2010-09-21, 15:23
Medlem
Hejsan hejsan!

Jag har senaste åren haft en fast anställning som jag nu sagt upp mig från för att jag vill vara arbetslös ett tag (knäppt va?!) - men jag har faktiskt råd med denna livstil. Går på a-kassa nu och pluggar upp betyg, jobbar lite extra ibland på samma företag jag jobbade på förut (jobbade till och med sista juli i år), sen dess har jag jobbar mellan 25-40 timmar per månad + a-kassa på det.

Har 61.000 kr på sparkontot och 22.000 kr semesterersättning skattad & klar.

Förra året hade jag en årsinkomst på 205.000 kr....

Nu ska mitt hus jag bor i omvandlas från hyresrätt till bostadsrätt. MEN, nu har jag ingen fast anställning och således inte heller någon anställning som genererar en månadsinkomst. Det enda jag har är ett extra kneg som genererar ca 2000 kr per månad + a-kassa på 7500 kr. Alltså har jag 9500 kr att leva på varje månad vilket jag klarar mig utmärkt på, skulle jag vilja leva lite extra gött någon månad så är det bara att knycka en eller två tusenlappar från semesterersättningen.

När man omvandlar hyresrätter brukar de köpas för 20-30% under marknadsvärde, vilket brukar vara attraktivt för bankerna att låna ut pengarna då det finns en sådan stor säkerhet. Men hur kommer det gå för mig? kollar de upp min inkomst så kommer dom se att jag tjänat 205.000 kr förra året. Vilket de kommer tycka vara godkänt med tanke på att jag bara ska låna 300.000 kr.

Nu till min fråga, kan jag säga att jag har fastanställning ändå? och ändå få låna?

hoppas ni hängde med i min röriga beskrivning om min situation
Citera
2010-09-21, 15:50
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Privatekonomi

//Mod
Citera
2010-09-21, 16:01
Bannlyst
Du kan säga vad som helst, men frågan är vad som går hem.
Din gamla arbetsgivare kan väl skriva intyg på att du fortfarande är anställd.

Annars får du väl hitta en borgensman.
Citera
2010-09-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ayestfu
Du kan säga vad som helst, men frågan är vad som går hem.
Din gamla arbetsgivare kan väl skriva intyg på att du fortfarande är anställd.

Annars får du väl hitta en borgensman.

Så det är ingen "standard" att man bifogar arbetsgivarintyg på sin fasta anställning i samband med att man söker lånet? nej, men gamla arbetsgivare är jag osams med. Dock har jag två nya chefer som jag är sams med, dock tror jag inte dem tänker ljuga om att jag är fast anställd när jag inte är det.

Tror inte jag har någon borgensman. Jag kommer köpa den för 300.000 kr, kan jag inte betala så är det bara för banken att sälja den för 360.000 kr.
Citera
2010-09-21, 16:37
Bannlyst
Det kan komma att bli väldigt svårt för dig att ta lån utan en fast inkomst, därför jag efterfrågade om du har någon som kan tänka sig att ställa upp borgensman.

Gå till ditt lokala bankkontor och berätta situationen och säg att du även kan lägga handpenning (som för övrigt är ganska standard när man tar bostadslån).

Hör med föräldrar och anhöriga om hjälp.
Citera
2010-09-21, 16:41
Medlem
Citat:
Det kan komma att bli väldigt svårt för dig att ta lån utan en fast inkomst, därför jag efterfrågade om du har någon som kan tänka sig att ställa upp borgensman.

Gå till ditt lokala bankkontor och berätta situationen och säg att du även kan lägga handpenning (som för övrigt är ganska standard när man tar bostadslån).

Hör med föräldrar och anhöriga om hjälp.

Hur vet banken att jag inte har fast inkomst? säg att jag har swedbank, men jag lånar av Nordea?
Citera
2010-09-21, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Hur vet banken att jag inte har fast inkomst? säg att jag har swedbank, men jag lånar av Nordea?

För att du måste intyga att du har en fast _taxerad_ inkomst. Kreditupplysning > Intyg från arbetsgivaren (eller något i den stilen).

"Långivaren gör en kreditprövning, d.v.s. bedömer din återbetalningsförmåga. Ofta görs också en kreditupplysning för att kontrollera ev. betalningsanmärkningar."
Citera
2010-09-21, 17:09
Medlem
Citat:
För att du måste intyga att du har en fast _taxerad_ inkomst. Kreditupplysning > Intyg från arbetsgivaren (eller något i den stilen).

"Långivaren gör en kreditprövning, d.v.s. bedömer din återbetalningsförmåga. Ofta görs också en kreditupplysning för att kontrollera ev. betalningsanmärkningar."

Får väl höra med banken då...
Citera
2010-09-21, 18:44
Medlem
Om det framkommer att du har fått ett bolån på falska grunder tror jag att det finns en risk att banken antingen kan kräva att lånet ska återbetalas alternativt att lånet läggs om mot en betydligt högre ränta då risken för banken plötsligt är betydligt högre.
Citera
2010-09-22, 08:35
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:

Kreditupplysningen går via de uppgifter som finns på skatteverket, är ett av skälen varför svartjobbare tex inte kan låna pengar annat än till ockerränta från mindre seriösa utlåningsföretag.

Då A-kassa är skattepliktigt så kommer det framgå vad du tjänar, vilket är bra, men frågan är hur mycket du ska pynta för ombildningen?

Det kan bli problem även med borgenärer om du tjänar för lite.
Citera
2010-09-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Kreditupplysningen går via de uppgifter som finns på skatteverket, är ett av skälen varför svartjobbare tex inte kan låna pengar annat än till ockerränta från mindre seriösa utlåningsföretag.

Då A-kassa är skattepliktigt så kommer det framgå vad du tjänar, vilket är bra, men frågan är hur mycket du ska pynta för ombildningen?

Det kan bli problem även med borgenärer om du tjänar för lite.

415.000 kr ska jag pynta.

När de söker får dom bara tag i förra årets deklaration, vilket är en helt okej årsinkomst. Detta årets inkomst är helt okej fram till Sista Augusti. Sen om några veckor kommer jag ju få a-kassa + att jag jobbar ibland.
Citera
2010-09-22, 21:12
Medlem
Citat:
Sen om några veckor kommer jag ju få a-kassa + att jag jobbar ibland.
Du lär inte få banklån om du har A-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in