Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-27, 18:20
  #2173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Har aldrig hört talas om att det går till så. hittar ingen länk, inget målärende eller någonting som går ut på detta. Vad har du för källor?

Det brukar snarare gå till så att man kan smita ifrån om man inte betalt, alternativt att biljettkontrollanter hållit fast folk utan laglig grund (typ som på TV3 Insider för några år sen)


Besvara kritiken emot dina inlägg till o börja med.

Det är en arbetsgång som beskrivs lite snabbt, men poängen är att kontrollanten genomför flera steg innan denne envarsgriper.
Citera
2011-03-27, 23:24
  #2174
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det är en arbetsgång som beskrivs lite snabbt, men poängen är att kontrollanten genomför flera steg innan denne envarsgriper.

Vad är källan till dina påståenden?
Citera
2011-03-27, 23:39
  #2175
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Vad är källan till dina påståenden?

Nu tror jag inte det är vanligt med envarsgripanden inom kollektivtrafiken, men eftersom det är fegt att ducka för besvärande kritik i den mer teoretiska diskussionen genom att helt enkelt skita i att svara på inlägg och sedan försöka vända det hela till en praktisk diskussion, kan du ju ta och läsa dokumentet som länkas i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp27015187

Sen tror jag som sagt inte det är vanligt (om överhuvudtaget förekommande) att kontrollanter begår envarsgrip (trots det juridiska stödet).

För övrigt handlade väl det där insiderfallet snarare om spärrforcering?
__________________
Senast redigerad av namgreb 2011-03-27 kl. 23:42.
Citera
2011-03-28, 07:05
  #2176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Vad är källan till dina påståenden?


Kommande kvalititativ forskning, som använder sig av grounded theory som metod och bygger på observationer.
Citera
2011-03-28, 14:26
  #2177
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nu tror jag inte det är vanligt med envarsgripanden inom kollektivtrafiken, men eftersom det är fegt att ducka för besvärande kritik i den mer teoretiska diskussionen genom att helt enkelt skita i att svara på inlägg och sedan försöka vända det hela till en praktisk diskussion, kan du ju ta och läsa dokumentet som länkas i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp27015187
Tack, intressant! Jag måste till mitt försvar säga att jag bara är intresserad av den praktiska diskussionen, sorry om det verkar otrevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Sen tror jag som sagt inte det är vanligt (om överhuvudtaget förekommande) att kontrollanter begår envarsgrip (trots det juridiska stödet).
Det är egentligen bara det här som jag velat få fram de senaste sidorna

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
För övrigt handlade väl det där insiderfallet snarare om spärrforcering?
Lyckas inte hitta en fungerande torrent, men det handlar om "vaktbusar och asfaltsskojare" och rör sig om det SL kallar utpasseringskontroller
Citera
2011-03-28, 14:27
  #2178
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Kommande kvalititativ forskning, som använder sig av grounded theory som metod och bygger på observationer.

Tung skit m.a.o. Mailar du en kopia till sthlm at planka.nu när du är klar?
Citera
2011-04-03, 14:30
  #2179
Medlem
bunnyboys avatar
Jag hittade insideravsnittet om biljettkontrollanter som torrent om någon är intresserad
Citera
2011-04-03, 14:52
  #2180
Medlem
Blev tagen idag av kontrollanter hade på mig studenkort fast jag inte har ett csnkort... jag ljög och sa att jag inte hade med mig den. De var snälla nog och lät mig gå samt tog mitt perosnnummer men jag fick behålla studentkortet. De bad mig återvända till sl center inom 10dagar för att bekräfta attj ag är student.


Vad händer nu? spärrar de kortet om jag inte dyker upp eller får jag kanske böter hemskickat eftersom de har mitt personnummer?.
Citera
2011-04-03, 15:13
  #2181
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Blev tagen idag av kontrollanter hade på mig studenkort fast jag inte har ett csnkort... jag ljög och sa att jag inte hade med mig den. De var snälla nog och lät mig gå samt tog mitt perosnnummer men jag fick behålla studentkortet. De bad mig återvända till sl center inom 10dagar för att bekräfta attj ag är student.


Vad händer nu? spärrar de kortet om jag inte dyker upp eller får jag kanske böter hemskickat eftersom de har mitt personnummer?.

Visade du legitimation? Tilläggsavgift i efterhand tror jag inte är lagligt faktiskt... Tror det är bäst att du kontaktar Kollektivtrafikombudsmannen (kto@planka.nu) om de skickar en tilläggsavgift ändå!
Citera
2011-04-03, 15:16
  #2182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Visade du legitimation? Tilläggsavgift i efterhand tror jag inte är lagligt faktiskt... Tror det är bäst att du kontaktar Kollektivtrafikombudsmannen (kto@planka.nu) om de skickar en tilläggsavgift ändå!


Nej, jag visade ingen legitimation... sa bara mitt personnummer och de skrev ner det.

Så självklart kan man ju neka att man ens åkt den dagen, men om de senare skickar hem böter eller tittar på videokamerorna i tunnelbanan så är det väl inte så roligt.
Citera
2011-04-03, 15:48
  #2183
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Nej, jag visade ingen legitimation... sa bara mitt personnummer och de skrev ner det.

Så självklart kan man ju neka att man ens åkt den dagen, men om de senare skickar hem böter eller tittar på videokamerorna i tunnelbanan så är det väl inte så roligt.

Utan legitimation så kommer du inte behöva betala. Om det kommer en tilläggsavgift iallafall så bestrider du den och då kommer de med stor säkerhet att lägga ner det hela. Man får inte hämta övervakningsfilm för att visa på plankning (och det har aldrig hänt!). Dessutom är de där kamerorna så dåliga så att de inte ens i misshandelsfall funkar som egen bevisning.

Kom ihåg att bevisbördan ligger på den som skickar ut bluffakturor till folk utan att ha legitimerat dom!
Citera
2011-04-04, 09:01
  #2184
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Utan legitimation så kommer du inte behöva betala. Om det kommer en tilläggsavgift iallafall så bestrider du den och då kommer de med stor säkerhet att lägga ner det hela. Man får inte hämta övervakningsfilm för att visa på plankning (och det har aldrig hänt!). Dessutom är de där kamerorna så dåliga så att de inte ens i misshandelsfall funkar som egen bevisning.

Kom ihåg att bevisbördan ligger på den som skickar ut bluffakturor till folk utan att ha legitimerat dom!

Får inte SL/SJ/VT/ST/osv.. titta i sina kameror för att bekräfta hur "bedragaren" såg ut?
Det låter ju lika osannolika som att ICA inte skulle få kolla i sina kameror för att
kolla hur snattaren såg ut (brott med identisk straffskala).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback