2010-09-23, 13:27
Medlem
Hejsan

Idag hade jag en av mina sämsta dagar.
Jag har nämligen en annons på blocket där jag skriver att jag är intresserad av att köpa GPSer, behövde ett par stycken. Så ringde mig i morse en person som kalla sig för Micke, super trevlig verkade han, och hade tre gpser att sälja till mig.
Han ville ha 1200Kr för alla tre som var av lite äldre modeller så jag körde på det.
Vi träffades utanför ett butik i Malmö och ser en man sitta ryggen mot mig på en bänk utanför butiken vi skulle träffas, jag går till han och frågar om det är han som säljer gps sen vänder han sig och säger ja det är jag.
Saken var det att han var inte ensam, utan de kom en till kille senare. Och både var inget som jag anade att de var. De va jätte stora boys med tatueringar över sitt kropp och mer eller mindre stenhöga av vad det nu är de har rökt/utnyttjat. Så nu står jag inför ett tufft val.

1. Tacka nej och backa, på grund av att risken finns att gpsen är stulna.
2. Fortsätta köpet.

Väljer jag alternativ 2 sätts jag ditt för häleri.
väljer jag däremot alternativ ett, så riskerar jag att få grymt med stryk, som sagt, de va stenhöga och såg jätte farliga ut. och de va inte små kids precis utan välbygda.

Detta val stod jag inför i morse och av ren rädsla var jag tvungen att genomföra köpet. De hade redan väntat på mig där ett bra tag på grund av att jag inte lyckades hitta träff punkten och när jag äntligen hittade var de ju lita irriterade redan, så hade jag sen även backat ur affären hade jag garanterat minst fått stryk och kanske knivhuggen också, man vet aldrig. Rädd var jag iaf, så jag genomförda affären.

Sen hoppar jag in i bilen, kör 10meter och blir stoppad av polisen!! Japps, Blir anmäld för häleri på plats!

Så till min fråga, Jag som endast blivit dömd för ETT brott under mina 22 år (brottet var olaga hot när jag var 17år), Hur ser mina möjligheter ut? Kan jag komma undan? får jag böter? eller fängelse kanske?

Tack på förhand
Citera
2010-09-23, 20:07
Medlem
Så länge man inte har misstankar om att det man köper är stulet ska man ju rimligtvis inte åtalas för häleri. Har man köpt stöldgods i "god tro" så blir man bara av med varan, men om man hade anledning att tro att det man köpte var stulet, då är det en annan sak.

Nu säger du ju visserligen själv att du blev misstänksam, så det finns ju alltid en risk att du åker fast för det. Ledde du poliserna till killen du köpt GPSerna av eller?
Citera
2010-09-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petterekman
Så länge man inte har misstankar om att det man köper är stulet ska man ju rimligtvis inte åtalas för häleri. Har man köpt stöldgods i "god tro" så blir man bara av med varan, men om man hade anledning att tro att det man köpte var stulet, då är det en annan sak.

Nu säger du ju visserligen själv att du blev misstänksam, så det finns ju alltid en risk att du åker fast för det. Ledde du poliserna till killen du köpt GPSerna av eller?

Nej utan någon vakt där ringde tydligen polisen vid misstankar antar jag !
Citera
2010-09-29, 00:28
Medlem
DeToXeDs avatar
Säg bara att du köpte "i god tro" dvs att du trodde att dom inte var stulna, då borde du inte få nåt straff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in