Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-21, 12:41
Medlem
Hej,
Låt oss säga att man skulle bli helt pank dvs helt utan socialförsäkringen.
Då finns det bara ett sätt att fly landet som att KFM gör att man aldrig mer kommer kunna leva drägligt om man får tag på ett arbete igen.

SÅ har man utgifter för ca 9.000kr kr /mån.
Då går vissa saker till fogden, te.x CSN lån ā 30.000kr ett lån på 70.000kr.
Så har man mobil abb osv osv.

Allt som allt så hamnar man på skulder uppemot iaf 150.000kr hos fogden.

Som att man är pank så är det svårt att fly landet och få ett nytt arbete, men tack vare att det inte är olagligt att vara skuldsatt så innan helvete brakar lös så kan man ju ta massa SMS lån och massa krediter på saker som man sedan säljer.

På detta sätt så lär man iaf kunna få ut 100.000kr cash, detta för man över till en kompis konto i små överföringar då och då innan fogden slår till.
Sedan ber man han helt sonika att betala ut detta i små summor så att man kan fly landet och arbeta utomlands i dom 10åren som man lär leva utan att någon man är skyldig pengar får tag på en.
Sedan blir ju alla skulder preskriberade.´, och man kan återvända hem.

Som jag ser det så skulle detta vara ända sättet i och med att vem fan vill arbeta och endast få ut existensminimum?

Så vad hade Ni gjort om ni hamnar en dag helt utan pengar?
Citera
2010-09-21, 12:46
Medlem
Maddiiss avatar
förstår inte hur du tänker riktigt, vilken konstig frågeställning

ja skulle iaf skaffa en rik kille, lätt att va tjej i dagens samhälle=)
Citera
2010-09-21, 12:49
Bannlyst
det e bara statliga skulder som försvinner på 5 år inte privata firmor banker mm. Jag kan ha fel men så har jag fått sagt till mig. Dom preskiberas aldrig
Citera
2010-09-21, 12:59
Medlem
http://www.kronofogden.se/infotext/preskription.4.14db52b102ed4e5fe380005164.html

Inte så lätt att få sina skulder preskriberade.
Citera
2010-09-21, 13:13
Medlem
Det jag menar är om man får ca 150.000kr i skuld hos KFM.
SÅ kommer man aldrig ha ett drägligt liv undertiden man arbetar som att räntor osv osv bara ökar och ökar skulden.

Så om man då väljer att ta jobb utomlands och sticka så kan man ju lika gärna maxa allt.

Som att man aldrig kommer få ett drägligt liv trots arbete om man är hos KFM man får prick och man kan inte ta en lägenhet inget, man måste sälja alla sina tillgångar osv osv osv.
Citera
2010-09-21, 13:25
Medlem
men jesus, 150k betalar du ju av på mindre än 2år! även om du bara har ett "vanligt" jobb...

Jobba lite övertid så är det ju borta ännu tidigare..Orka hålla på att fly landet i 10 år.

lite skillnad om det har +1milj i skulder då kan det börja bli lite jobbigt.
Citera
2010-09-21, 18:55
Medlem
Precis som speedy_83 säger så är ju 150k en skitsumma. Skaffa ett jobb och gör upp en avbetalningsplan. Men detta är om jag tolkar dig rätt ingen faktisk situation utan en hypotes?

Citat:
Så vad hade Ni gjort om ni hamnar en dag helt utan pengar?
Ja, nu är det ju inte så att man vaknar upp en morgon och "oj då helt plötsligt ligger jag 150k minus"
Detta är ju oftast resultatet av att leva över sin ekonomiska förmåga under en längre period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in