2013-07-05, 20:00
Bannlyst
Vad jag har läst på internet så är det här flygplanet pensionerat och att en del har skrotats. Men många har också ställts på lager. På youtube finns det ett klipp där man får se planet flyga ute över Nevada öknen efter pensionen.

http://www.youtube.com/watch?v=TvyaG7EIC18

Det här ska vara två år efter pensionen. Filmarna daterar till och med klippet.

Varför plockar flygvapnet upp en kärra från pensionen, är det för något test eller är det ett tecken på att planet ibland sätts in för operationer?
Citera
2013-07-05, 21:01
Medlem
Förmodligen för tester ja. Testar kanske nya markbaserade program för att se om de kan spåra "äldre" stealthteknik som nu Kina tex har utvecklat.

Vad jag förstår så blev väl de flesta planen förådställda, något skotades och fyra plan kom på museum.
Citera
2013-07-05, 22:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Såhär nio år senare är det väl dags att svara på ursprungsfrågan om den lite oegentliga beteckningen. Jag minns inte var jag läste det men såhär har jag i alla fall förstått det: Planet borde hetat något med B som i bomber eller A som i attack. Pga den speciella aerodynamiken var det mycket svårfluget och man ville ha de bästa piloterna för att bemästra den bångstyriga fågeln. Dessa stod att finna bland jaktflygarna men de tyckte det var töntigt att flyga bombplan. Lösningen fick bli att döpa det till F som i fighter, jakt trots att det inte var planets roll.

Nummer 19 stod egentligen på tur men leksakstillverkare och flygtidningar hade länge spekulerat om hur det kommande F19 skulle se ut. (Jag har en gammal modell med den beteckningen som inte är ett dugg lik vad det verkligen blev och det stod att läsa om det flygande skohornet som inte heller hade mycket med verkligheten att göra.)

Någon general sa att då tar vi ett helt annat nummer och så blev det F117 helt ologiskt och otippat.
Citera
2013-07-06, 01:26
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Såhär nio år senare är det väl dags att svara på ursprungsfrågan om den lite oegentliga beteckningen. Jag minns inte var jag läste det men såhär har jag i alla fall förstått det: Planet borde hetat något med B som i bomber eller A som i attack. Pga den speciella aerodynamiken var det mycket svårfluget och man ville ha de bästa piloterna för att bemästra den bångstyriga fågeln. Dessa stod att finna bland jaktflygarna men de tyckte det var töntigt att flyga bombplan. Lösningen fick bli att döpa det till F som i fighter, jakt trots att det inte var planets roll.

Nummer 19 stod egentligen på tur men leksakstillverkare och flygtidningar hade länge spekulerat om hur det kommande F19 skulle se ut. (Jag har en gammal modell med den beteckningen som inte är ett dugg lik vad det verkligen blev och det stod att läsa om det flygande skohornet som inte heller hade mycket med verkligheten att göra.)

Någon general sa att då tar vi ett helt annat nummer och så blev det F117 helt ologiskt och otippat.

...Och några jaktrobotar (som folk talade om i tråden för 9 år sedan) skulle ändå inte funkat särskilt bra på typen med tanke på dess avsaknad av radar (den hade enbart FLIR och laser, optimerat för punktbekämpning av markmål). Egen radar är alltid ett gissel i stealthsammanhang och först på senare tid har man lyckats kringgå det en aning med LPI-varianter*.

*Low probability of intercept.
Senast redigerad av ceph 2013-07-06 kl. 01:43.
Citera
2013-07-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Fast USAF har aldrig varit helt konsekventa när det gäller F/B benämningar. F-111 är väl förutom F-117 det mest kända exemplet. Finns fler..

En liten observation från min sida är också att F-flygplan med bomb eller attackuppgift numrerats tresiffrigt med en etta först. Exempelvis F-111, F-105 och F-117. Det ser ut som att USAF krånglat med en egen benämningspolicy lite i smyg..
Senast redigerad av Macke85 2013-07-06 kl. 08:40.
Citera
2013-07-06, 10:11
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
den har kört tusentals uppdrag. förr eller senare händer det. jag fick dock uppgifterna att det var tur när de sköt ner det.
Det var ren skicklighet.

Han som plockade ner den trimmade sin radarstation lite (ändrade till lägre frekvens än systemet normalt tillåter) vilket gjorde att radarn inte syntes på varningssystemet (det var bara byggt för att varna mot existerande radarsystem och de förväntade frekvensområdena).

De kunde dock följa F117 på rätt långa avstånd, men det var svårt att få robotarna att träffa (deras radar är mindre, och i fallet IR så är F117 väldigt sval).

Just denna gång däremot så kom F117 tillräckligt nära för att roboten skulle kunna ledas in till målet enklare och det blev en lyckad nedskjutning.

Det hände en gång till i kriget men det flygplanet klarade sig och togs ur tjänst efter landning.
Citera
2013-07-07, 13:55
Medlem
BuprenOrvars avatar
Varför har man pensionerat F117 egentligen?

Visst har man B2 men B2 är ju svindyr och lite overkill för tex mindre kolonial-uppdrag, samt F22 är väl inte tänkt att användas mot markmål.

Är det så att man räknar med att F-35 skall ta över "bombning medelst stealth"?
Om man bara tittar så ser ju F117 betydligt stealthigare ut än F-35, men F-35 syns kanske mindre än F177 pga modernare "stealthighet"?
Men hur är det med IR, är F-35 bättre även där?

Och slutligen, vilket av dom båda tar mest bomblast, endast internt förstås!

Kort å gott så är väl frågan; Vilket plan är bäst som stealth-bombare, och varför?
Citera
2013-07-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Varför har man pensionerat F117 egentligen?

Visst har man B2 men B2 är ju svindyr och lite overkill för tex mindre kolonial-uppdrag, samt F22 är väl inte tänkt att användas mot markmål.

Är det så att man räknar med att F-35 skall ta över "bombning medelst stealth"?
Om man bara tittar så ser ju F117 betydligt stealthigare ut än F-35, men F-35 syns kanske mindre än F177 pga modernare "stealthighet"?
Men hur är det med IR, är F-35 bättre även där?

Och slutligen, vilket av dom båda tar mest bomblast, endast internt förstås!

Kort å gott så är väl frågan; Vilket plan är bäst som stealth-bombare, och varför?

För vilken roll?
B2 är bäst för anfall på djupet mot en fiende med kvalificerade luftförsvarsresurser.
F35 är bäst för taktiska anfall under ett luftherraväldesparaply som upprätthålls av F22 och F15.

Och sen om B2 är overkill? Nja. Snarare kostnadseffektivt. Planet tar 23 ton bomber i ett lyft.
Det inses lätt att det omsätts i en oerhörd momentan chockverkan på målet.
16 stycken 2000lb JDAM i ett och samma anfall ger i teorin 16 mål som slås ut på en och samma gång.
Eller 16 JASSM. Också väldigt bra eldkraft.

Det är korrekt som du säger att F35 har en nyare design. När F117 utformades så hade man inte beräkningskraften att utforma ett stealthplan med runda former. Således fick man nöja sig med den kantiga varianten.
Citera
2013-07-08, 17:39
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
För vilken roll?
B2 är bäst för anfall på djupet mot en fiende med kvalificerade luftförsvarsresurser.
F35 är bäst för taktiska anfall under ett luftherraväldesparaply som upprätthålls av F22 och F15.

Och sen om B2 är overkill? Nja. Snarare kostnadseffektivt. Planet tar 23 ton bomber i ett lyft.
Det inses lätt att det omsätts i en oerhörd momentan chockverkan på målet.
16 stycken 2000lb JDAM i ett och samma anfall ger i teorin 16 mål som slås ut på en och samma gång.
Eller 16 JASSM. Också väldigt bra eldkraft.

Det är korrekt som du säger att F35 har en nyare design. När F117 utformades så hade man inte beräkningskraften att utforma ett stealthplan med runda former. Således fick man nöja sig med den kantiga varianten.

Jag håller absolut med om det du säger ang B2. Jag undrade väl mer varför man pensionerade F117?

Var det pga att B2 var tänkt att ta över dom uppdrag F117 hittills skött, eller är det pga att man räknade med att F-35 skulle ta över F117-planets roll?

Förresten, läste nyss att F117 togs i bruk redan 1983! Trodde inte att det var så pass gammalt. B2 togs i bruk först 1997 så då är det väl naturligt att man pensionerade F117 då man hade B2.

EDIT: "" The Air Force retired the F-117 on 22 April 2008, primarily because of the fielding of the F-22 Raptor and the impending introduction of the multirole F-35 Lightning II""

Från: http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk
Senast redigerad av BuprenOrvar 2013-07-08 kl. 17:43.
Citera
2013-07-08, 19:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast USAF har aldrig varit helt konsekventa när det gäller F/B benämningar. F-111 är väl förutom F-117 det mest kända exemplet. Finns fler..

En liten observation från min sida är också att F-flygplan med bomb eller attackuppgift numrerats tresiffrigt med en etta först. Exempelvis F-111, F-105 och F-117. Det ser ut som att USAF krånglat med en egen benämningspolicy lite i smyg..
F-111 tänkte jag också var en analog historia. När jag nu läste Wikipediaartikeln om planet så ser jag att utvecklingen började för ett långdistans jaktplan/interceptor, en roll som planet aldrig kom att få. Jag gissar då att F:et hängt med sedan den tiden. F-105 var ju inte ett rent bombplan (roll "fighter-bomber" på jänkarspråk) utan hade någorlunda jaktförmåga också med åtskilliga segrar mot MiG-17 i Vietnam. För F-117 däremot tror jag inte det fanns några ambitioner gällande jaktförmåga någon gång under programmet.
Citera
2025-12-21, 12:06
Medlem
För exakt 36 år sedan sågs F-117 Nighthawk för första gången i strid, och bidrog på ett lämpligt hemligt sätt till Operation Just Cause i Panama. Narkotika var också en del av bakgrunden till Operation Just Cause.
https://www.twz.com/air/the-legendary-f-117-nighthawk-first-went-to-war-36-years-ago-today
Citera
2025-12-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
För exakt 36 år sedan sågs F-117 Nighthawk för första gången i strid, och bidrog på ett lämpligt hemligt sätt till Operation Just Cause i Panama. Narkotika var också en del av bakgrunden till Operation Just Cause.
https://www.twz.com/air/the-legendary-f-117-nighthawk-first-went-to-war-36-years-ago-today
Det var også første gang AH-64, og Humvee ble brukt i strid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in