2010-09-22, 01:07
Medlem
Deliberatelys avatar
Börjar med att kasta ut detta påstående, alla atomer har bestämda reaktionssätt med andra atomer. Jag hoppas jag inte uppfattat det fel, men genom kemin, fysiken osv så kan vi förutbestämma vad som kommer hända med atomer när de stöter på varann, hur elektroner utbyts osv, helt enkelt så har atomer bestämda reaktionssätt med varandra.

Nu tar vi det ända från början, en fet smäll där massor av atomer sprutar ut, de har bestämd hastighet och har redan bestämda reaktionssätt mot alla sorters atomer. Nu 13,7miljarder(fick jag det rätt där?) år senare sitter jag här, jag, en massa bestående av massvis med atomer som på ett bestämt reaktionssätt satt ihop sig och på ett bestämt sätt format en hjärna med tillhörande lemmar. En hjärna som baserar sina ''handlingar'' på allt det denna hjärna har sett och upplevt under hela sin existens, dvs denna hjärna har fått information från ''världen'' runtomkring, en värld som på precis samma sätt agerar och rör sig, ändrar sig beroende på alla atomers bestämda reaktionssätt med varandra. En hjärna som består av massvis av atomer som på ett komplext sätt bildat ett ''medvetande'', någonting som tror sig fatta egna beslut...Men dessa beslut baseras i grund och botten av en massa sammanlänkade atomer som bildat en hjärna där information lagrats utifrån en omvärld bestående av atomer som reagerar med varandra...alltihop på ett förutbestämt sätt.

Vet inte om någon fattade denna text av flum...Men kort beskrivet så menar jag att ''jag'' består i grund och botten av atomer, alla beslut ''jag'' fattar beror på hur atomer rört sig runt och reagerat på i min omvärld.

Alltså eftersom alla atomer har bestämda reaktionssätt så var det redan bestämt att jag skulle sitta här, skriva ett inlägg där jag tror att jag har ett eget medvetande och kan bestämma mina egna handlingar...men eftersom alla atomer reagerar på ett bestämt sätt så skulle man, om man hade exakt all data om alla atomer som fanns vid big bang, kunnat förutbestämma allt detta, vilket egentligen bara är en lång kedjereaktion av atomer. Hehe, svårt att beskriva detta, men de som fattar, vad tror ni?
2010-09-22, 02:28
Medlem
Zwerchstands avatar
https://www.flashback.org/sok/determinism
2010-09-22, 02:51
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
https://www.flashback.org/sok/determinism
Mmhh...fast not quite. Jag pratar inte endast om huruvida människan väljer något själv, utan att varje minsta rörelse av just det där lövet är resultatet av en lååång kedjereaktion, varje sådan där detalj bestämmer sedan hur vi ''agerar''. Jag pratar inte ens om ngt val utan endast en lång kedjereaktion av massor av atomer. Förstår att det kan verka som samma, men varje gång jag läst om determinism så snackas det alltid om val, hur tidigare erfarenhet påverkar ett val du kommer att göra.

Jag menar att varje mikrometer av dina rörelser är också redan förutbestämda, det finns aldrig ett val, och det finns aldrig någonting som händer som man inte kunnat förutsäga om man visste all data. Om man hade all data om alla atomer så skulle den minimala ryckningen när du överraskades av den mörka skuggan som passerade ditt fönster också kunna beräknas in i minsta detalj när det skulle ske osv(vilket omöjligt kan relateras till något medvetet val ''vi'' gör i vanlig benämning). Get my point?

Eller är det helt enkelt så att determinism även innefattar dessa mikrorörelser och jag endast inte kommit över någon sådan artikel från ''determinism-teorin''?
2010-09-22, 03:28
Medlem
Pungs avatar
Den där tanken är inte ny.

Allt som sker, alla tankar, handlingar, väder, olyckor, känslor osv är bara, när allt kommer omkring, kombinationer av atomer. Som är kombinerade på just det sättet efterssom det är just så de kombinerar sig under just de förutsättningarna. Vilka i sin tur är resultat av... osv...

Det här betyder att framtider går att räkna ut ner till minsta löv som faller. Såvida man bara har alla variablar medräknade. Dvs universums samtliga atomer. Man vet hur de befinner sig i förhållande till varandra just nu. Exakt hur alla rör sig osv.

Det innebär också att varje tänkbart universum är antal atomer upphöjt i antal atomer. Efterssom atomerna hela tiden rör sig så innebär det att det enda som krävs för att exakt denna situation ska uppstå igen är att tillräckligt lång tid passerar. Och efterssom universum har evigheten på sig, så borde slutsatsen vara att varje situation redan har uppstått oändligt antal gånger. Och kommer fortsätta så.
2010-09-22, 04:22
Medlem
SchtickyIckys avatar
I vanliga fall hade jag fastnat för den tråden totalt men tyvärr är jag aldeles för hög för att läsa igenom allting just nu. Men kom ihåg att allting var ju faktiskt tvunget att bli på något sätt. Och just detta kanske råkar vara dessa förutbestämda reaktionerna mellan atomer osv.
2010-09-22, 04:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately

Alltså eftersom alla atomer har bestämda reaktionssätt så var det redan bestämt att jag skulle sitta här, skriva ett inlägg där jag tror att jag har ett eget medvetande och kan bestämma mina egna handlingar...men eftersom alla atomer reagerar på ett bestämt sätt så skulle man, om man hade exakt all data om alla atomer som fanns vid big bang, kunnat förutbestämma allt detta, vilket egentligen bara är en lång kedjereaktion av atomer. Hehe, svårt att beskriva detta, men de som fattar, vad tror ni?
Ja, det gjordes sådana förutsägelser med hjälp av klassisk fysik.

Med modern fysik får vi in osäkerhetsrelationer ( i kvantfysik) som gör att all information inte finns på mikronivå, dvs allt är inte på ett sätt och inte på ett annat. Det gör att vi inte får någon detaljerad determinism. I stället får vi en annan determinism, på makronivå.
2010-09-22, 13:27
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Mmhh...fast not quite. Jag pratar inte endast om huruvida människan väljer något själv, utan att varje minsta rörelse av just det där lövet är resultatet av en lååång kedjereaktion, varje sådan där detalj bestämmer sedan hur vi ''agerar''.
Det är just det determinismen innebär. Använd någon av alla befintliga trådar, denna låses pga överflödighet.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in