• 3
  • 4
2010-09-22, 05:55
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Det har jag visserligen gjort. Men den summan var på endast 1000:-. Fast dom kanske var hyggliga och gav lite extra utdelning. Fast så mycket känns lite skumt?

Kontakta bara banken, hur jä#la svårt är det?
Citera
2010-09-22, 18:14
Medlem
Sätt inte sprätt på pengarna! Du bör ta kontakt med din bank omgående, annars så kommer de troligen ta kontakt med dig. Detta kan dock ta ett tag då den som satt pengarna fel först måste meddela sin bank detta och banken i sin tur kontaktar dig, har han en annan bank med så tar det ännu längre tid. De vill då att du ska acceptera att de lämnar ut kontakt information så ni kan lösa det själva eller troligast att dem får ta ut pengarna från ditt konto och sätta tillbaka dem till han som klantat sig. Du är inte skyldig att gå med på detta men eftersom att du är student och kanske inga stora summor som snurrar på ditt konto så borde du uppmärksamma 6k. Så vägrar du och han som satt in pengarna går vidare med det kommer du väldigt troligt att bli betalskyldig.
Citera
2010-09-22, 20:42
Medlem
jag fick ett par tusen får några veckor sedan. Visade sig att det var ränta på skatt från tidigare år. men kontouttaget visade bara mitt personnummer (så jag visste ju att de kommit "rätt") utan referens till skatteverket och jag fick aldrig hem några papper på det
Citera
2010-09-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtreoN
Sätt inte sprätt på pengarna! Du bör ta kontakt med din bank omgående, annars så kommer de troligen ta kontakt med dig. Detta kan dock ta ett tag då den som satt pengarna fel först måste meddela sin bank detta och banken i sin tur kontaktar dig, har han en annan bank med så tar det ännu längre tid. De vill då att du ska acceptera att de lämnar ut kontakt information så ni kan lösa det själva eller troligast att dem får ta ut pengarna från ditt konto och sätta tillbaka dem till han som klantat sig. Du är inte skyldig att gå med på detta men eftersom att du är student och kanske inga stora summor som snurrar på ditt konto så borde du uppmärksamma 6k. Så vägrar du och han som satt in pengarna går vidare med det kommer du väldigt troligt att bli betalskyldig.

Fast rent teoretisk så borde jag ju tjäna att inte ta kontakt med benken. Jag förlorar ju inget på det. Och jag lär ju inte ha någon skyldighet att ta kontakt med banken heller?
Citera
2010-09-22, 22:02
Medlem
Men klart, chansen finns ju att du inte blir kontaktad men troligen, det kan även dröja och ju längre det går bör vara till din fördel. Behåll pengarna isf om du kan sova om natten , men jag är inte helt 100 på om du "ska" ta kontakt med banken för att du "borde" ha uppmärksammat det pga 6000+ är mkt när det endast t ex sker csn insättningar. Bränner du pengarna och inte kan betala 6000 på en gång så kan även en överenskommelse vara möjlig, att du betalar av det på tre månader eller liknande.
Citera
2010-09-22, 23:02
Medlem
låtsas att du inte har märt dem. Försvinner pengarna är det ju ingen förlust. är de inte borta på ett halvår eller så kan du nog se dem som dina.
Citera
2010-09-23, 17:16
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Fast rent teoretisk så borde jag ju tjäna att inte ta kontakt med benken. Jag förlorar ju inget på det. Och jag lär ju inte ha någon skyldighet att ta kontakt med banken heller?

Läs avtalet du har med banken angående dina konton, det står säkert där. I de flesta banker har man som kund ansvar för att hålla koll på sina konton.
Citera
2010-09-23, 21:23
Medlem
Läs igenom avtalet till att börja med.

En felinsättning ger dig ingen rätt till den insatta summan pengar, det är helt enkelt inte dina pengar. Upptäcks felet kommer banken att försöka kontakta dig för att få ditt medgivande att pengarna dras tillbaka. Får dom inte tag på dig kan du räkna med kravbrev följt av Inkasso/Kronkalle.
Har du tur upptäcks inte misstaget, men mitt råd är att inte riskera någonting genom att sätta sprätt på pengarna.
Senast redigerad av Chasy 2010-09-23 kl. 21:26.
Citera
2010-09-24, 21:12
Medlem
jag hade nog kontaktat banken, men jag är överdrivet lydig när det gäller det mesta.

Det du kan göra, är att sätta in pengarna på ett sparkonto med bra ränta. Om banken hör av sig i framtiden, betala tillbaka de sex tusen. hur du tur har de redan samlat på sig lite ränta (blir inte så mycket på 6 lax men det är alltid något).
Citera
2010-09-24, 22:21
Medlem
Jag hade absolut lyssnat med banken, även om jag är ganska säker på att de inte hade kunnat ge mig något svar. Anledningen till det är att jag då kan visa att jag gjort vad jag kunnat för att ta reda på om pengarna är mina eller inte om någon eventuellt skulle komma med ett återbetalningskrav i framtiden då jag gjort mig av med pengarna.

Att plocka ut pengarna illa kvickt känns som ett dumt råd, då ingen kommer kunna länsa ditt konto i vilket fall som helst. Det känns ganska dumt att noja överhuvudtaget. För det första är det ingen astronomisk summa det handlar om och för det andra är säkert pengarna dina när allt kommer omkring.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in