2010-09-23, 03:28
Medlem
Är nybörjare på bostadsrätter och lån, så jag har några funderingar.

Jag går i tankarna att köpa en lägenhet till våren/sommaren(eller när det kommer en som jag vill ha). Saken är den att jag studerar och bara har CSN som inkomst. Jag är dock bra på att spara och kommer till sommaren att ha en buffert på runt 50 000- 70 000.

Så jag undrar hur stor är chansen att jag skulle kunna få ett bolån? Det är en liten lägenhet vi pratar om 20-35m2 och köpekilling på kanske 150 000- 300 000.

Förbättras möjligheterna till lån mycket om man har ett bra sommarjobb "säkrat"? Måste man äga delen i bostadsrättsföreningen länge för att få sälja?(antar att det inte finns några gränser?)

/tack
Senast redigerad av hro 2010-09-23 kl. 03:33.
Citera
2010-09-23, 14:54
Medlem
harpiess avatar
Till att börja med så har finansinspektionen bestämt att bankerna inte får låna ut mer än 85% av kostnaden till bostadsköp från och med 1 oktober i år. Det innebär alltså att du måste betala 15% i kontantinsats vilket blir 22 500 kr om du köper en lägenhet för 150 000 kr. Skulle du köpa en för 300 000 kr blir kontantinsatsen 45 000 kr. Alltså räcker de 50-70 000 du har sen tidigare. För att sedan få till ett lån om du bara har CSN (ca 8000?) som inkomst kan bli svårt men inte helt omöjligt. Du måste dock vara väl förberedd då du ska ta kontakt med banken. Du ska helst kunna visa upp din budget där du räknat ut alla inkomster(CSN) och alla utgifter (hyra, ränta, el, mat, tv, internet osv) och där bevisar att du kommer få det att gå runt med ett visst överskott. Du måste förmodligen kunna bevisa att du kan spara undan några hundra varje månad ifall ränteläget skulle ändras. Om du har några andra tillgångar en själva lägenheten så kan det även vara ett plus att ha som "säkerhet" så banken vet att de inte förlorar på det om du inte kan betala. Då du förhoppningsvis inte ska plugga för evigt kan det vara klokt att föreslå lånet amorteringsfritt de första 5-10 åren.
Gör en budget och boka sedan ett möte med banken för att titta på möjligheterna. Fungerar det inte med en bank kanske en annan går med på det.

Jag tror inte att du behöver äga din bostad längre än en dag egentligen. Finns inga lagar som säger att du måste äga den en viss tid. Däremot kan föreningen kanske ha det i sina stadgar för att undvika spekulation. Rekommendation är att kolla med föreningen vad de säger.
Citera
2010-09-23, 15:46
Medlem
Den enklaste lösningen är nog ifall du har någon förälder eller liknande med fast inkomst som kan gå in och äga en andel i borätten. Dina sparpengar räcker ju i alla fall för att lägga kontantinsatsen för en lägenhet i den prisklassen.
Citera
2010-09-23, 16:19
Medlem
Måste tacka för de bra svaren.

Men om vi säger att jag lägger in 25% av priset kontant och har någon borgensman(eller vad det heter) som får betala om jag inte klarar av, så bör det gå att få lån eller?

Annars så lät ju det där att skriva lånet på en förälder som en lösning.

Skulle också höra hur det är att hyra ut en bostadsrätt. Måste man skatta på vinst och liknande?
Citera
2010-09-23, 16:38
Medlem
harpiess avatar
Det borde gå att få ett lån hos någon bank om du har en borgenär och betalar 25% i kontantinsats förutsatt att du är skuldfri tidigare. Men den enda som kan ge ett 100% svar är banken. De lämnar ut ett lånelöfte. Swedbank lämnar lånelöfte på 6 månader.

Vad det gäller att hyra ut lägenheten i andra hand brukar föreningarna ha vissa stadgar som bör följas om du inte tänker hyra ut den svart. Ett exempel kan vara att du inte får vara folkbokförd på samma ort. Men det är något du kan kolla med föreningarna. Ta kontakt med några av de föreningar i ditt område och ställ frågan. De brukar oftast finnas frågeformulär på deras hemsidor. Att hyra ut den är heller inget sätt att tjäna pengar på om du inte gör det svart vill säga. Jag tror inte du får ta ut mer än den hyra du själv betalar till föreningen och eventuellt för slitage vilket blir någon hundring extra i månaden. Vilket troligen räntan på lånet kommer äta upp ändå.
Citera
2010-09-23, 18:08
Medlem
Nja, lite fel där. Du får ta ut en hyra som motsvarar vad en liknande hyresrätt skulle kosta.
Så, det är ju möjligt att man kan göra en liten vinst, men också att man är tvungen att hyra ut till förlust. Beroende på hur stora lån man har och vad avgiften till föreningen är.

Sen kan det ju såklart vara svårt att avgöra vad en liknande hyresrätt skulle kosta, om inga sådana existerar i samma område, men det är i alla fall vad lagen säger.

Angående andrahandsuthyrning så har föreningarna olika regler gällande detta. Men om du exempelvis ska studera på annan ort eller vill provbo med en sambo så måste de godkänna detta. Oftast blir det då ett år i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in