• 1
  • 2
2010-09-21, 22:41
Medlem
Bohrs avatar
Lite osäker på vart tråden ska ligga men jag chansar här.

Vad var det som kom först igentligen? Innan universum och "big bang", innan den där lilla ärtan som exploderade vad fanns då? Och hur blev det skapat?

Jag har tänkt länge och noga på det här, hur fan går det ihop egentligen, någonting måste ju ha triggat nåt att gå igång men hur fanns det något om ingen fanns där att skapa?
All materia måste ha kommit från något, men vad kom detta något ifrån. Är det bara jag eller finns det andra som har tänkt på samma sak?

Kan passa på att säga den enda förklaring jag kommer på är att allting bara har funnits, eller att det skapade sig själv ur ingenting och att allting har gått i ett enda enormt kretslopp sedan dess.
Citera
2010-09-21, 22:45
Medlem
kattrumpas avatar
Läste i Illustrerad Vetenskap för några månader sedan om en ny teori om Big Bang. Att universum utvidgar sig för att sedan "dras ihop" igen, bara för att trigga en ny Big Bang. Sedan fortsätter det så i all oändlighet. Antar att Gud kommer bli svaret på den här frågan precis som alla andra vetenskapliga frågor innan man kommer på varför det egentligen är så
Citera
2010-09-21, 22:45
Medlem
Kretslopp är nog en bra utgångspunkt i ditt grubblande. Frågan blir förmodligen aldrig besvarad då fysikens lagar (som de är modellerade nu) gäller inte i singulariteter (lite förenklat).
Citera
2010-09-21, 23:05
Medlem
Bohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goSking-Gen
Kretslopp är nog en bra utgångspunkt i ditt grubblande. Frågan blir förmodligen aldrig besvarad då fysikens lagar (som de är modellerade nu) gäller inte i singulariteter (lite förenklat).
Jo det är lite synd..... Kanske är en liten gubbe som sitter bakom nån kontrollpanel och styr allt
Citera
2010-09-22, 06:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohr

Vad var det som kom först igentligen? Innan universum och "big bang", innan den där lilla ärtan som exploderade vad fanns då? Och hur blev det skapat?
Som jag ser det är 'innan' ett lite förädiskt ord där.

Vår rumstid är beroende av andra ting för att kunna existera. Det finns i denna mening något 'före', men detta 'före' är givetvis inte en lokal ( med adress för tid och rum) inom vår rumstid.

Vi har en tendens att intuitivt tänka oss att all orsak och verkan, alla samband, absolut och metafysiskt bara kan finnas inom ramarna för fysikens rum och tid i detta universum. Men redan när vi gör enkla abstrakta definitioner i matematiken så hittar vi ursprung, grunder, orsaker och bevis som har sin grund någon helt annanstans än i rumstiden. T ex kan de grundas på några enkla regler för hur vi använder begrepp som 'och', 'eller' och 'inte'.

Nå, vad gäller rumstiden så behöver denna inte ha en första punkt. Se t ex Stephen Hawkings 'No boundary proposal' där en sådan inte existerar.
Citera
2010-09-22, 17:45
Medlem
kvertys avatar
Frågan är vad som fanns efter! Efter vad? Det som fanns före det som kom efter! Whoa det är djuuuuuuupt mina vänner...
Citera
2010-09-22, 19:43
Medlem
Bohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
Frågan är vad som fanns efter! Efter vad? Det som fanns före det som kom efter! Whoa det är djuuuuuuupt mina vänner...
Tydligen är det vi som kom efter, så kanske inte så djupt som du tror
Citera
2010-09-22, 22:35
Tror också på ett "pulserande universum". Dvs. nu sist var det Big Bang och universum expanderar med hjälp av sk. mörk energi, en slags antigravitation. När denna energi är slut, har alla stjärnor kollapsat o börjar med hjälp av gravitationen dra ihop sig igen. Till ett enormt, eller egentligen ett pyttelitet svart hål. Detta kommer (av okänd anledning) att explodera i en ny Big Bang.

Big Crunch har jag läst nånstans. Men innan Big Bang om det inte exploderat direkt efter en tidigare Big Crunch, så fanns där ingenting, helt enkelt. Inte ens tid...
Citera
2010-09-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattrumpa
Läste i Illustrerad Vetenskap för några månader sedan om en ny teori om Big Bang. Att universum utvidgar sig för att sedan "dras ihop" igen, bara för att trigga en ny Big Bang. Sedan fortsätter det så i all oändlighet. Antar att Gud kommer bli svaret på den här frågan precis som alla andra vetenskapliga frågor innan man kommer på varför det egentligen är så

En ny teori? Vederlade inte Hawkings den teorin för typ 20-30 år sedan? Dessutom är det väl en av de vanligaste "hej-jag-har-en-teori"-föreställningarna som folk har om vårt kära universum.

Vad gäller TS: Ingen vet. Punkt.

Tillägg: Belzebub eller vad han nu heter har givetvis en poäng. "Fanns inget" fanns heller inte tid. Och utan tid finns inget innan.
Citera
2010-09-23, 21:25
Medlem
L.A.s avatar
Den enda förklaring jag kan ge är att det inte är relevant, eller ens kan besvaras. Problemet är det att singulariteten som universum uppstod ur inte är en "ärta" som TS så fint beskrev det. Singulariteten är i sig en gåta, den enda anledningen till att vi överhuvudtaget känner till den är bakgrundsstrålningen och att galaxhopar avlägsnar sig från varandra. Räknar man baklänges från dessa förlopp kommer man till en punkt då all massa befann sig på samma ställe. Det enda man vet om singulariteten är alltså att den är den punkt från vilken all massa kommer ifrån. Det fanns ingenting "utanför" singulariteten, eftersom singulariteten var allting. Därför kan man inte heller betrakta den utifrån (och därigenom definera den som till exempel en "ärta").

Men singulariteten skapade inte bara de tre rumdimensionära dimensionerna, utan också en fjärde: tiden. Det är inte bara massan som härstammar från en specifik punkt utan också tiden. Tiden startade det ögonblick universum började expandera.

Nu kommer den svåra delen i det här tankeexprementet. Precis som med massan här ovan så fanns det ingenting "utanför" singulariteten, inte heller tid. Därför kan man inte heller säga att det fanns någonting före, eftersom det inte fanns någon tid som någonting kunde existera i före Big Bang...

Slutsatsen av det här blir att det inte fanns någonting innan Big Bang eftersom det inte fanns tid. Vad singulariteten uppstod ur (som kanske var det du var ute efter i din trådstart) är dock en helt annan sak, men att vi någonsin skulle kunna komma längre än till hypoteser i den frågan ser jag som ytterst osannorlikt eftersom jag helt enkelt inte kan komma på några sätt man kan bevisa någonting som existerade "före" Big Bang.
Citera
2010-09-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Den enda förklaring jag kan ge är att det inte är relevant, eller ens kan besvaras. Problemet är det att singulariteten som universum uppstod ur inte är en "ärta" som TS så fint beskrev det. Singulariteten är i sig en gåta, den enda anledningen till att vi överhuvudtaget känner till den är bakgrundsstrålningen och att galaxhopar avlägsnar sig från varandra. Räknar man baklänges från dessa förlopp kommer man till en punkt då all massa befann sig på samma ställe. Det enda man vet om singulariteten är alltså att den är den punkt från vilken all massa kommer ifrån. Det fanns ingenting "utanför" singulariteten, eftersom singulariteten var allting. Därför kan man inte heller betrakta den utifrån (och därigenom definera den som till exempel en "ärta").

Men singulariteten skapade inte bara de tre rumdimensionära dimensionerna, utan också en fjärde: tiden. Det är inte bara massan som härstammar från en specifik punkt utan också tiden. Tiden startade det ögonblick universum började expandera.

Nu kommer den svåra delen i det här tankeexprementet. Precis som med massan här ovan så fanns det ingenting "utanför" singulariteten, inte heller tid. Därför kan man inte heller säga att det fanns någonting före, eftersom det inte fanns någon tid som någonting kunde existera i före Big Bang...

Slutsatsen av det här blir att det inte fanns någonting innan Big Bang eftersom det inte fanns tid. Vad singulariteten uppstod ur (som kanske var det du var ute efter i din trådstart) är dock en helt annan sak, men att vi någonsin skulle kunna komma längre än till hypoteser i den frågan ser jag som ytterst osannorlikt eftersom jag helt enkelt inte kan komma på några sätt man kan bevisa någonting som existerade "före" Big Bang.

helt rätt. om något bör man snarare betrakta den inifrån, som världsalltet.
Citera
2010-09-24, 02:13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino

Tillägg: Belzebub eller vad han nu heter har givetvis en poäng. "Fanns inget" fanns heller inte tid. Och utan tid finns inget innan.
Ja, fast min poäng är att det inte fanns något innan i vår lokala rumstid, eller i den lokala adress vi talar om för ett begränsat antal kedjor av orsak och verkan.

Men begrepp som 'innan' och 'först' är rikare än så, och pekar på andra former av förklaringar som går bortom vår rumstid. Det finns annat, t ex logiska grunder, för att inte tala om naturlagar som i de flesta teorier finns fix och färdigt i teorin redan när man börjar räkna på 'big bang' etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in