2013-01-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Jag tycker det är moraliskt fel att låta ett barns öde bestämmas av hur generösa/rika ens föräldrar är. Alla ska ENLIGT MIG ha rätt till bra skola och sjukvård oavsätt om hur rika de är.

Okej. Det gör inte jag. Om du anser det kan du ge uttryck för det med dina pengar. Jag fattar inte varför du ska tvinga in mig i vad du anser.

Jag tycker inte klyftor är ett problem om det är vad vi har "röstat för" i marknaden. Ser inte varför vi ska komma in och bestämma att X ska få pengar från Y bara för att man anser det är "rättvist". Nej det är det inte. Om det vore rättvist hade det redan skett, då hade folk redan gjort det. Det är bara folk som vill råna andra och ha ett svepskäl redo att komma undan med det. Trodde vi verkligen detta skulle vi aldrig åtala fattiga för stöld.

Citat:
Vad jag menade med gratis sjukvård upp till ca 25 var att efter 25 skulle man få betala för sig. Har man hoppat av skolan får man skylla sig själv om man får dassig sjukvård efter 25. Pluggar man i stället hårt (och därmed väljer att skaffa sig högre lön) kan man istället köpa sig bättre vård.

Jag tycker väl bara att din tanke på när man blir vuxen är smått blådårig i hur lite du kräver av människor. Jag tycker man skulle kunna anses som vuxen när man är 18, eller t.om. 15.

Folk som pluggar får i Sverige inte högre lön om man räknar med studieskulderna. Vi har för höga skatter för det. Skatter som ska gå till att utbilda fler, till vad som egentligen inte är mer än studieskulder.

Citat:
Tycker Sveriges bra. Det enda jag skulle vilja ändra är: sänka bidragen samt ta bort minimilöner. Folk ska få den lönen som marknaden bestämmer, inte den staten bestämmer. Tycker städare att de tjänar för dåligt får de väl utbilda sig, staten ska inte gå in och höja deras löner...

Är du de lagar som skyddar fackens rätt att strejka, som i följd skapar minimilönerna i fackavtalen? För är du det får du medhåll av mig. För vi har ingen lagstadgad minimilön. Vi har en minimilön i effekt genom lagar som stödjer facken.

Staten höjer inte deras löner när de höjer minimilönen. De gör dem arbetslösa. För det gör det olönsamt att anställa dem. Då får de sparken, i varje fall de flesta. De få kvar har således berikat sig några procent på att vi har ännu fler arbetslösa, kanske inte den bästa reformen tänkbar.

Citat:
Angående min rika bekanta så har han alltså inte betalt en krona skatt i Sverige och han bor inte ens i Sverige. Tycker du att han borde få gratis vård här i Sverige som SKULDSATTA SVENSKAR betalar, när han själv är Svinrik?

Då får vi gratulera honom att han lyckades fly landet med världens högsta skatter. Förstår inte vad du ens menar med att han smiter från skatten då, vi har territoriella skatter, vad har han gjort för svart? Han ska inte betala skatt i Sverige enligt lagen om han inte bor här. Dock om han gjorde det förstår jag inte varför jag skulle klaga på honom för att han kommer undan förtrycket av skatter, jag tycker det är kul om han kunder undan det. Tycker det är jättebra när alla kommer undan skatter. Kanske mest av allt rika, eftersom att de förföljs likt de vore judar i Tyskland på 30-talet när det kommer till skatter.

Jag tycker det är svenska idioters fel som vill ha skattefinansierad vård. Jag tycker inte han har rätt till det, men du kan ju inte skylla på honom som tar emot vad vi organiserat på ett väldigt korkat vis så att han får. Om jag ger dig 100:- är det ditt fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Håller till stor del med. Men ett bortagande av minimilönerna resulterar med all säkerhet i ytterligare segregering. För mig är det här en fråga om unga oskyldiga barns välfärd. Skräckexemplet är Detroit i USA där ungdomar växer upp i en miljö präglad av missbruk, våld, narkotika och vapen. Ingen person kan med förnuft påstå att ett 8-årigt barn själv kan stå till svars för sitt missbruk.

my 5 cent

Right, Massachussets har den femte högsta minimilönen i USA. En stat som inte är right to work.

Detroit speciellt är den stad i USA som har styrts mest, kanske enbart i konkurrens med Baltimore, av Demokraterna. Det är nog ett rimligare skäl till dess totala förfall. Det är inte som att bilindustrin flyttat från USA. Den flytta till sydstaterna.

Om du inte anser att barn ska stå till svars för missbruk kan du väl göra något åt det. Så jävla less på den flod av åsikter om hur saker borde vara i avsaknad på all form av agerande. Förstå, jag vill inte hindra dig eller någon annan att hjälpa andra. Jag tycker bara de lösningar ni lägger fram, med staten i spetsen, är skitdåliga. Om något är väl Detroit ett bra exempel på det. De höjde lönerna tills de inte fungerade att konkurrera med det och hela staden förföll till total misär. Bilindustrin var t.om. tvingad av räddas av staten.
Citera
2020-07-03, 10:01
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Jag har aldrig lagt nåt tanke kring "ökade ekonomiska klyftor" då jag alltid tyckt att man ska se till vad man själv har, istället för att stirra sig blind på att någon annans tårtbit är något större.
Men i valrörelsen som har varit, så har ju vänsterpacket babblat om detta så pass att öronen börjat blöda, vilket gjorde att jag faktiskt började fundera. Vad jag kom fram till iaf, var att ekonomiska klyftor faktiskt måste vara bra för tillväxten.
Resonemang: Ju större spectrum det finns mellan de rikaste och de fattigaste i ett land, desto större möjligheter för investeringar inom det egna landet måste ju finnas. Om alla ligger på samma ekonomiska nivå så är det ju i stort sett omöjligt att anställa någon, då jag aldrig kommer ha råd med att avlöna honom om mitt företag inte går med omedelbar vinst. Jag antar att ni som kan nationalekonomi redan hört resonemanget, då jag sällan läser något i ämnet utan utgår alltid från mina egna filosofier.
Så, tänker jag fel?
Nu sabbar ju såklart lagar kring minimilöner och sånt många av anställningsmöjligheterna här, men man får väl bortse från dom i resonemanget.
Du tänker fel.

Först och främst är målet inte att eliminera klyftor utan att göra dem mindre. Det är rimligt att vissa tjänar mer av massor av olika anledningar, men det är inte rimligt ifall de tjänar över t.ex. 50 ggr. mer än medellönen. Ingens bidrag är så högt i verkligheten. Dessutom kommer de flestas rikedomar från spekulation och spekulation i sig har en tendens att råna det allmänna på pengar för att sponsra privatas spekulation. Därmed blir man som inte spekulerar tvungen att betala för sin grannes spekulation.

Dessutom är lösningen på anställning enkel: Dvs. kooperativ som enda bolagsform. Genom att se till att anställda får vinsten i bolaget, finns det möjligheter att att anställa och incentiv till att bli anställd. Då är även alla anställda delägare i bolaget. Det mer eller mindre omöjliggör spekulation och leder till mindre klyftor.

Höga klyftor är endast en effekt av och nödvändighet inom kapitalism av orsakerna du nämnde.
Citera
2020-07-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Du tänker fel.

Först och främst är målet inte att eliminera klyftor utan att göra dem mindre. Det är rimligt att vissa tjänar mer av massor av olika anledningar, men det är inte rimligt ifall de tjänar över t.ex. 50 ggr. mer än medellönen. Ingens bidrag är så högt i verkligheten. Dessutom kommer de flestas rikedomar från spekulation och spekulation i sig har en tendens att råna det allmänna på pengar för att sponsra privatas spekulation. Därmed blir man som inte spekulerar tvungen att betala för sin grannes spekulation.

Dessutom är lösningen på anställning enkel: Dvs. kooperativ som enda bolagsform. Genom att se till att anställda får vinsten i bolaget, finns det möjligheter att att anställa och incentiv till att bli anställd. Då är även alla anställda delägare i bolaget. Det mer eller mindre omöjliggör spekulation och leder till mindre klyftor.

Höga klyftor är endast en effekt av och nödvändighet inom kapitalism av orsakerna du nämnde.
Fast nu är det ju som så att vissa betalar mer till ”det allmänna” än andra, vissa betalar inte ett skit uta kostar bara medan andra betalt in hundratals miljoner utan att utnyttja en spänn...sjukt orättvist
Citera
2020-07-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Anställning borde förbjudas, alla borde starta eget och hyra ut/sälja sina tjänster till marknadspris, så inga fucking delägare i ett bolag, du blir själv ett bolag och kan då inte suga ut din arbetsgivare utan får lön efter vad andra tycker du är värd och inte vad facket anser att du är värd
Citera
2020-07-05, 08:59
Bannlyst
Nej. Det är dåligt.

Jag är fattig jämfört med en hel del pk-folk och vet att jag aldrig någonsin kommer ikapp.

Anledningen är att pk-folket från början sitter på inflationsskyddade tillgångar. När kreditgivningen hela tiden ökar blir dessa människor mer rika jämfört med mig än tidigare. Etiskt helt barockt.

Beror på inflationen, som är 3-4 gånger så hög än som den rapporteras med KPI.
Citera
2020-07-05, 16:59
Medlem
Ökade klyfter är ofta ett tecken på ökad skuldsättning i ett samhälle där de med goda inkomster kan låna mer och köpa tillgångar medans de utan medel stannar kvar på samma nivå. Det här är den mekanism som i huvudsak driver på de ökade klyftorna. På ett sätt är det positivt att goda år och ökade inkomster leder till att folk kan använda krediter för investeringar, samtidigt så leder ökad skuldsättning till samhällsekonomiska destabilisering som i slutändan drabbar alla och i synnerhet de längst ned. Om tillgångspriserna plötsligt faller har klyftorna minskat? På pappret ja, i praktiken troligen inte. Allt är en lek med siffror.
Citera
2020-07-05, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av har
Ökade klyfter är ofta ett tecken på ökad skuldsättning i ett samhälle där de med goda inkomster kan låna mer och köpa tillgångar medans de utan medel stannar kvar på samma nivå. Det här är den mekanism som i huvudsak driver på de ökade klyftorna. På ett sätt är det positivt att goda år och ökade inkomster leder till att folk kan använda krediter för investeringar, samtidigt så leder ökad skuldsättning till samhällsekonomiska destabilisering som i slutändan drabbar alla och i synnerhet de längst ned. Om tillgångspriserna plötsligt faller har klyftorna minskat? På pappret ja, i praktiken troligen inte. Allt är en lek med siffror.

Japp! Och ökad skuldsättning i ett samhälle är ett tecken på ett försämrat samhälle. Ekonomin sviker, räntorna sänks och tillgångspriserna bibehålls eller sticker iväg. Störst tillgångar utvecklas bäst.

Varför minskar klyftor "på papperet" men inte i praktiken? För när klyftorna ökar så ökar de såväl på papperet som i praktiken.
Citera
2020-07-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Japp! Och ökad skuldsättning i ett samhälle är ett tecken på ett försämrat samhälle. Ekonomin sviker, räntorna sänks och tillgångspriserna bibehålls eller sticker iväg. Störst tillgångar utvecklas bäst.

Varför minskar klyftor "på papperet" men inte i praktiken? För när klyftorna ökar så ökar de såväl på papperet som i praktiken.

Därför om tillgångspriserna halveras så går de på botten utan jobb klyftorna har inte försvunnit bara för att balansräkningen korrigerats. Det är egentligen mer intressant att analysera klyftor i termer av sociala faktorer och hur de förändras. Studerar arbetaren och direktörens barn i samma skola? Får de samma vård vid ålderdomen? Skiljer sig föräldrarna i samma utsträckning? Svaret är troligen nej på samtliga frågor och det korrelerar med balansräkningen. Men jag tror inte dessa sociala variabler förändras för att vi skulle få en sättning i ekonomin (eller på pappret som jag kallade det).
Senast redigerad av har 2020-07-05 kl. 21:28.
Citera
2020-07-05, 21:46
Bannlyst
Citat:
Därför om tillgångspriserna halveras så går de på botten utan jobb. klyftorna har inte försvunnit bara för att balansräkningen korrigerats. Det är egentligen mer intressant att analysera klyftor i termer av sociala faktorer och hur de förändras. Studerar arbetaren och direktörens barn i samma skola? Får de samma vård vid ålderdomen? Skiljer sig föräldrarna i samma utsträckning? Svaret är troligen nej på samtliga frågor och det korrelerar med balansräkningen. Men jag tror inte dessa sociala variabler förändras för att vi skulle få en sättning i ekonomin (eller på pappret som jag kallade det).

Arbetslösheten tilltar inte då tillgångspriser sjunker. Den minskar inte när tillgångspriserna ökar. Det är inga självklara samband.

Fast arbetslöshet kan minska när tillgångspriserna minskar. Sänkta tillgångspriser ger affärsmöjligheter. Industrin har inget behov av höga inköpspriser.

Det är bra med krasch och kris och arbetslöshet. Det blir oroligt, folk blir förbannade och det är energi Sverige behöver istället för detta sövande långsamma nationella självmord, som förresten inte pågår särskilt långsamt längre.
Citera
2020-07-06, 05:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Därför om tillgångspriserna halveras så går de på botten utan jobb klyftorna har inte försvunnit bara för att balansräkningen korrigerats. Det är egentligen mer intressant att analysera klyftor i termer av sociala faktorer och hur de förändras. Studerar arbetaren och direktörens barn i samma skola? Får de samma vård vid ålderdomen? Skiljer sig föräldrarna i samma utsträckning? Svaret är troligen nej på samtliga frågor och det korrelerar med balansräkningen. Men jag tror inte dessa sociala variabler förändras för att vi skulle få en sättning i ekonomin (eller på pappret som jag kallade det).

Du tar upp saker som är mycket viktiga, det finns forskning som visar att samhällen med stora klyftor får sänkt medellivslängd (och det gäller alla, såväl fattig som rik). Det verkar som att vi alla vinner på att inte låta klyftor bli allt för stora.

Ted talk av Richard Wilkinson på ämnet ca 16 minuter: https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_so cieties/transcript?language=sv
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in