2010-09-21, 14:15
Bannlyst
FB = en gigantisk tidsslösarmaskin skött av fascister

(Förmodligen blir också den här debatten stoppad av ”skötarna”/”vakterna”… men det vore ändå underlåtenhetssynd att inte starta den.

Jag har planerat en längre artikel i ämnet men jag vill inte ytterligare slösa med tid… men kanske andra fortsätter och utökar detta med fördjupad analys…)

Det som Flashback i första hand gör är att, i en gigantisk omfattning, slösa med medlemmarnas tid.
Självfallet finns det även andra aspekter av verksamheten här (som extremism och auktoritär styrning) men låt undersöka FB ur den här synvinkeln. Jag tar detta förstås på grundval av mina egna erfarenheter (främst i Politik I+U och ”om Flashback”).

Jag frågar ”hos vem ligger felet?” och svarar så här:

1. ”Moderatorerna” – dessa saboterar/förhindrar vettiga diskussioner (inte minst om FB själv) när de godtyckligt och egenmäktigt slår ner på trådar som tar upp ämnen som just de inte tycker om. (Detta gärna i samarbete med olika extremistmobbar som först spammar sönder den nya tråden, sedan kommer ”modsen” och tar bort det.) Varje borttagen/spärrad tråd blir förstås en stor portion bortkastad tid.

2. ”Meddebattörerna” – Den ena företeelsen nämndes under #1 då de som egentligen inte tilltalas av trådens frågeställning går in och saboterar den. En annan är att snabbt slänga in stereotypa och/eller tramsiga svar och gör tråden till en kaotisk chat-lista.

3. ”Dig och mig” – De flesta av oss hamnar just i chattandet, då detta (paradoxalt nog) ger minst förlust… när nu är just förlust (av tid och mening) som systemet främst genererar.

Resultatet – vare sig det handlar om saboterande och borttagning av vettiga initiativ eller ändlöst pladder - blir meningslöst slöseri med vår enda ursprungliga men begränsade resurs: vår tid. Och som ni ser går aktörernas ansvar i varandra – var skall cirkeln bytas?

(Jag vill tillägga att med fascistiska metoder menar jag inte nödvändigtvis koppling till en viss ideologi, utan hårt styre och förtryck av den enskilda människans behov att fritt uttrycka sig.)

Låt oss lugnt och seriöst utveckla och diskutera dessa punkter! Jag hoppas ”vakterna” håller sig borta. De kan börja botanisera bland alla SD-trådar…

Med vänlig hälsning

/M
Senast redigerad av michin 2010-09-21 kl. 14:43. Anledning: förtydligande
Citera
2010-09-21, 14:30
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michin
som ni ser går aktörernas ansvar i varandra – var skall cirkeln bytas?
Svar – fråga, om du inte tänkt klart.
1. Uppfattningen beror, såvidt du inte missförstår/ljuger (apropå din önskan om saklighet), på arbetsbelastning som leder till punktinsatser i jämförelse med övrigt kan uppfattas godtyckliga.
2—3. Posta inte skräp – RP:a. En redig kvalitetshöjning vore det om postare lade mer inte bara efter- men framförallt förtanke vid sina inlägg, och postade bra & bestående hellre än först & klatschigast.
Citera
2010-09-21, 14:33
Medlem
DanteAlighieris avatar
Ingen som har tvingat dig att vara här. Klarar du inte av det rådande klimatet tar du antingen 1) din medicin eller 2) och drar härifrån. Svårare än så är det inte.

Moderatorerna gör ett ypperligt jobb när de rensar skit i forumet.
Citera
2010-09-21, 14:34
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
trams, babbel och allmänt tycka synd om sig själv...

Du har inte funderat på att starta en blogg?
Då får du ju säga precis det du vill, ingen säger emot dig och du slipper alla elaka oliktänkande?

Däremot vore det intressant ifall du kunde förklara varför du kom till flashback?
Du vill inte ha mothugg, du vill inte tvingas se oliktänkande människor (speciellt inte ifall dessa är fler än vad du och dom du sympatiserar med) och du klarar uppenbart inte att följa reglerna. Vad trodde du att flashback var när du gick med?
Citera
2010-09-21, 14:40
Bannlyst
Intressant... att SD-are, som själv vill kunna säga vilken skit som helst och starta hur många trådar som helst, missunnar andra en vettig tråd då och då... och ett mer meningsfullt och fritt forum...
Citera
2010-09-21, 14:45
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Intressant... att SD-are, som själv vill kunna säga vilken skit som helst och starta hur många trådar som helst, missunnar andra en vettig tråd då och då... och ett mer meningsfullt och fritt forum...

Så istället för att besvara dom frågor som din trådstart för med sig så väljer du att grina och lipa lite till?
Var det förresten inte du som skulle lämna forumet redan för en månad sedan?
Citera
2010-09-21, 14:49
Bannlyst
Jag började med mina svar:
Citat:
Jag frågar ”hos vem ligger felet?” och svarar så här:

1. ”Moderatorerna” – dessa saboterar/förhindrar vettiga diskussioner (inte minst om FB själv) när de godtyckligt och egenmäktigt slår ner på trådar som tar upp ämnen som just de inte tycker om. (Detta gärna i samarbete med olika extremistmobbar som först spammar sönder den nya tråden, sedan kommer ”modsen” och tar bort det.) Varje borttagen/spärrad tråd blir förstås en stor portion bortkastad tid.

Vad är era tankar i ämnet?
Citera
2010-09-21, 14:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Kan du länka till några exempel som berör pkt 1?
Citera
2010-09-21, 15:10
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Mina tankar är att du är helt ute och snurrar. Vi plockar inte bort inlägg/trådar godtyckligt utan följer regler som finns tillgängliga för alla medlemmar. Att sedan moderatorerna har olika åsikter eller tolkar regler på olika sätt i vissa fall är inget konstigt, titta dig omkring i alla typer av grupper/organisationer i samhället så ser du att det är likadant där också. Tycker man då att något har skötts fel är man välkommen att ta en diskussion om det.

Eftersom du bara kommer med en rad påståenden utan att ha något att lägga bakom dem kan vi nog avfärda dig som veckans gnällspik vid det här laget.
Citera
2010-09-21, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Kan du länka till några exempel som berör pkt 1?

Jag antar att du frågar ärligt... men jag kan inte ta/länka enskilda fall, för flera av mina trådar har fimpats eller stympats för att jag på liknande begäran gav svar(!)

(Men du hittar säkert flera. Det finns en tråd (här på underforumet Flashback), numera sammanslagen med en gammal död sådan..., där jag har ett exempel som svar till en moderator. Hela historien är ett bra exempel på slöseri med tid...)

mvh
Senast redigerad av michin 2010-09-21 kl. 15:31.
Citera
2010-09-21, 15:30
Bannlyst
Min fokus, här och nu, är på "slöseri med tid":
Citat:
FB = en gigantisk tidsslösarmaskin skött av fascister
...
Det som Flashback i första hand gör är att, i en gigantisk omfattning, slösa med medlemmarnas tid.
Självfallet finns det även andra aspekter av verksamheten här (som extremism och auktoritär styrning) men låt oss undersöka FB ur den här synvinkeln. Jag gör detta förstås på grundval av mina egna erfarenheter (främst i Politik I+U och ”om Flashback”).
...
Resultatet – vare sig det handlar om saboterande och borttagning av vettiga initiativ eller ändlöst pladder - blir meningslöst slöseri med vår enda ursprungliga men begränsade resurs: vår tid. Och som ni ser går aktörernas ansvar i varandra – var skall cirkeln brytas?

Vad säger ni om det?
Senast redigerad av michin 2010-09-21 kl. 15:38.
Citera
2010-09-21, 15:39
Moderator
skunkensunes avatar
Jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
1. Flashback har ingen politisk färg.
2. Det finns ett regelverk för att främja debatt och diskussion. De två saker som är forumets syfte.
3. Jag personligen har blivit anklagad både för att vara anti-SD såväl som pro-SD i och med mina moderatorsåtgärder. Något som jag anser är ett bevis för vår neutralitet.
4. Du är välkommen att diskutera mot dem som utger sig för att vara SD:are samt även bjuda in vänner att göra detsamma. Jag rekommenderar er då först att bekanta er med punkt två. Regelverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in