• 1
  • 2
2010-09-22, 21:20
Medlem
Hejsan.
Vad har ni försmå tips? Typ att ni kanske lägger undan alla 20 lappar ni har i en hög hemma eller något, och gör så i kanske 5 år.
Låt oss säga att man lägger undan 3st 20 lappar varje dag i en vecka. = 420 kr.
Säg att man gör så i kanske 5 år, alltså 260 veckor ungefär, då blir det 109 200 kr.
Fast, vem orkar spara 3 tjugor varje dag i 5 veckor :P

kanske något jag borde tänka på , men har ni andra tips? så man ändå kan få ut en liten summa inom loppet av 5 år osv?
Citera
2010-09-22, 21:22
Medlem
Sergeant.Hills avatar
Aktier? Fonder?

Eller om jag ska ge samma förslag som du, göm alla dina enkronor under madrassen i sängen.

Beroende på hur stor säng du har kommer det efter ett tag ligga en relativt stor (haha) summa pengar där.
Citera
2010-09-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sergeant.Hill
Aktier? Fonder?

Eller om jag ska ge samma förslag som du, göm alla dina enkronor under madrassen i sängen.

Beroende på hur stor säng du har kommer det efter ett tag ligga en relativt stor (haha) summa pengar där.
Aktier och fonder är uteslutna då jag inte vill att staten skall se mina tillgångar och resurer.
Kan vara något att tänka på
Men enkronor är för lite känns det som bara..kanske tior?
Citera
2010-09-22, 21:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag har en spargris...en rosa dessutom, modell STOR!
Enligt den söta tjejen på banken ska det rymmas, förutsatt att man fyller den till bredden med 10-kronor; 30.000:-
Jag trycker alla mynt som blir över, och brukar tömma den lagom till sommaren, då ligger det runt 7-9000:-

Det roliga är att man känner aldrig av att man slänger ner x-antal kronor där varje dag...dom är lixom bara i vägen iaf.
Citera
2010-09-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag har en spargris...en rosa dessutom, modell STOR!
Enligt den söta tjejen på banken ska det rymmas, förutsatt att man fyller den till bredden med 10-kronor; 30.000:-
Jag trycker alla mynt som blir över, och brukar tömma den lagom till sommaren, då ligger det runt 7-9000:-

Det roliga är att man känner aldrig av att man slänger ner x-antal kronor där varje dag...dom är lixom bara i vägen iaf.
Jo nu förstår jag
Men sånna spar grisar kostar ju upp till 600 kr ibland, det är ju fan mer än vad man sparar på 2 veckor iaf :P
Citera
2010-09-22, 22:05
Medlem
100ccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Jo nu förstår jag
Men sånna spar grisar kostar ju upp till 600 kr ibland, det är ju fan mer än vad man sparar på 2 veckor iaf :P

Ta en 2liters flaska och skär av toppen på den och tejpa hela flaskan med svart eltejp (så du inte ser hur mycke du har :P) så har du sparat 600
Citera
2010-09-22, 22:11
Medlem
Zolthies avatar
Lägg undan pengar varje gång du får lön, inte svårare än så.
Citera
2010-09-22, 22:19
Medlem
Topolinos avatar
För över de pengar som är kvar på lönekontot när nya lönen kommer till sparkonto
Citera
2010-09-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topolino
För över de pengar som är kvar på lönekontot när nya lönen kommer till sparkonto
Smart ide, att ingen kommit på den tidigare...

Nu ville jag helst veta hur jag skall spara uteblvina småpengar :P
Citera
2010-09-23, 08:11
Medlem
albertas avatar
Yo!

Jag har de senaste åren lagt alla mynt i en glasburk och växlar sen in dem på sommaren. Det brukar ge några tusenlappar extra i semesterkassan. I burken hamnar också tex pantpengar.
Dessutom har jag som regel att aldrig handla för mynt, om jag har sådana i plånboken, utan får endast använda sedlar. På så sätt blir det fler mynt.

Att sätta in pengar på ett sparkonto i slutet av månaden är en ok idé - men min är bättre.
Efter lön, när räkningar är betalda, brukar jag "knycka" pengar av mig själv.
Dvs, om jag tex har 10 000 kvar på kontot, åker 8000 in på ett sparkonto (tex hoist eller sevenday). Jag kan inte spendera pengar som jag inte har. Behöver jag sen cash senare i månaden, tar jag ut lite från ett av sparkontona.

/
alberta
Citera
2010-09-23, 14:34
Medlem
harpiess avatar
Det kan väl aldrig vara bättre att lägga pengarna i en glasburk eller i en madrass jämfört med att ha dem på ett sparkonto/ investera i aktier eller i fonder. Den enda ränta du får i burken/madrassen är damm och kvalster. Ett sparkonto hos någon av de större bankerna ger mellan 0,5-1% ränta på pengarna. Det är kanske inte så mycket om man jämför med aktier då den svenska börsen i snitt har stigit med 10% de senaste 50 åren. Kan du spara som du skriver "3 tjugolappar om dagen" blir det på ett år 21 900 kr. Lägger du på en bankränta (1%) har du 22 119 kr efter ett år. Med en aktieränta (10%) har du 24 090 efter ett år. Sen blir det ränta-på-ränta kommande år vilket efter 5 år med 10% kommer ge dig 147 071 istället för madrassen som skulle ge dig 109 500 kr och ganska mycket damm.
Får du 1% ränta på ditt sparkonto kommer du få 112 829 kr efter 5 år.
Sammanfattning:
Madrassen: 109 500kr
Sparkonto(1%): 112 829kr
Aktier(10%): 147 071kr

Skillnaden mellan dessa 3 kommer sedan att bli större för varje år som går. Aktier är det bästa sättet att på längre sikt få en hög avkastning.
Citera
2010-09-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harpies
Det kan väl aldrig vara bättre att lägga pengarna i en glasburk eller i en madrass jämfört med att ha dem på ett sparkonto/ investera i aktier eller i fonder. Den enda ränta du får i burken/madrassen är damm och kvalster. Ett sparkonto hos någon av de större bankerna ger mellan 0,5-1% ränta på pengarna. Det är kanske inte så mycket om man jämför med aktier då den svenska börsen i snitt har stigit med 10% de senaste 50 åren. Kan du spara som du skriver "3 tjugolappar om dagen" blir det på ett år 21 900 kr. Lägger du på en bankränta (1%) har du 22 119 kr efter ett år. Med en aktieränta (10%) har du 24 090 efter ett år. Sen blir det ränta-på-ränta kommande år vilket efter 5 år med 10% kommer ge dig 147 071 istället för madrassen som skulle ge dig 109 500 kr och ganska mycket damm.
Får du 1% ränta på ditt sparkonto kommer du få 112 829 kr efter 5 år.
Sammanfattning:
Madrassen: 109 500kr
Sparkonto(1%): 112 829kr
Aktier(10%): 147 071kr

Skillnaden mellan dessa 3 kommer sedan att bli större för varje år som går. Aktier är det bästa sättet att på längre sikt få en hög avkastning.

Jo men hur är det med aktierna, kommer staten att se dessa, t.ex socialtjänsten om jag skulle bevilja socialbidrag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in