2004-06-07, 12:25
Medlem
BZQWs avatar
Kan någon förklara varför detta plan heter F som i figher. Det är ju ett attack/bomb-plan?
Citera
2004-06-07, 12:56
Medlem
Lassemans avatar
Undrade faktiskt samma sak. Den enda förklaringen jag hitta var denna.

Citat:
Despite the "F117" fighter designation, and the fact that it's operated by two fighter squadrons, the Nighthawk is really a tactical bomber. Although it can theoretically be armed with air-to-air missiles, in practice it usually only carries two 2000 pound laser-guided bombs, which are carried internally to avoid radar reflections.
Citera
2004-06-07, 16:30
Bannlyst
Jag gillar F117...
ser så jävla snyggt och high-tech ut
Citera
2004-06-08, 09:00
Medlem
Den är väl inte "stealth" some jänkarna säger . Jag minns att serberna sköt ner en av dom
Citera
2004-06-08, 09:19
Medlem
TTKs avatar
Man kan skjuta ned vilket plan som helst genom att peka sina vapen uppåt och skjuta av så mycket ammunition man kan. Och "stealth" är inget absolut heller, utan betyder helt enkelt att man gjort sitt bästa för att minska synbarheten för radar. Planet kommer alltid att ge ett visst eko på radarn, oavsett hur "stealth" den är.
Citera
2004-06-08, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Extreem
Den är väl inte "stealth" some jänkarna säger . Jag minns att serberna sköt ner en av dom

den har kört tusentals uppdrag. förr eller senare händer det. jag fick dock uppgifterna att det var tur när de sköt ner det.

Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Man kan skjuta ned vilket plan som helst genom att peka sina vapen uppåt och skjuta av så mycket ammunition man kan. Och "stealth" är inget absolut heller, utan betyder helt enkelt att man gjort sitt bästa för att minska synbarheten för radar. Planet kommer alltid att ge ett visst eko på radarn, oavsett hur "stealth" den är.

är du säker på det?
det vore rätt skumt om Irak/Serbien ser 20 st "små" eko komma i formation utan avvikelser. smyge t.ex vet jag med säkerhet att den ej syndes på radar, inte ens små eko.
Citera
2004-06-08, 11:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
den har kört tusentals uppdrag. förr eller senare händer det. jag fick dock uppgifterna att det var tur när de sköt ner det.

Nja, anledningen var att planet var slitet och glappade lite här och var. Just dessa glapp ger fina radarekon så planet var inte speciellt stealthy längre..

Att den heter F beror mest på att den var tänkt som jaktplan från början, men pga begränsad hastighet och utrymme för missiler (den har bara två monteringspunkter och det går inte att sätta dubbla eller tredubbla missiler på dem av någon anledning) så används den främst som attackplan.
Citera
2004-06-08, 20:38
Medlem
TTKs avatar
Citat:
är du säker på det? det vore rätt skumt om Irak/Serbien ser 20 st "små" eko komma i formation utan avvikelser. smyge t.ex vet jag med säkerhet att den ej syndes på radar, inte ens små eko.

Allt ger ett radareko, i alla fall flygplan när de träffas i rätt vinkel av radarstrålarna, men den träffen sållas nog bort av datorn i tron att det var nån störning. Jag minns inte om det var B2 eller F117 men jag läste att nått av USAs stealth-plan gav ifrån sig ungefär samma eko som en fiskmås, alltså så liten att den är omöjlig att särskilja, men endå ett eko. Skulle nog tro att även smyge ger ifrån sig radarekon i klass med sjöfåglar.

Och så tror jag inte att F117 flyger 20 stycken i formation heller. Större risk att "peka uppåt och skjut" systemet träffar något då.
Citera
2004-06-08, 21:04
Medlem
Taget Från http://encyclopedia.thefreedictionary.com/F-117%20Nighthawk

At least one F-117 has been lost in combat, to Serbian/Yugoslav forces. On March 27, 1999, during the Kosovo War, the 3rd Battalion of the 250th Missile Brigade, equipped with the Neva-M (SA-3 Goa), downed F-117A #82-806 with a liquid-fuelled Neva missile. According to Wesley Clark and other NATO generals, Yugoslav air defences tracked F-117s with old Russian radars operating on long wavelengths. This, combined with the loss of stealth when the jets got wet or opened their bomb bays, made them highly visible on radar screens. The pilot survived and was later rescued by NATO forces.
Citera
2004-06-08, 22:50
Medlem
Om det nu verkligen var en serb som sköt ner kärran så kan man lugnt räkna med att det var en turträff.
/J
Citera
2004-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jantar
Om det nu verkligen var en serb som sköt ner kärran så kan man lugnt räkna med att det var en turträff.
/J

Utveckla är du snäll?
Citera
2004-06-11, 21:38
Medlem
Citat:

är du säker på det?
det vore rätt skumt om Irak/Serbien ser 20 st "små" eko komma i formation utan avvikelser. smyge t.ex vet jag med säkerhet att den ej syndes på radar, inte ens små eko.

Allting syns på radar om målet är tillräckligt nära om det finns metall i föremålet. Tillräckligt nära och det blir resonans i målet vilket syns på radarn.

En sak man ska minnas med den nedskjutna F-117 var att dom flög samma rutt flera dagar i rad och att serberna utnyttjade detta. Om jag inte minns helt fel använde dom dessutom optisk styrning.
Man vågade inte slå på radarn när NATO flyg var i luften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in