Den enda förklaring jag kan ge är att det inte är relevant, eller ens kan besvaras. Problemet är det att singulariteten som universum uppstod ur inte är en "ärta" som TS så fint beskrev det. Singulariteten är i sig en gåta, den enda anledningen till att vi överhuvudtaget känner till den är bakgrundsstrålningen och att galaxhopar avlägsnar sig från varandra. Räknar man baklänges från dessa förlopp kommer man till en punkt då all massa befann sig på samma ställe. Det enda man vet om singulariteten är alltså att den är den punkt från vilken all massa kommer ifrån. Det fanns ingenting "utanför" singulariteten, eftersom singulariteten var allting. Därför kan man inte heller betrakta den utifrån (och därigenom definera den som till exempel en "ärta").
Men singulariteten skapade inte bara de tre rumdimensionära dimensionerna, utan också en fjärde: tiden. Det är inte bara massan som härstammar från en specifik punkt utan också tiden. Tiden startade det ögonblick universum började expandera.
Nu kommer den svåra delen i det här tankeexprementet. Precis som med massan här ovan så fanns det ingenting "utanför" singulariteten, inte heller tid. Därför kan man inte heller säga att det fanns någonting före, eftersom det inte fanns någon tid som någonting kunde existera i före Big Bang...
Slutsatsen av det här blir att det inte fanns någonting innan Big Bang eftersom det inte fanns tid. Vad singulariteten uppstod ur (som kanske var det du var ute efter i din trådstart) är dock en helt annan sak, men att vi någonsin skulle kunna komma längre än till hypoteser i den frågan ser jag som ytterst osannorlikt eftersom jag helt enkelt inte kan komma på några sätt man kan bevisa någonting som existerade "före" Big Bang.