2010-09-22, 22:41
Medlem
FillilutteN2s avatar
(Jag tyckte det var svårt att sätta en bra rubrik för detta. Om någon kan komma på en bättre så får ni gärna dela med er.)

Jag har en vän som en gång trodde jag såg ner på henne för att hon drack alkohol flera gånger i veckan. Själv dricker jag inget men dömer ingen som dricker, oavsett grad. Jag sa till henne att det är subjektivt vad man tycker är roligt men att jag får inte ut något av det. Jag sa att alla får göra exakt vad dom vill så länge de inte skadar tredje part.
Och att det som definierar om jag kan ha en god relation med en person inte är dess handlingar mot sig själv utan mot andra medmänniskor. Sen så förstår jag att, tex alkohol, i för stora mängder självklart kan drabba de medmänniskor man har i sin omgivning. Föräldrar som dricker tex.
Samt att en god relation såklart också baseras på tex personkemi och intressen med mera.

Hur tänker ni kring hela detta resonemang/uttalande? Speciellt meningen i kursivt. Jag vill gärna ha era tankar och funderingar varför det är en vettigt tanke eller vad som gör att den inte håller och är förkastlig. Ifrågasätt!
Jag är övertygad om att det finns mängder av konstigheter och svagheter. Men jag skriver detta inlägg för att lära och för att jag finner det oerhört intressanta att höra andra tankegångar i denna fråga.

Tack på förhand,
filli
Citera
2010-09-22, 22:49
Medlem
Personligen så anser jag att det beror på person till person,

Man får tänka på i vilken grad man anser att det påverkar tredje part dock. Jag är liberal och anser att du i princip får göra vad fan du vill så länge det inte inkräktar på någon annans frihet. Men när det handlar om vad du VILL att kvinnan ska göra, hur hon skall vara - finns det inget riktigt rätt eller fel på...

Personligen skulle jag aldrig kunna vara med en kvinna som röker, dock så skulle jag inte ha några problem att vara god vän, eller bästa vän med denna kvinna.

/TZ
Citera
2010-09-22, 22:58
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FillilutteN2
det som definierar om jag kan ha en god relation med en person inte är dess handlingar mot sig själv utan mot andra medmänniskor.
jag skulle vilja utvidga definitionen till att omfatta "...handlingar mot sig själv som inte berör dess aktuella relationspartner på ett negativt sätt..." då kommer man iaf ifrån problematiken gällande t.ex. självdestruktiva beteende hos relationspartnern.

för övrigt skulle jag blygsamt vilja påstå att relationer i grunden syftar åt egenintresse. detta påstående vill jag gärna se hållbara argument mot, om någon kan/vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in