Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-05, 21:01
  #2269
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Den uppfattningen jag har fått är att om du sitter på transporten så är det nog kört, d.v.s bedrägligt förfarande är fullbordat. Om du står på perrongen alternativt går ut och möter kontrollant har du passerat semipublikt område och det är upp till dom att bevisa att du har använt lokaltrafiken för att komma dit.

Ja, detta är i princip korrekt. Vid snyltningsåkning är det fråga om bedrägligt beteende, vilket har fängelse i straffskalan och envarsgripande kan då ske.

Vid spärrforcering eller dylikt är det fråga om brott mot ordningslagen, bötesbrott, envarsgripande kan ej ske.
Citera
2011-05-05, 21:33
  #2270
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Ja, detta är i princip korrekt. Vid snyltningsåkning är det fråga om bedrägligt beteende, vilket har fängelse i straffskalan och envarsgripande kan då ske.

Vid spärrforcering eller dylikt är det fråga om brott mot ordningslagen, bötesbrott, envarsgripande kan ej ske.

När en spärrforcering sker, vad kan en ordningsvakt göra? Kan de bara avvisa från platsen? Om personen inte lyder deras uppmaning, vad får de göra då?
Citera
2011-05-05, 21:40
  #2271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
När en spärrforcering sker, vad kan en ordningsvakt göra? Kan de bara avvisa från platsen? Om personen inte lyder deras uppmaning, vad får de göra då?

avvisa
avlägsna
omhänderta
(gripa för något brott på vägen genom den stegen)
Citera
2011-05-05, 22:36
  #2272
Medlem
(1977:67) Lagen om tilläggsavgift i persontrafik

5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färd avgift har erlagts.

Du får alltså inte röra dig fritt på tunnelbaneperrongen utan att erlägga avgift. Tyvärr så hade Ashberg fel

Då gör du dig faktiskt skyldig till bedrägligt beteende, och envarsgripande kan med laga rätt verkställas. Sen så kvarstår ju frågan om du helt enkelt vägrar visa biljetten, då det bara är ett avtalsbrott som sagt.
__________________
Senast redigerad av Iamsvensson 2011-05-05 kl. 22:39.
Citera
2011-05-05, 22:44
  #2273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
(1977:67) Lagen om tilläggsavgift i persontrafik

5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färd avgift har erlagts.

Du får alltså inte röra dig fritt på tunnelbaneperrongen utan att erlägga avgift. Tyvärr så hade Ashberg fel

Då gör du dig faktiskt skyldig till bedrägligt beteende, och envarsgripande kan med laga rätt verkställas. Sen så kvarstår ju frågan om du helt enkelt vägrar visa biljetten, då det bara är ett avtalsbrott som sagt.


Det är där vi disktuerar, läser du lagparagrafen för bedrägligt beteende så står att du ska begna dig transport, om jag inte minns helt fel.

Jag tror nog de flesta av oss kan nå konsensus i den biten, att det svåra för kontrollanten är att veta om en person har begagnat sig av transport. Vilket är den springande punkten. En person som går från en spärr till en annan dvs korsar en perrong- har inte möjligen gjort sig skyldig till bedrägligt beteende.

Däremot är vi inte heller överens om personen ändock skyldig att erlägga kontrollavgift (Vilket jag iofs hävdar.)
Citera
2011-05-05, 23:02
  #2274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
(1977:67) Lagen om tilläggsavgift i persontrafik

5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färd avgift har erlagts.

Du får alltså inte röra dig fritt på tunnelbaneperrongen utan att erlägga avgift. Tyvärr så hade Ashberg fel

Då gör du dig faktiskt skyldig till bedrägligt beteende, och envarsgripande kan med laga rätt verkställas. Sen så kvarstår ju frågan om du helt enkelt vägrar visa biljetten, då det bara är ett avtalsbrott som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det är där vi disktuerar, läser du lagparagrafen för bedrägligt beteende så står att du ska begna dig transport, om jag inte minns helt fel.

Jag tror nog de flesta av oss kan nå konsensus i den biten, att det svåra för kontrollanten är att veta om en person har begagnat sig av transport. Vilket är den springande punkten. En person som går från en spärr till en annan dvs korsar en perrong- har inte möjligen gjort sig skyldig till bedrägligt beteende.

Däremot är vi inte heller överens om personen ändock skyldig att erlägga kontrollavgift (Vilket jag iofs hävdar.)

Men som jag ser det så är det ju ganska tydligt att person i fråga inte får röra sig mellan perronger utan att erlägga avigift enligt det jag fetstilade i mitt första inlägg. Det är ju egentligen att begagna sig av transport å min mening, eller tycker du jag är helt ute å cyklar, för enligt mig är det ganska tydligt.
__________________
Senast redigerad av Iamsvensson 2011-05-05 kl. 23:04.
Citera
2011-05-06, 00:25
  #2275
Medlem
Kan säga att kontrollanter oftast hotar med att ringa polisen och låtsas också ringa under "kontrollen" om man inte samarbetar, det är bara bullshit från deras sida. Det är INTE olagligt att åka utan giltigt färdbevis. Och vill man inte så behöver man inte heller visa upp legg, vilket man aldrig ska göra.

Gjorde bara som så idag att jag sa ifrån rejält att antingen låter de bli att hindra mig att ta mig därifrån eller så polisanmäler jag de för frihetsberövande då vanliga väktare inte har någon sådan rätt. Jo det hade de visst säger en av dem, jag vägrade visa legg och så "ringde" en av killarna snuten varpå jag sa att "men du sluta låtsas nu så tar jag själv och ringer polisen så får vi ses" varpå jag faktiskt slapp undan böterna efter att jag ringt polisen och stod i telekö.

Jävla nötter.. Gäller bara att stå på sig, inte visa rädsla.
Citera
2011-05-06, 06:49
  #2276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Men som jag ser det så är det ju ganska tydligt att person i fråga inte får röra sig mellan perronger utan att erlägga avigift enligt det jag fetstilade i mitt första inlägg. Det är ju egentligen att begagna sig av transport å min mening, eller tycker du jag är helt ute å cyklar, för enligt mig är det ganska tydligt.

Men det folket missar är att du kan ha erlagt avgift, men Ändå inte visar upp biljetten, vilket är helt lagligt. Det står ingenstans att du skall tvingas visa upp något biljett.

Iamsvensson. Ja enligt den gummilagen så får du inte röra dig på området utan giltigt färdbevis. Men det uppfyller inte kriterierna för bedrägligt beteende. Helst inte för envarsgrip.

bedrägligt beteende kräver att du har gagnat dig transport utan att ha gjort rätt för dig mot kontant betalning.
Citera
2011-05-06, 07:01
  #2277
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men det folket missar är att du kan ha erlagt avgift, men Ändå inte visar upp biljetten, vilket är helt lagligt. Det står ingenstans att du skall tvingas visa upp något biljett.

Iamsvensson. Ja enligt den gummilagen så får du inte röra dig på området utan giltigt färdbevis. Men det uppfyller inte kriterierna för bedrägligt beteende. Helst inte för envarsgrip.

bedrägligt beteende kräver att du har gagnat dig transport utan att ha gjort rätt för dig mot kontant betalning.
Det är en riktig härva av lagar och förordningar där. Skyldigheten att visa upp biljett för kontrollant eller motsvarande är ett civilrättsligt avtal du sluter när du inhandlar biljetten. Ej gripbar grund då antar jag.

Tagen på transportmedel utan giltigt färdbevis. Bedrägligt förfarande via brottsbalken = gripbart.

Tagen på transportmedel med giltigt färdbevis men vägrar visa upp. = ??????

Tagen på perrongen eller utanför spärrar på väg ut utan att ha färdbevis. Brott mot Lagen om tilläggsavgift i persontrafik. = böter och ej gripbart.
Citera
2011-05-06, 09:43
  #2278
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men det folket missar är att du kan ha erlagt avgift, men Ändå inte visar upp biljetten, vilket är helt lagligt. Det står ingenstans att du skall tvingas visa upp något biljett.
Det är lagligt, men man riskerar likförbannat att gripas av envar. På precis samma sätt som om man inne i icabutiken på ett finurligt sätt innanför tröjan stoppar in chokladkakor man redan köpt i en annan butik. Objektivt sett har man inte gjort sig skyldig till brott, men butikskontrollanten kommer gripa dig och det kan han göra straffritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Iamsvensson. Ja enligt den gummilagen så får du inte röra dig på området utan giltigt färdbevis. Men det uppfyller inte kriterierna för bedrägligt beteende. Helst inte för envarsgrip.
En vanlig missuppfattning när det gäller snyltningsvarianten av bedrägligt beteende är att man själv får bestämma vad det är man betalar för. Min uppfattning är att om företaget SL bestämmer att det du betalar för är att komma in på perrongen och/eller åka tåg, så gör du dig skyldig till bedrägligt beteende enbart genom att hoppa över spärrarna. Tillträde till perrongen får endast ske under förutsättning av kontant betalning. Uppräkningen i paragrafen är endast exemplifierande.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
bedrägligt beteende kräver att du har gagnat dig transport utan att ha gjort rätt för dig mot kontant betalning.
Se ovan.
Citera
2011-05-06, 12:23
  #2279
Medlem
Tja... ett enkelt sätt att slippa böter vid biljettkontroll är att alltid ha biljett på sig!
Citera
2011-05-06, 15:12
  #2280
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Stämmer inte.

Spelar ingen roll ifall du har biljett eller inte, så fort du är omringad bara gå och ifall inte det hjälper får du använda det våld som behövs för att inte vara frihetsberövad.

Även ifall du ser någon som är frihetsberövad får du med våld hjälpa personen i frågan.

Finns inte en domstol i sverige som kommer döma dig ifall du använder våld för att ta dig ur en sån situation.


Om du blir gripen av kontrollanterna så är du inte olagligt frihetsberövad och du får alltså inte använda våld för att göra dig fri. Använder du våld i det läget är det våld mot tjänsteman. Om du inte tror mig så får du gärna prova själv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback