2010-09-22, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Du fick ju ett svar som sannolikt har minst 50%-ig förklaringsgrad redan i det allra första svaret, av Zwerchstand. Möjligen förstod du inte, så jag utvecklar
Förmodligen var detta inte svar till mig eller till TS-inlägget eller trådrubriken... i varje fall har jag aldrig fått PM från Zwerchstand... och jag brukar inte få svar på mina PM till mods eller admin... vilket kan vara indikation på vissa problem men detta ingår inte i ämnet här (fast det utgör visst slöseri med tid)...

...däremot berör ämnet (slöseri med medlemmars tid och engagemang) det du skriver, att ni inte hann med att moderera alla SD-inlägg under valnatten... men en moderator hann ändå med att TA BORT en oskyldig men just då viktig tråd från mig... tydligen för att den nämnde Mona Sahlin tillsammans med SD... Problemet var alltså ÖVERmoderering trots att ni egentligen inte hann med... Men tydligen var för den personen (utrustad med moderatorns befogenheter...) viktigare än allt annat att ta bort denna tråd! Det kan någon opartisk moderator förklara för mig...!
Citera
2010-09-22, 03:15
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michin
Förmodligen var detta inte svar till mig eller till TS-inlägget eller trådrubriken... i varje fall har jag aldrig fått PM från Zwerchstand... och jag brukar inte få svar på mina PM till mods eller admin... vilket kan vara indikation på vissa problem men detta ingår inte i ämnet här (fast det utgör visst slöseri med tid)...
Fel … Rätt, tror jag … Även med min långsökta välvilja kan du med "detta svar" mena endast det du själv postade som #2 men lika snart som korrekt raderades, med den önskan om bl.a. saklighet min parentes avser …

… däremot "att TA BORT en oskyldig men just då viktig tråd från mig [=] ÖVERmoderering" ger höga odds på att detta blåskåpsärende löses med förklaring. Nej, du har rätt om indikationen: Hic rebus, hic salta!
Citera
2010-09-22, 03:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Fel … Rätt, tror jag … Även med min långsökta välvilja...
vad du yrar... och slösar med tid - både med din egen och med andras...

Kan du inte läsa först det du svarar på, och också vad tråden handlar om?
Citera
2010-09-22, 04:13
Medlem
Zwerchstands avatar
Tyvärr inte, p.g.a. full PM-box. Kan du inte upprepa din önskan om saklighet?
Citera
2010-09-22, 08:24
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Tidsslöseriet tycks du stå för själv, då du uppenbarligen inte läst/förstått regelverket:
https://www.flashback.org/regler

Moderatorernas uppgift är att upprätthålla regelverket.

admin4
Citera
2010-09-22, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Moderatorernas uppgift är att upprätthålla regelverket.
Det är självklart bra och modsen har förstås en viktig roll: att hjälpa här. Samtidigt är modsen ofta partiska och inkompetenta men maktfullkomliga.

Men det är inte heller det som är ämnet här utan att detta blir en viktig del av "en gigantisk tidsslösarmaskin". I det sammanhanget får deras egenskaper (partiskhet, inkompetens och maktfullkomlighet mm) stor och förödande effekt... de ofta stjälper snarare än hjälper!

Med hjälp av nämnda egenskaper blockerar de effektivt också all debatt om FB och problemen här (inklusive modsens roll förstås)... Om de inte direkt tar bort den kritiska tråden (t.ex. min tråd just om "Varför stjälper FB-mods, istället för att hjälpa?!), då kommer de själva med en massa förvirrade eller direkt OT-inlägg. Som i den här tråden - bara här kunde man varna flera mods för OT...!

När skall mods och admin börja fundera på varför sajten är "en gigantisk tidsslösarmaskin" och vad de/vi kan göra åt det...?!
Citera
2010-09-22, 13:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
När skall mods och admin börja fundera på varför sajten är "en gigantisk tidsslösarmaskin" och vad de/vi kan göra åt det...?!
Själv väntar jag på att du ska påvisa att det är så, vilket du ännu inte gjort. Att i svepande termer raljera och medvetet missförstå uppmaningar räcker inte riktigt hela vägen. Du får hemskt gärna exemplifiera - vilket jag förklarat för dig - men du ska inte använda detta som en tråd där du fyller på så fort något skett utan att du håller med.
Citera
2010-09-22, 13:41
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Det är självklart bra och modsen har förstås en viktig roll: att hjälpa här. Samtidigt är modsen ofta partiska och inkompetenta men maktfullkomliga.

Men det är inte heller det som är ämnet här utan att detta blir en viktig del av "en gigantisk tidsslösarmaskin". I det sammanhanget får deras egenskaper (partiskhet, inkompetens och maktfullkomlighet mm) stor och förödande effekt... de ofta stjälper snarare än hjälper!

Med hjälp av nämnda egenskaper blockerar de effektivt också all debatt om FB och problemen här (inklusive modsens roll förstås)... Om de inte direkt tar bort den kritiska tråden (t.ex. min tråd just om "Varför stjälper FB-mods, istället för att hjälpa?!), då kommer de själva med en massa förvirrade eller direkt OT-inlägg. Som i den här tråden - bara här kunde man varna flera mods för OT...!

Har det fortfarande inte gått upp för dig än att det är upp till varje enskild FB-medlem att avgöra om man tycker att FB är "tidsslöseri"?

Du tycker ju bevisligen att det förhåller sig på det viset - men ditt ord är inte lag.

Och om du nu vill fortsätta hävda din rätt i frågan så får du ju också komma med några konkreta exempel som styrker ditt påstående.
Citera
2010-09-22, 14:18
Medlem
Zwerchstands avatar
Även om Flashback är en gigapotaüptapeptantisk tidsslösarmaskin, vilket michin har lallande rätt i ur fler persektiv än sitt eget, är det inte administrationens uppgift att värdera den saken, men tvärtom att underhålla den. Mening ligger på användares bord, och bordet är reglerna.

michin, du bör dra ned på överdrifterna. Bara i senaste inlägget "inkompetenta men maktfullkomliga", "all [debatt om FB och problemen här]", "direkt [tar bort]", "en massa förvirrade eller direkt OT-inlägg", "kunde man varna". (I sistnämnda menas tillsägelse men även det vore en överdrift.)
Citera
2010-09-22, 14:36
Medlem
najass avatar
OK, ett nytt försök...

Citat:

PM? Var kommer nu PM in i bilden? Som jag skrev i mitt inlägg fick du ju svar direkt i tråden om några av orsakerna till din upplevda situationen, av Zwerchstand. Varför skulle det inte vara svar på dina påståenden i TS?

Citat:
...däremot berör ämnet (slöseri med medlemmars tid och engagemang) det du skriver, att ni inte hann med att moderera alla SD-inlägg under valnatten... men en moderator hann ändå med att TA BORT en oskyldig men just då viktig tråd från mig... tydligen för att den nämnde Mona Sahlin tillsammans med SD... Problemet var alltså ÖVERmoderering trots att ni egentligen inte hann med... Men tydligen var för den personen (utrustad med moderatorns befogenheter...) viktigare än allt annat att ta bort denna tråd! Det kan någon opartisk moderator förklara för mig...!

Läser du ens svaren du får? Men visst, en gång till ännu tydligare:

1) Arbetsbelastningen var extrem ett par dygn vid valet.
2) Detta ledde till att vi inte hade en chans att hinna med att läsa alla trådar eller inlägg.
3) Detta i sin tur ledde till att vi reagerade på FB:arnas RP och åtgärdade de regelbrott om rapporterats i första hand (exempelvis sannolikt din tråd även om jag inte vet exakt vilken du menar)
4) Om det finns två läger i ett debattforum och bara det ena rapporterar regelbrott i ett sådant läge borde du själv inse vad det får för kortsiktiga följder.
5) Du själv rapporterar knappt några inlägg alls.

Om du fortfarande inte förmår ta till dig förklaringarna så börjar jag nog luta åt att du mest vill klaga för klagandets skull eller att du, uppriktigt sagt, är korkad.

Visst, jag tror säkert det känns kul och spännande att hävda politisk partiskhet bland PI-modsen, men de enkla förklaringen är dock mycket mer prosaisk än så.
Citera
2010-09-22, 15:08
Bannlyst
Mod ÅnkelGunnar börjar med att (till skillnad från de flesta andra) citera den väsentliga frågan:
Citat:
Men istället för att just sätta igång med att fundera på frågan och börja ge lite svar, kommer han omedelbart med ett motdrag:
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Själv väntar jag på att du ska påvisa att det är så, vilket du ännu inte gjort...

Han visar ett bra exempel på "det aktiva tidsslöseriets teknik"... Skall jag ta det... ok jag gör det... (Men först: till alla som tror att jag anser att bara modsen är boven här, säger jag: läs min inledande text! Där finns det tre aktörer... varje med eget ansvar! Ja, också medlemmen i gemen har ansvar för att lägga tid på denna pladdriga, skräpiga sajt. Och också jag har ansvar för att lägga tid på att sakligt bemöta andra... även om det oftast blir meningslöst...)

Ja, den aktuella, aktiva varianten av "tidsslöseriets teknik" mötte jag första gången på FB under min första tid här, på P/Utrikes. Jag såg några vrickade typer, eller bara islamister, jubla över Irans kommande atombomb... ok... men så snart jag i ett svar refererar till detta kommer de med kravet: bevisa det... bevisa det... och så håller vi på några varv ("men ni är uppenbarligen glada över detta..." och "du har fortfarande inte lagt fram bevis...") tills jag ger upp. Det är inte bara exempel på barnslig försvarstaktik (trots det uppenbara: att de ansåg sig ha något att jubla över...) utan också ett medvetet försök att slösa med min tid, som skulle säkerligen ta slut (alltså tiden) innan jag skulle uppnå nånting i den "dialogen"... Jag undrar var, av vilka, de lärde sig denna taktik...?

Samma ser jag hos flera av våra högt värderade mods (som ÅnkelGunnar som gärna ägnar sin tid åt att ta bort kritik och radera bevis, alltså att förstöra tid): kommer med motfrågor och väntar sig att jag skall ödsla så mycket tid på detta att den tar slut för mig, eller åtminstone mycket mer än än frågan var värd... (En annan likhet med islamistgrupperingen [eller ännu oftare: SD-grupperingar], och onekligen effektiv teknik här, att gå i flock, att flera skall angripa en från olika håll... men om detta i en annan tråd.)

Denna och liknande tekniker bidrar till känslan hos allmänheten här att det inte värt att lägga ner tid på ett inlägg, det är bäst att snabbt skicka i väg något, vänligt trams till de som man uppfattar som "vänner"... och onyanserad sågning till dem man ser som "fiender"... Och de mods/admin som hittills yttrat sig här ser uppenbarligen den som kommer med kritiska synpunkter på FB:s verklighet som "fiende"...

Men är jag ensam här att se den störtvåg av skit och den låga kvalitén även på det som kan betraktas som texter..?! Och är jag ensam här som betraktar tid som en värdefull ändlig resurs...?!

mvh
Senast redigerad av michin 2010-09-22 kl. 15:26. Anledning: förtydligande
Citera
2010-09-22, 15:20
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
/.../ Och är jag ensam här som betraktar tid som en värdefull ändlig resurs...?!

Jag kan ju bara svara för mig själv och jag ser det så här:

Den tiden jag lägger på att vistas och debattera på Flashback är strötid som jag anser mig ha råd att undvara och således också "förlora".
Om så än hälften av mina inlägg och trådar skulle modereras bort så skulle jag därför inte ta det så jävla hårt eller känna det som en gigantisk förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in