Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-20, 17:06
Medlem
Ununseptiums avatar
Goddagens FBare.

Jag har funderat ett tag på att införskatta mig en pipa.

Så jag har några frågor angående detta.

1. Jag har tänkt mig att köpa en pipa i stil med denna http://butik.brobergs.se/sv/product/1957/Chacom-George-Sand-262 för jag älskar verkligen stilen med att ha en lång pipa!! det är awesome!

2. Är det mycket jobb med att ha en pipa? med tanke på man måste ha verktyg och diverse saker?

3. Räcker 50 gram tobak till mycket? för på brobergs så kan man bara köpa från 50g - 100g, fast jag tänker nog bara röka någon gång per dag, hur länge skulle 50gram räcka i så fall?

4. Är denna god? http://butik.brobergs.se/sv/product/746/Davidoff-Scottish-Mixture-50-gr Den låter allt för smaskig!

Det var nog allt, är väldigt tacksam för svar
Citera
2010-09-20, 17:11
Medlem
Glengarnocks avatar
Jäklar vilken schyst pipa. Blir sugen på att börja röka!

Har luktat på den där Davidoff för längesen, tyckte den luktade gott. Men kan tyvärr inte berätta hur den smakar.
Citera
2010-09-20, 17:23
Medlem
Ununseptiums avatar
Jo pipan är allt för härlig tycker jag, men jag vet inte om det är värt att lägga ner så himla mycket pengar på den om man ska bara röka 1 - 2 gånger per dag och tänk om jag inte riktigt fastnar för pipa då?

Tycker att denna tobak som jag hittade verkar helt wunderbar!

Men men, man kan ju offra lite pengar.
Citera
2010-09-20, 18:05
Medlem
moshers avatar
Verkar väldigt opraktisk med så lång pipa men men. Har inte provat nämnd tobak men det verkar ju som en bra nybörjare tobak.
Citera
2010-09-20, 19:17
Medlem
Ununseptiums avatar
Nej men jag tycker att långa pipor är de med mest stil, så jag vill helst ha en lång pipa.
Citera
2010-09-24, 20:34
Medlem
EpicureNo2s avatar
En lång pipa ger svalare rök, och är behagliga att röka medan man beskådar en bra film t.ex.

Röker du ett eller två pipstopp per dag så räcker 50g tobak minst ett par veckor. Passa på att köpa en fuktknapp som håller tobaken vid rätt fuktighet.

En tobaksort som håller fukten länge, beroende på att den är hårt pressad som flake, samt har mycket tät burk, är Capstan. Rekommenderar blå Capstan. Capstan är virginiatobak, som är bra när man röker in pipor eftersom den inte innehåller kryddtobaker eller smakämnen som kan sätta sig i träet och påverka smaken för mycket. Märket har funnits i ca hundra år.

http://www.fumeursdepipe.net/images/pubcapstan.jpg

Undvik aromatiska tobaker med vanilj- eller körsbärssmak och liknande när du röker in pipan. JAG skulle förvisso undvika dem helt, för vill jag ha snask så köper jag snask och inte tobak. Smaksatta tobaker brukar ofta innehålla sämre tobak. Borkum Riff vore att häda!

Jag röker mest virginiatobak, som t.ex. Rattray's Old Gowrie eller Capstan Blå/Gul, och någon tobak med latakia när jag vill röka något mer uppfriskande, som Rattray's 7 Reserve.

Ett pipverktyg för 15 kr är bra att ha.
Senast redigerad av EpicureNo2 2010-09-24 kl. 20:41.
Citera
2010-09-25, 11:47
Medlem
Ununseptiums avatar
Okej, då får jag nog tänka på det du sa då, tack för bra svar!
Citera
2010-09-29, 20:46
Medlem
Borkum Riff är generellt känt som det ABSOLUT SÄMSTA du kan stoppa i en pipa!

Körsbärstobaken (borkum riffs) såsar utav helvete, smakar kemiskt, ger tongue-bite deluxe och får din pipa att lukta Chemical Ali's Cherry Bomb 3 år efter du rökt ett stopp i den.

Borkum Riff borde förbjudas!
Citera
2010-09-29, 22:29
Medlem
Ununseptiums avatar
Fast jag skulle ju köpa sådan tobak jag länkade i början av tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in