2010-09-22, 05:34
Medlem
Azphyxias avatar
Skriver det här åt en vän och således inte mig själv.

Hon sökte försörjningsstöd.

Efter att de räknat samman allt så fick de beviljat en "mindre" summa ( jag har ingen koll på bidrags världen ) om ca 2900;- med utbetalningsdatum till "registrerat konto" den 21/9.

Hon hade då frågat mig om hon skulle få pengarna den 21/9 så sade jag såklart att "Ja, det är väl som med lönen".

Men icke, igår fick jag två arga SMS där hon besviket förklarade att hon tyckte jag inte skulle uttala mig när jag inte visste ( Vilket jag såhär i efterhand kan hålla med om )

Men nu till mina frågor -

1. Hur kan de ha ett "registrerat konto" när hon aldrig sökt förut? Antar att hon fått ange något på en blankett eller så?

2. Kan det vara om med banköverföringar? Vad jag funderade på då är ju att det finns ju flera gireringsdagar per dag?

3. Borde jag kalla människan WT, Utsugare och parasit för att säga upp 20 års vänskap? ( Nej )
Citera
2010-09-22, 06:14
Medlem
Hur en utbetalning går till är oftast så går pengarna till ditt bank konto..
har du inget konto så kan du i vissa fall få utbetalningsavier...

***edit*** du måste lämna in papper från banken med kontoutgifter och även skriva in kontonummer o så på ansökan när du söker för första gången.
Citera
2010-09-22, 06:23
Medlem
Azphyxias avatar
Precis, och det har ju människan gjort. För hade hon inte gjort det hade hon väl knappast kunnat få ett beslut? Jag såg ju beslutet själv i original och nu känner jag mig som en idiot då jag sade att "De har säkert lite knepiga utbetalningsrutiner så de kommer nog på eftermiddagen eller så".

Följaktligen väntade hon med några räkningar hon skulle betala med pengarna i innerstan ca 5 ½ timma innan klockan blev halv sex så hon kunde åka och jag vet inte vad, så jag förstår att hon är arg.

Och jag tänkte att någon här kanske har koll, så jag har något att skylla på, för hon var riktigt jävla sur.
Citera
2010-09-22, 06:53
Medlem
Maddiiss avatar
soc datum ska man aldrig lita på. förmodligen så har dom skrivit att de betalas ut den 21/9 vilket betyder att pengarna kommer 2-3 dagar efter de datumet.
sen så om man inte angett något kontonr så sätts pengarna automatiskt in på ett swedbankkonto om man har ett där, annars nordea, annars blir de check på posten har ja för mig.

sen undrar ja.. 20 års vänskap? då borde hon alltså vara i 25-30 års åldern minst nånstans.
bor hon fortfarande hemma? 2900kr i norm bara? har man egen lägenhet e ju riksnormen 3200kr + hyra + el + va man nu kan behöva..
Citera
2010-09-22, 06:55
Medlem
Maddiiss avatar
varför va hon sur på dej för? e väl inte ditt fel att hon missuppfattar va socialen säjer till henne?
Citera
2010-09-22, 07:22
Medlem
Azphyxias avatar
Well, det var väl skriftligt och jag bedyrade väl att man kan lita på sådana där beslut, eftersom jag lever i en värld där jag alltid har fått tex. föräldraersättning , CSN osv i utsatt tid eftersom jag lever i tron att om man fyller i blanketter rätt och läser allting två gånger så blir det rätt.....

Aja, vissa omständigheter gör att hon och hennes familj tydligen kunde få viss ersättning nu, hennes kille skadade sig på jobbet och det är tydligen en enorm process att avgöra hur de ska göra med det där osv osv. Och såhär något år senare har de levt upp varenda krona och en mammaledighets ersättning om typ 9000 klarar man sig ju inte direkt på om man är tre personer, så tydligen kom de under normen eller vad det kallas nu, så hade inget väl än att vända sig till kommunen.

Men ja ja, jag var mest nyfiken på hur det fungerar och sådär, tack för fina svar.
Citera
2010-09-22, 09:32
Medlem
Azphyxias avatar
För att avsluta tråden så kan jag meddela att de hade registrerat fel och att jag officiellt är förlåten.

Ha.
Citera
2010-09-22, 10:47
Medlem
Ilsken polare. Det hade tagit tid innan jag hade förlåtit henne om jag var i dina skor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in