Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Jag tycker det är moraliskt fel att låta ett barns öde bestämmas av hur generösa/rika ens föräldrar är. Alla ska ENLIGT MIG ha rätt till bra skola och sjukvård oavsätt om hur rika de är.
Okej. Det gör inte jag. Om du anser det kan du ge uttryck för det med dina pengar. Jag fattar inte varför du ska tvinga in mig i vad du anser.
Jag tycker inte klyftor är ett problem om det är vad vi har "röstat för" i marknaden. Ser inte varför vi ska komma in och bestämma att X ska få pengar från Y bara för att man anser det är "rättvist". Nej det är det inte. Om det vore rättvist hade det redan skett, då hade folk redan gjort det. Det är bara folk som vill råna andra och ha ett svepskäl redo att komma undan med det. Trodde vi verkligen detta skulle vi aldrig åtala fattiga för stöld.
Citat:
Vad jag menade med gratis sjukvård upp till ca 25 var att efter 25 skulle man få betala för sig. Har man hoppat av skolan får man skylla sig själv om man får dassig sjukvård efter 25. Pluggar man i stället hårt (och därmed väljer att skaffa sig högre lön) kan man istället köpa sig bättre vård.
Jag tycker väl bara att din tanke på när man blir vuxen är smått blådårig i hur lite du kräver av människor. Jag tycker man skulle kunna anses som vuxen när man är 18, eller t.om. 15.
Folk som pluggar får i Sverige inte högre lön om man räknar med studieskulderna. Vi har för höga skatter för det. Skatter som ska gå till att utbilda fler, till vad som egentligen inte är mer än studieskulder.
Citat:
Tycker Sveriges bra. Det enda jag skulle vilja ändra är: sänka bidragen samt ta bort minimilöner. Folk ska få den lönen som marknaden bestämmer, inte den staten bestämmer. Tycker städare att de tjänar för dåligt får de väl utbilda sig, staten ska inte gå in och höja deras löner...
Är du de lagar som skyddar fackens rätt att strejka, som i följd skapar minimilönerna i fackavtalen? För är du det får du medhåll av mig. För vi har ingen lagstadgad minimilön. Vi har en minimilön i effekt genom lagar som stödjer facken.
Staten höjer inte deras löner när de höjer minimilönen. De gör dem arbetslösa. För det gör det olönsamt att anställa dem. Då får de sparken, i varje fall de flesta. De få kvar har således berikat sig några procent på att vi har ännu fler arbetslösa, kanske inte den bästa reformen tänkbar.
Citat:
Angående min rika bekanta så har han alltså inte betalt en krona skatt i Sverige och han bor inte ens i Sverige. Tycker du att han borde få gratis vård här i Sverige som SKULDSATTA SVENSKAR betalar, när han själv är Svinrik?
Då får vi gratulera honom att han lyckades fly landet med världens högsta skatter. Förstår inte vad du ens menar med att han smiter från skatten då, vi har territoriella skatter, vad har han gjort för svart? Han ska inte betala skatt i Sverige enligt lagen om han inte bor här. Dock om han gjorde det förstår jag inte varför jag skulle klaga på honom för att han kommer undan förtrycket av skatter, jag tycker det är kul om han kunder undan det. Tycker det är jättebra när alla kommer undan skatter. Kanske mest av allt rika, eftersom att de förföljs likt de vore judar i Tyskland på 30-talet när det kommer till skatter.
Jag tycker det är svenska idioters fel som vill ha skattefinansierad vård. Jag tycker inte han har rätt till det, men du kan ju inte skylla på honom som tar emot vad vi organiserat på ett väldigt korkat vis så att han får. Om jag ger dig 100:- är det ditt fel?
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Håller till stor del med. Men ett bortagande av minimilönerna resulterar med all säkerhet i ytterligare segregering. För mig är det här en fråga om unga oskyldiga barns välfärd. Skräckexemplet är Detroit i USA där ungdomar växer upp i en miljö präglad av missbruk, våld, narkotika och vapen. Ingen person kan med förnuft påstå att ett 8-årigt barn själv kan stå till svars för sitt missbruk.
my 5 cent
my 5 cent
Right, Massachussets har den femte högsta minimilönen i USA. En stat som inte är right to work.
Detroit speciellt är den stad i USA som har styrts mest, kanske enbart i konkurrens med Baltimore, av Demokraterna. Det är nog ett rimligare skäl till dess totala förfall. Det är inte som att bilindustrin flyttat från USA. Den flytta till sydstaterna.
Om du inte anser att barn ska stå till svars för missbruk kan du väl göra något åt det. Så jävla less på den flod av åsikter om hur saker borde vara i avsaknad på all form av agerande. Förstå, jag vill inte hindra dig eller någon annan att hjälpa andra. Jag tycker bara de lösningar ni lägger fram, med staten i spetsen, är skitdåliga. Om något är väl Detroit ett bra exempel på det. De höjde lönerna tills de inte fungerade att konkurrera med det och hela staden förföll till total misär. Bilindustrin var t.om. tvingad av räddas av staten.