2010-09-20, 21:18
Moderator
Hur vida du tar ut pengarna eller har kvar dem på kontot spelar väll ingen roll. Banken kan ju ändå se vars pengarna blivit insatt. Sen får inte banken gå in och ändra utan att meddela dig/få dit godkännande.
Citera
2010-09-20, 21:21
Medlem
ICanHass avatar
Övrigt -> Ekonomi - Privatekonomi
//Mod
Citera
2010-09-20, 21:48
Medlem
SparkMans avatar
Jag vet inte... Men det kan vara någon fattig student som precis jobbat och slitit på helger för att bli av med en skuld och äntligen lyckats få ihop lite pengar. Så råkar denna personen skicka pengarna till fel person och måste börja om på ruta ett.

Men det är bara vad som skulle kunna vara fallet. Kan ju lika gärna vara något ännu värre, där det handlar om liv och död. Men visst, behåll pengarna du, om du känner dig som en bättre människa då
Citera
2010-09-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Vad är risken om jag låter dom ligga på kontot?

monsteredit:
Efter att ha läst igenom tråden under ser jag att den tog upp allt som jag tänkte på och lite till, i viss utsträckning även med lagrum. Tar bort hela min kommentar om ingen misstycker

denna tråden säger det bättre: https://www.flashback.org/t565661p3
även: http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti
Senast redigerad av vingklipptmask 2010-09-20 kl. 22:31.
Citera
2010-09-21, 00:39
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
vad är oddsen att man skulle knappa in ett riktigt kontonummer bara för att man råkar skriva fel på någon siffra?

ganska hyfsade tror jag... Finns många konton på varje bank
Citera
2010-09-21, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
ganska hyfsade tror jag... Finns många konton på varje bank

Så vad skall jag göra för att få behålla dom själv?
Citera
2010-09-21, 17:04
Medlem
för över dom till mitt paypal så 'tvättar' jag dom åt dig
Citera
2010-09-21, 17:04
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Så vad skall jag göra för att få behålla dom själv?
Du kan inte, kollar banken att du fått dom och inte ger tillbaka dom kan du bli anmäld för stöld.
Citera
2010-09-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Du kan inte, kollar banken att du fått dom och inte ger tillbaka dom kan du bli anmäld för stöld.

Men det är ju inte jag som tagit pengarna, det är någon annan idiot som satt in dom på mitt konto. Jag kan väl bara låtsas att jag inte märkt av det. Och då borde det väl vara lugnt.

Annars kan det ju vara någon som anonymt ville skänka mig dom pengarna.
Citera
2010-09-21, 20:25
Medlem
Fraisers avatar
Rör inte dom! Tänk om du använder dom och det är privat person som satt in dom för nån knark affär till HA eller Bandidos och så kräver dom dig på 50.000 för att du har använt pengarna....
Citera
2010-09-21, 23:57
Medlem
Har du sökt något stipendium?
Eller kan du ha fått nåt via skolan utan att du sökt?
Jag fick en gång 6000 in på kontot och fattade ingenting. Dagen efter fick jag ett brev från banken där det stod att det var stipendium jag sökt från en stiftelse.
Citera
2010-09-22, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
Har du sökt något stipendium?
Eller kan du ha fått nåt via skolan utan att du sökt?
Jag fick en gång 6000 in på kontot och fattade ingenting. Dagen efter fick jag ett brev från banken där det stod att det var stipendium jag sökt från en stiftelse.

Det har jag visserligen gjort. Men den summan var på endast 1000:-. Fast dom kanske var hyggliga och gav lite extra utdelning. Fast så mycket känns lite skumt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in