riksbank är vad man kallar lagliga betalningsmedel.

Sedan en tolkning i hovrätten av förarbetena till lagen om sveriges riksbank ska det tolkas som så att man inte kan neka betalning av en fodran med just lagliga betalningsmedel. Men det rör sig alltså om befintliga fodringar.

Man kan däremot ingå avtal (eller välja att inte ingå avtal) som innebär att betalning ska erläggas på något annat sätt.

En näringsidkare har alltså rätt att tacka nej till att ingå avtal om köp (som exempel, i en kiosk som bara tar kort) i det fall köparen vill betala med kontanter.

Öhm, kanske dåligt förklarat. Poängen är i alla fall att näringsidkare generellt sett har full rätt att neka någon att handla med svenska sedlar och mynt, eller för den delen kort eller kossor.
Citera
2012-07-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nej. Det är näringsidkaren som är skattskyldig och det är vid omsättningen av varan skattskyldigheten uppstår. Se mervärdesskattelagen 1kap §2, det finns ingen tvetydighet.

Nja som jag ser det företaget är redovisningsskyldig samt inbetalningsskyldig men betalningsansvaret ligger på slutkunden.

Annars så hade de flesta företagen valt att betala in den ingående momsen och därmed kunnat sälja varan med momsfri marginal, eftersom en vara aldrig momsas två gånger (ifall inte betydlig förädling har skett).
Citera
2012-07-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nja som jag ser det företaget är redovisningsskyldig samt inbetalningsskyldig men betalningsansvaret ligger på slutkunden.

Annars så hade de flesta företagen valt att betala in den ingående momsen och därmed kunnat sälja varan med momsfri marginal, eftersom en vara aldrig momsas två gånger (ifall inte betydlig förädling har skett).

Så du tittade alltså inte i mervärdesskattelagen, som jag hänvisade till? =)

Det är inte frivilligt när skattskyldigheten uppstår, utan det är just när den skattepliktiga omsättningen sker. Vilket i någon sorts normalfall är när näringsidkaren säljer till slutkund, som är en privatperson.

Du kanske blandar ihop mervärdsskatten med inkomstskatten?

Inkomstskatt fungerar förvånansvärt nog ungefär som du beskriver. Där är det du som arbetstagare som är skattskyldig, men arbetsgivaren som enligt lag ska betala in skatten.

Om din arbetsgivare helt sonika skiter i att betal in inkomstskatten enligt tabell på din lön så är det DU som inte betalt in den skatt du ska och får restskatt.

Jämför med om du handlar en dvd-spelare på närmsta elbutik, de tar dina pengar, skriver ett kvitto med specifierad moms men struntar i att betala in den till skatteverket. Enligt din "tolkning" ska då skatteverket vända sig till de enskilda kunderna för att driva in den obetalda skatten, för att slutkunderna i sin tur får ge sig på näringsidkaren.
Citera
2012-07-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Så du tittade alltså inte i mervärdesskattelagen, som jag hänvisade till? =)

Det är inte frivilligt när skattskyldigheten uppstår, utan det är just när den skattepliktiga omsättningen sker. Vilket i någon sorts normalfall är när näringsidkaren säljer till slutkund, som är en privatperson.

Du kanske blandar ihop mervärdsskatten med inkomstskatten?

Inkomstskatt fungerar förvånansvärt nog ungefär som du beskriver. Där är det du som arbetstagare som är skattskyldig, men arbetsgivaren som enligt lag ska betala in skatten.

Om din arbetsgivare helt sonika skiter i att betal in inkomstskatten enligt tabell på din lön så är det DU som inte betalt in den skatt du ska och får restskatt.

Jämför med om du handlar en dvd-spelare på närmsta elbutik, de tar dina pengar, skriver ett kvitto med specifierad moms men struntar i att betala in den till skatteverket. Enligt din "tolkning" ska då skatteverket vända sig till de enskilda kunderna för att driva in den obetalda skatten, för att slutkunderna i sin tur får ge sig på näringsidkaren.

Nog läste jag den och jag gör en annan tolkning än dig det finns en anledning till att det heter "ta ut moms". Men ifall jag nu skulle ha fel hur förklarar du då att företag inte betalar den ingående momsen och säljer med momsfri marginal?
Citera
2012-07-30, 13:09
Medlem
DrDownss avatar
Den intressanta frågan är ju om jag kan gå till banken eller posten och få pengar för mina frimärken utan att behöva visa ett kvitto? I så fall är det ju ett ganska smidigt sätt att få ut pengar från ett företag svart.
Citera
2012-07-30, 19:46
Medlem
Kan inte tänka mig någon som gör återköp på frimärken om du inte har kvitto på köpet.
Citera
2012-07-31, 01:18
Medlem
Tirpitzs avatar
Sen när har du som slutkund betalat mervärdesskatten till skatteverket?
Citera
2012-07-31, 01:24
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Kan inte tänka mig någon som gör återköp på frimärken om du inte har kvitto på köpet.

I så fall är det ju svårt att använda frimärken som betalningsmedel annat än vid direkt byteshandel som angetts ovan.
Citera
2012-07-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
I så fall är det ju svårt att använda frimärken som betalningsmedel annat än vid direkt byteshandel som angetts ovan.

Jag vet heller ingen som accepterar frimärken som betalningsmedel. Inte ens på posten kan man ju längre växla in gamla frimärken för att ens få nya, än mindre få pengar för dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in