• 1
  • 2
2010-09-22, 14:57
Medlem
Min kompis fader är en tvättäkta bonde och driver en av landets största jordbruk. Han säger att all mat som INTE är ekologisk är jävla skit. Alla grödor, allt bröd, allt foder djuren får i sig är kemiskt besprutat och han skulle aldrig få för sig att äta mat folk köper i affären. Förutom ekologiskt då.

Anledningen till att han inte odlar ekologiskt är att det är ett jävla skit att tjäna pengar på. Man tjänar fan ingenting säger han. Men han varnar oss för att äta vanlig mat utan vi borde enbart äta ekologiskt samt ge fan i att äta kött. (Ur hälsosynpunkt)

Jag har ingen ordentlig ekonomi längre eftersom jag studerar. Jag måste därmed äta vanlig mat. Men jag tänkte ändå lägga pengar på att konstant inhandla ett par ekologiska basvaror.

Vilka varor tycker ni det är värt att lägga extra pengar på?
Resonera ur näringssynpunkt och ur smaksynpunkt.
Citera
2010-09-22, 15:07
Medlem
Denoms avatar
Han har (nästan) ingen aning om vad han snackar om. All icke-ekologisk mat är inte skit.
Citera
2010-09-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Han har (nästan) ingen aning om vad han snackar om. All icke-ekologisk mat är inte skit.

Han säger inte att maten är skit, han menar på att besprutningsmedlen som används på grödorna är ett helvete. Det är ännu värre utomlands för de har inte lika starka krav som vi har i Sverige. Sen har han varit jordbrukare hela sitt liv och vet såklart inte vad han snackar om...
Citera
2010-09-22, 15:23
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Han säger inte att maten är skit, han menar på att besprutningsmedlen som används på grödorna är ett helvete. Det är ännu värre utomlands för de har inte lika starka krav som vi har i Sverige. Sen har han varit jordbrukare hela sitt liv och vet såklart inte vad han snackar om...
Bara för att maten är besprutad är den inte skit. Med tanke på att han har varit jordbrukare hela sitt liv har han ingen utbildning, där tappar han allt förtroende.
Citera
2010-09-22, 15:28
Medlem
Men då kan du hålla dig till topic nu.

Vilket livsmedel är det värt att "lyxa" till genom att köpa det finaste av det?'

Vad tycker du?
Citera
2010-09-22, 15:38
Medlem
fukkos avatar
Ekologiskt odlad mat är också besprutad och bara för att ett bekämpningsmedel är godkänt att använda ekologiskt betyder det inte att det inte är giftigt.

För några år sedan var det ett mål i marknadsdomstolen där spannmålsodlarna stämt KF för en reklamfilm. Filmen var för KFs märke Änglagård och gick ut på att en servitör gick runt på en restaurang och sprutade ”gift” på de ätandes mat. Spannmålsodlarna gillade inte att KF hävdade att deras produkter var giftiga och således träffades parterna i rätten. Under denna rättegång vittnade bland annat forskare i livsmedelstoxologi från Sveriges Lantbruksuniversitet och de fick frågan om vilken skillnaden var mellan kravmärkt mat och icke kravmärkt mat. Under ed svarade forskarna: Priset.

Faktum kvarstår att ekologisk mat är besprutad. I vissa fall kanske till och med mer besprutad än den reguljära odlingen för att de ekologiskt godkända bekämpningsmedlen inte biter lika bra. Oavsett är vi konsumenter helt ovetandes om var vår mat är utsatt för innan den hamnar på våra bord.

Domen finns här att läsa om någon är intresserad: http://www.marknadsdomstolen.se/avgo...2/Dom02.18.pdf
Senast redigerad av fukko 2010-09-22 kl. 15:45. Anledning: lade till länk och korrigerade lite
Citera
2010-09-22, 15:50
Medlem

Jag ska tala med detta om bonden och se vad han har att säga.

Vad tycker ni är värt att lägga pengar på för att få äta samma som ädelt folk äter?
Senast redigerad av Mandelmusen 2010-09-22 kl. 15:53.
Citera
2010-09-22, 16:01
Medlem
Maledictuss avatar
Jag lägger ut "extra" pengar på det mesta. Ska jag köpa mjöl t.ex. så köper jag hellre biodynamiskt från Saltå kvarn än från Kungsörnen. Det var ett exempel. Annat jag är noga med att köpa ekologiskt/svensk/närproducerat är:

*Mejeriprodukter
*Kött
*Grönsaker (i den mån de odlas i Sverige)
*Fisk
Citera
2010-09-22, 16:12
Medlem
fukkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag lägger ut "extra" pengar på det mesta. Ska jag köpa mjöl t.ex. så köper jag hellre biodynamiskt från Saltå kvarn än från Kungsörnen. Det var ett exempel. Annat jag är noga med att köpa ekologiskt/svensk/närproducerat är:

*Mejeriprodukter
*Kött
*Grönsaker (i den mån de odlas i Sverige)
*Fisk

Biodynamiskt har jag lite svårt för då jag har svårt att se hur maten blir bättre av att gräva ner inälvor i fullmånens sken på odlingarna. I övrigt lägger jag gärna pengar på ekologisk mat, glada grisar och närproducerat. Det är förmodligen en mindfuck som gör att jag tycker att maten är godare ju mer ekologisk och närproducerad den är. Skulle vara intressant att göra ett blindtest någon gång.
Citera
2010-09-22, 17:02
Medlem
Gditzs avatar
Jag har rätt låga krav men det finns en sak jag aldrig snålar på och det är pasta. Barilla <3
Citera
2010-09-22, 17:29
Medlem
Bra! Vad snålar ni andra inte på?
Citera
2010-09-22, 18:29
Medlem
Min morbror är bonde, han säger att det mesta som har med ekologiskt att göra är mygel.
Kommer inte ihåg hans förklaring tyvärr....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in