2010-08-07, 15:44
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAS74
Om man jobbar 12 timmar om dagen alla dagarefter kan man dra in 20000kr i månad efter skatt ? hur pass lönsamt är det att driva en kiosk om man är bered att jobba 12 till 14 timmar 7 dagar i veckan.

TS är ett praktexempel på hur man tjänar pengar. Jobba som en galning och bygg upp något och sälj sedan verksamheten. Nu vet vi inte hur mycket han fick för kiosken men han gjorde nog en rejäl vinst, en summa han förmodligen inte kunnat spara ihop på en vanlig anställning.
Citera
2010-08-07, 17:09
Medlem
MAS74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
TS är ett praktexempel på hur man tjänar pengar. Jobba som en galning och bygg upp något och sälj sedan verksamheten. Nu vet vi inte hur mycket han fick för kiosken men han gjorde nog en rejäl vinst, en summa han förmodligen inte kunnat spara ihop på en vanlig anställning.

Mina tankar är att ha det som heltidsjobb trött på att jobba för andra som ensamstående utan barn har man gott om tid för att satsa tid kraft och kapital på ens företag.Att starta eget och satsa pengar på företaget och sedan sälja är en bra alternativ själv har jag tankar att ta över en redan etablerad verksamhet satsa på den håller med TS att ha pengar på snåla banker är inget att ha.
Citera
2010-08-07, 17:19
Medlem
MAS74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyGBG
Rätta mig om jag har fel men lönsamheten sitter inte i hur många timmar man jobbar.

Att driva eget som en kiosk som jag har i tankar krävs tid och har man barn som ex kan det bli svårt.Om man vill driva eget vara chef över sig själv så krävs tid mycket jobb och sällan ledighet men är man inte rädd för arbete och är villig att offra tid kraft och kapital för att kunna leva bra att köra.Jag har funderat länge på att driva något eget men jag har än inte fått riktig svar på en fråga vad får man rent i handen efter all skatter utgifter och annat om man driver en kiosk.Om man jobbar 7 dagar i veckan satsar kapital och tid och i slut ändan det man får ut i handen skiljer sig inte så mycket som om man hade en vanlig anställning då är inte mödan värt.
Citera
2010-08-07, 20:41
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
nämner inga siffror, men en ganska duktig slant mer än vad jag köpte den för

Som egen-företagare men framför allt amerikan är jag intresserad av siffror, men om nu inga siffror nämns kan vi tala fågel, fisk eller mittemellan.
Mer än dubbelt?

Tillhör nu också en av de många som streckläst, grym tråd, och grymt tålamod och entreprenörskap!
Man märker även att du som person växt något enormt genom dina val av vägar och projekt genom alla dessa år.

Med lätthet den bästa tråden på FB.
Citera
2010-08-07, 20:42
Medlem
Kongkings avatar
Här är en till som sträckläst denna tråd.

OTROLIGT imponerande och inspirerande tråd! TS är urtypen för en entreprenör som förmodligen kommer att gå långt!
Citera
2010-08-18, 00:03
Medlem
belowyous avatar
Lite svar till MAS74, och säkert en hel del andra som har likadana tankar och funderingar.
När man är företagare kan man omöjligt veta hur mycket man ska få i "lön" i slutet av varje månad, i alla fall när man är en liten företagare. En del månader kanske du inte får någon lön alls, och andra månader kanske det kommer rejält med slantar i stället. Som företagare måste man kunna hålla i plånboken och rätta mun efter matsäcken.

Och som företagare räknar man inte timmarna man lägger ner, eller hur många kronor man tjänar per timme. Man är företagare för att man tycker att det är kul. Även om man inte blir rik på sitt företag så får man ut annat är sedlar och mynt: kunskaper, erfarenheter och kontakter som du annars aldrig hade haft en chans att få. Sånt är utvecklande.

Sen är det inte alla förunnat att leva på sin affärside, men för de som kan det är det bara att gratulera.

Företagande är inget jobb, det är ett intresse.
Citera
2010-08-22, 05:44
Medlem
Senast fyra hade jag lovat mig att gå till sängs idag, vilket såklart inte gick efter att jag hittade denna. Otroligt intressant läsning och mycket cred till dig op och lycka till med framtiden som ser ut att vara väldigt ljus för dig
Citera
2010-10-09, 18:10
Medlem
Blev medlem här för en månad sen. Googlade upp starta eget och hamnade här på denna tråd. Började att läsa igenom den kl 1500 och kl är nu 18:10.

Hade eller har aldrig haft ngt tanke på att skriva här men måste säga att det blev bara mer och mer spännande ju mer man läste.

du har gjort ett riktigt bra jobb, lycka till med fortsättningen. Själv åker jag till brasilien om 10 dagar för att ta över ett familjeföretag som har funnits i över 20 år.

Fortsätt med det. Spännande läsning, 100 gånger bättre än ett blogg (blondinbella, fjortisar).

Kör så det rycker
Citera
2010-10-10, 00:41
Medlem
Fråga, vet inte om det passar i tråden men iaf.

en kiosk som har en dk på ca: 6000:- samt drygt 220 000:-/år provision på Svspel har en markhyra på 1000:-/mån samt ett pris på 600k

Vad tycker ni om det som investering? läge=mindre stad.

Vad har man för ungefärlig vinst?
Citera
2010-10-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Fråga, vet inte om det passar i tråden men iaf.

en kiosk som har en dk på ca: 6000:- samt drygt 220 000:-/år provision på Svspel har en markhyra på 1000:-/mån samt ett pris på 600k

Vad tycker ni om det som investering? läge=mindre stad.

Vad har man för ungefärlig vinst?
Vinsten är väldigt olika på olika slags produkter, så det går inte att svara på.
Om du funderar på att köpa en pågående verksamhet, så kan du ju titta på det företags bokföring.

Rimligt pris brukar vara = 3 årsvinster* + tillgångar **

* OBS! EFTER att man räknat bort vanlig timpenning om man skulle låta anställda sköta all passning o d.
** Lokal + utrustning + lager.
Citera
2011-03-07, 15:07
Bannlyst
Bumpar upp tråden.

Någon/några som har tankar att driva kioskverksamhet kommande sommarsäsong? Jag är sugen och skall ta kontakt med några polare.

Skön tråd!
Citera
2011-04-05, 14:08
Medlem
Kontaktpersons avatar
Grymt imponerad av dig TS.

Läst hela tråden idag, tog ett tag.

Så jävla härligt att läsa att det finns människor som du. Det glädjer mig och ger mig ett hopp om framtiden trots allt.

Jag har bara en fråga: Hur gammal är du? Eller snarare, hur gammal var du 06 när du startade kiosken?

Mvh

K
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in