2010-09-24, 07:54
Medlem
Jag har en granne som tjafsar med hyresvärden ang en ganska stor frysbox och ett vanligt frysskåp som står i hennes förråd. Hon vill ha dom där, hyresvärden säger att hon inte får pga att de drar en jäkla massa ström.

När hon mumlade om detta med mig så sa jag att en gammal frys drar nog en hel del på ett år, men då var jag plötsligt emot henne också.

Så min fråga: En 25 år gammal frysbox samt ett 25 år gammalt orange frysskåp, vad drar dessa på ett ungefär, de står och brummar ganska ofta vilket gamla skåp gör.

Hade varit kul att räka ut ungefär hur mkt de drar tillsammans på ett år. Jag skulle tippa på runt
5000 kw för båda men väldigt osäker.
Citera
2010-09-24, 08:29
Medlem
Kolla på baksidan, där brukar finnas en specifikation där du kan se vad den drar.

Jag har en gammal frys i mitt hus som jag inte använder eftersom den är full med gammalt ruttet kött. Tur att den är tät. Ska kolla vad den drar, jag återkommer!
Citera
2010-09-24, 10:44
Bannlyst
En sak är säker:
En gammal frysbox slukar mer el än en modernare, nyare frys.

En annan mindre säker sak:
Den kan vara freon baserad, vilket varken är miljövänligt för naturen eller hälsosamt för er som är i närheten av den.
Citera
2010-09-24, 10:56
Medlem
Ska nog va en bra stor frys för att dra 5kw,,

Det en gammal frys drar mer än en modern blir värme så vill grannen ha lite varmt i förrådet är det inte helt in vain. Freon,, angriper ozonskiktet och inte människan direkt.
//
Citera
2010-09-24, 10:57
Medlem
Kika lite närmare på dem. Att sitta o chansa på nätet känns lite sisådär
Citera
2010-09-24, 12:24
Medlem
Blanda inte ihop effekt(kW) och energi(kWh,kilowattimme). 5000 kW är ett antal moderna vindkraftverk och det hoppas jag verkligen inte att frysen drar.

En gammal riktigt dålig frys kan dra upp mot 1,5-2 kWh/dygn. Alltså ca 730 kWh/år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in