Mod ÅnkelGunnar börjar med att (till skillnad från de flesta andra) citera den väsentliga frågan:
Citat:
Ursprungligen postat av michin
När skall mods och admin börja fundera på varför sajten är "en gigantisk tidsslösarmaskin" och vad de/vi kan göra åt det...?!
Men
istället för att just sätta igång med att fundera på frågan och börja ge lite svar, kommer han omedelbart med ett
motdrag:
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Själv väntar jag på att du ska påvisa att det är så, vilket du ännu inte gjort...
Han visar ett bra exempel på "det aktiva tidsslöseriets teknik"... Skall jag ta det... ok jag gör det... (Men först: till alla som tror att jag anser att bara modsen är boven här, säger jag: läs min inledande text! Där finns det
tre aktörer... varje med eget ansvar! Ja, också medlemmen i gemen har ansvar för att lägga tid på denna pladdriga, skräpiga sajt. Och också jag har ansvar för att lägga tid på att sakligt bemöta andra... även om det oftast blir meningslöst...)
Ja, den aktuella, aktiva varianten av "tidsslöseriets teknik" mötte jag första gången på FB under min första tid här, på P/Utrikes. Jag såg några vrickade typer, eller bara islamister, jubla över Irans kommande atombomb... ok... men så snart jag i ett svar refererar till detta kommer de med kravet:
bevisa det... bevisa det... och så håller vi på några varv ("men ni är uppenbarligen glada över detta..." och "du har fortfarande inte lagt fram bevis...") tills jag ger upp. Det är inte bara exempel på barnslig försvarstaktik (trots det uppenbara: att de ansåg sig ha något att jubla över...) utan också
ett medvetet försök att slösa med min tid, som skulle säkerligen ta slut (alltså tiden) innan jag skulle uppnå nånting i den "dialogen"... Jag undrar var, av vilka, de lärde sig denna taktik...?
Samma ser jag hos flera av våra högt värderade mods (som ÅnkelGunnar som gärna ägnar sin tid åt att ta bort kritik och radera bevis, alltså att förstöra tid): kommer med motfrågor och väntar sig att jag skall ödsla så mycket tid på detta att den tar slut för mig, eller åtminstone mycket mer än än frågan var värd... (En annan likhet med islamistgrupperingen [eller ännu oftare: SD-grupperingar], och onekligen effektiv teknik här, att
gå i flock, att flera skall angripa en från olika håll... men om detta i en annan tråd.)
Denna och liknande tekniker bidrar till känslan hos allmänheten här att det
inte värt att lägga ner tid på ett inlägg, det är bäst att snabbt skicka i väg något, vänligt trams till de som man uppfattar som "vänner"... och onyanserad sågning till dem man ser som "fiender"... Och de mods/admin som hittills yttrat sig här ser uppenbarligen den som kommer med kritiska synpunkter på FB:s verklighet som "fiende"...
Men är jag ensam här att se den störtvåg av
skit och den
låga kvalitén även på det som kan betraktas som texter..?! Och är jag ensam här som betraktar
tid som en värdefull ändlig resurs...?!
mvh