2010-09-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Jag utesluter inte alls att han uppgett platsbrist som förklaring i efterhand, jag kan till och med tycka att det låter aningen bekant, men att det skulle vara orsaken till varför han reste sig och gick känns inte helt rimligt. BW´s åsikter om Nyd var inte någon hemlighet.

Nej, verkligen inte. Det var en nästan hatisk stämning ibland, den svale Westerberg och den glade gamängen Wachtmeister var två poler i valrörelsen som gav den dess dynamik. Men det intressanta, och själva anledningen till att jag inte bara glömmer bort allt, är att Bengt W (om jag minns rätt) i så fall sviktade i modet när han skulle förklara varför han gjorde som han gjorde.
Citera
2010-09-19, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
Jodå, han reste sig ur soffan eftersom det riskerade att bli trångt när dessa två (Ian och Bert) anslöt. Jag såg programmet och det var så jag uppfattade det direkt. Han kunde förstås ha satt sig i knät på Carl Bildt, men det hann han med under mandatperioden istället.

Var det inte tvärtom, CB satte sig i knät på Bästeberg.
Citera
2010-09-19, 19:36
Medlem
Han hade väl bråttom till att länsa insamlingsbössor. En ond uppsyn har fanskapet också.
Citera
2010-09-19, 19:37
Medlem
I P3 dokumentär om NyD tar de upp den där incidenten och det kommer fram en viktig uppgift i inslaget som sällan tas i beaktning i diskussionen. Vad uppgiften var minns jag dock inte.
Citera
2010-09-19, 20:27
Bannlyst
Och då har SVT bjudit in både Bert Karlsson och Bengt Westerberg

Vad vill dom få ut av detta tror ni?

Favorit i repris?

Öka debatten mot negativiteter mot SD?
Citera
2018-07-06, 18:00
Medlem
Efter snart åtta år kan trådstartaren få svar på sin fundering, den som höll i intervjuerna i SVT-studion rätar själv ut frågetecknen; K-G Bergström. I inslaget nedan framkommer att Westerberg lämnade soffan för att lämna plats i soffan åt Ian Wachtmeister och Bert Karlsson; Westerberg t.o.m. frågade Bergström om det var ok att han lämnade studion.
Intervjun med K-G Bergström är dessutom intressant av flera olika skäl, bland annat får man veta att Ian Wachtmeister var en superbegåvad, underhållande, verbal och slagkraftig person. Det råder tyvärr inte överskott på den typen av politiker i dagens Sverige.

https://www.expressen.se/kronikorer/...-se-honom-som/
Citera
2018-07-06, 18:48
Medlem
Karl-Olov Arnstberg berättar intressant detalj från "soffincidenten": Bengt Westerberg skakar hand med Ian Wachtmeister, innan han lämnar studion.

Se Karl-Olov Arnstbergs föredrag på länk nedan, från Swebbtv:s "Konferensen" den 20180519:

https://www.youtube.com/watch?v=iziPVzrB0Zg
Citera
2018-07-06, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Ni känner alla till historien om valvakan i SVT 1991. Ny Demokrati, representerade av Ian Wachtmeister och Bert Karlsson glider in i TV-studion. De hade precis blivit inröstade i riksdagen och var valets segerherrar. De slår sig ner i soffan och får sina mikrofoner, och utan ett ljud reser sig Bengt Westerberg upp och går ut ur studion.

Men varför?

Jo, det verkar vara en fastslagen sanning om att han reste sig för att han inte kunde sitta kvar, efter en närmast hatisk valkampanj var motviljan mot Ny Demokrati så stor att han utförde en medborgerlig plikt genom att resa sig och därmed ta avstånd.

Det är bara en sak som gnager. Jag kan för mitt liv inte skaka av mig ett minne av att när han första gången tillfrågades varför han reste på sig så svarade han att det blivit för fullt i soffan och att det inte var ett ställningstagande mot Ny Demokrati, att det mer var ett missförstånd då han trodde att de andra partiledarna också skulle resa på sig och lämna plats. Men ingen trodde på det och när det väl blivit en sanning att han rest på sig i motvilja så tog han över den storyn.

Det låter kanske vansinnigt och det var förvisso länge sedan så mina minnesbilder kanske blivit blurrade, men är det någon annan som minns samma sak som jag? Jag kan inte riktigt komma ihåg om jag läste det i någon av kvällstidningarna eller om jag såg det i en TV-intervju. Det finns förstås en möjlighet att det var någon som raljerade över hans insats och att det är den jag minns.

Det skulle vara skönt att kunna skaka av sig det här minnet - eller att få det bekräftat. Så frågan är: finns det någon här som minns eller har möjlighet att kontrollera Bengt Westerbergs första förklaringar till sitt soffresande?

Med risk att bli utskrattad - finns det en möjlighet till att jag faktiskt kan minnas rätt?

TS minns rätt. Jag har trott i 25+ år att Bengt Westerberg trotsigt markerade mot Ny Demokrati och därför reste sig för att lämna studion. Tydligen är det ett missförstånd alltihopa och Westerberg reste på sig därför att det var dags för andra att inta soffan. Karl-Olov Arnstberg är det i år som påstår att det var så i alla fall och kanske är det rätt uppfattat.

17:55

Ögonblicket vid 0:48
https://www.youtube.com/watch?v=BKDKXOlGfJs&t=9s
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-07-06 kl. 19:17.
Citera
2018-07-06, 20:20
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
TS minns rätt. Jag har trott i 25+ år att Bengt Westerberg trotsigt markerade mot Ny Demokrati och därför reste sig för att lämna studion. Tydligen är det ett missförstånd alltihopa och Westerberg reste på sig därför att det var dags för andra att inta soffan. Karl-Olov Arnstberg är det i år som påstår att det var så i alla fall och kanske är det rätt uppfattat.

17:55

Ögonblicket vid 0:48
https://www.youtube.com/watch?v=BKDKXOlGfJs&t=9s

Väldigt märkligt. Helt annorlunda än hur jag minns det. Fulmedia har verkligen spunnit detta till något som aldrig har hänt.

Den förljugna sanningen förvreds ytterligare när Lars Ohly ville göra "samma sak", när han inte vågade sitta i samma soffa som Åkesson, och då förstärktes väl vrångbilden av Westerbergs "hjältemod". Pissråttan BW kunde trycka egna fickorna fulla med pengar från hjälporganisationer pga sin bluffade godhet. Jävelgubbe.
Citera
2018-07-06, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Väldigt märkligt. Helt annorlunda än hur jag minns det. Fulmedia har verkligen spunnit detta till något som aldrig har hänt.

Den förljugna sanningen förvreds ytterligare när Lars Ohly ville göra "samma sak", när han inte vågade sitta i samma soffa som Åkesson, och då förstärktes väl vrångbilden av Westerbergs "hjältemod". Pissråttan BW kunde trycka egna fickorna fulla med pengar från hjälporganisationer pga sin bluffade godhet. Jävelgubbe.

Precis. Fast det var inte en soffa utan sminkloge på SVT.

0:27
https://www.youtube.com/watch?v=6kVlbJopM2c
Citera
2018-07-06, 20:30
Medlem
Ny Demokrati är intressanta endast på det sättet som de blev utbytta och marginaliserade.

Ny Demokrati som avskaffade sig själva, man skulle kunna tro att de jobbade åt motståndaren!

Sverigedemokraterna har länge uppfattats som "Ny Demokrati". Ett generalfel som motståndaren gör varje dag, hela tiden och live.
Citera
2018-07-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashtung-baby
Karl-Olov Arnstberg berättar intressant detalj från "soffincidenten": Bengt Westerberg skakar hand med Ian Wachtmeister, innan han lämnar studion.
Visst skakade dom hand. Och det var väl inget konstigt med det. (Däremot klarade psykfallet Trump inte av att skaka hand med Merkel).

Det var inte heller platsbrist i sig. Men två faktorer inverkade:

* Platsen där borgarna satt var i kamerans mittpunkt.

* Programledaren kopplade bort borgarna och vände sig till Ian och Bert.

Dessa två faktorer gjorde rimligen att BW tackade för sig. Hade programledaren visat att denne ville prata mer med borgarna så lär BW ha stannat. Men programledare frågade bara Bildt vad jag minns. Varvid Bildt stannade.

Detta handlar om proffs-politiker. Dom måste dagarna i ända dras med meningsmotståndare. Det är dom vana vid. Att vara i en TV-studio med meningsmotståndare händer ofta.
Notera bara hur bra Lööf och Åkesson kommer överens utanför kameran. (Och media har stört sig lite på det och roar sig med att pressa Lööf på vad hon anser om Åkesson).
Senast redigerad av Alpha101 2018-07-07 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in